روش صحیح مسواک زدن به چه شکل است؟

0 421

همه از دندان و نقش آن در زیبایی باخبر هستیم و البته که دوست داریم تا لبخندی زیبا داشته باشیم. به همین خاطر، مدام توصیه دندانپزشکان مبنی بر مسواک زدن روزانه را می‌شنویم. مسواک زدن روزانه تنها راهی برای تمیز نگه داشتن دهان شما نیست، بلکه راهی برای حفظ سلامت کل بدن شما نیز هست. از این رو، انجمن دنداپزشکان آمریکا مسواک زدن را دو بار در روز و هر بار به مدت ۲ دقیقه توصیه می‌کند.

هنگامی که به روشی درست دندان‌های خود را مسواک می‌زنید، از تجمع پلاک و باکتری‌ها میان دندان‌ها و روی زبان و لثه خود جلوگیری می‌کنید و حتی آنها را از بین می‌برید. در واقع این کار از بروز بیماری‌های لثه و پوسیدگی دندان جلوگیری می‌کند و همچنین سیستم ایمنی بدن را قوی‌تر می‌کند و شما را به سمت سبک زندگی سالم سوق می‌‌دهد. اما تمام این مزایا در صورتی به دست می‌آیند که به روشی درست دندان‌ها خود را مسواک بزنید. در این مقاله تصمیم گرفتیم تا قدم به قدم درست مسواک زدن را با شما به اشتراک بگذاریم.

آنچه برای مسواک زدن نیاز دارید

اولین قدم برای مسواک زدن صحیح این است که مطمئن شوید ابزار مناسب برای این کار را دارید. برای درست مسواک زدن شما به موارد زیر نیاز خواهید داشت:

  • مسواک
  • خمیر دندان فلوراید
  • نخ دندان
  • دهان‌شویه (اختیاری)

مسواک شما باید هر ۳ تا ۴ ماه یکبار تعویض شود. اگر از مسواک خود بیش از حد استفاده کرده باشید، موهای آن فرسوده و عملا بلاستفاده می‌شود و در عمل مسواک برای شما کارایی نخواهد داشت.

روش صحیح مسواک زدن

خمیر دندان حاوی فلوراید را نیز باید در خانه داشته باشید. اگر در مورد ویژگی‌های خمیر دندان خوب نمی‌دانید، پیشنهاد می‌کنیم که به مقاله آن مراجعه کنید و با توجه به این ویژگی‌ها خمیر دندان خود را خریداری کنید. اما پیشنهاد ما برای خرید خمیر دندان، خمیر دندان میسویک است؛ چرا که تمام ویژگی‌های یک خمیر دندان خوب را دارا می‌باشد و از دندان‌های شما در برابر آسیب‌ها و حساسیت محافظت می‌کند و در عین حال دندان‌ها را بدون آسیب سفید و درخشان می‌کند. خمیر دندان پمپی میسویک نیز به دلیل حجم بالا و نحوه آسان‌تر نیز می‌تواند انتخاب مناسب شما برای خرید از این برند باشد.

فلوراید موجود در خمیر دندان‌ها، دندان‌های شما را در برابر پوسیدگی مقاوم می‌کند. برخی از کودکان بسیار خردسال نباید از خمیر دندان حاوی فلوراید استفاده کنند. با این حال، انجمن دندانپزشکان آمریکا توصیه‌های زیر را برای خمیر دندان کودکان دارد:

  • کودکان کمتر از ۳ سال که اولین دندان‌هایشان بیرون آمده است، می‌توانند از خمیر دندان حاوی فلوراید به اندازه یک دانه برنج استفاده کنند.
  • کودکان ۳ تا ۶ ساله می‌توانند از خمیر دندان حاوی فلوراید به اندازه یک نخود استفاده کنند.

اگر نگران بلعیدن خمیر دندان توسط بچه‌ها هستید، خمیر دندان بدون فلوراید مخصوص کودکان نیز وجود دارد که می‌توانید آنها را برای فرزند خود تهیه کنید.

استفاده از نخ دندان نیز جز لاینفک روتین مراقبتی دندان‌ها است و برای مسواک زدن به نخ دندان مناسب نیاز خواهید داشت.

روش صحیح مسواک زدن

روش صحیح مسواک زدن

ساده‌ترین راه برای مسواک زدن، استفاده از مسواک استاندارد با دسته پلاستیکی و پرز نایلونی است. کل فرآیند مسواک زدن باید حدود ۲ دقیقه طول بکشد. اگر این زمان را در نظر بگیرید و آن را روی دندان‌ها خود امتحان کنید، به راحتی به عادت تبدیل می‌شود. اما نحوه صحیح مسواک زدن شامل مراحل زیر می‌شود:

  1. مسواک خود را با مقدار کمی آب مرطوب کنید. مقدار کمی خمیر دندان – به اندازه یک نخود – روی مسواک قرار دهید.
  2. مسواک را با زاویه ۴۵ درجه نسبت به لثه‌ها داخل دهان خود قرار دهید و با ضربات ملایم و کوتاه دندان‌های جلویی خود را مسواک بزنید.
  3. سطوح بیرونی دندان‌هایتان را مسواک بزنید و مطمئن شوید که دندان‌های آسیاب عقب و قسمت‌های بالایی دندان‌های مسئول جویدن را تمیز کرده‌اید.
  4. مسواک را وارونه بچرخانید تا سطح داخلی دندان‌های جلو و بالایی خود را مسواک بزنید. آن را به عقب برگردانید تا سطح داخلی دندان‌های جلویی پایینی خود را نیز تمیز کنید.
  5. زبان خود را مسواک بزنید تا از شر تجمع باکتری یا پلاکی که در طول فرآیند مسواک زدن در آنجا گیر کرده، خلاص شوید.
  6. بقایای خمیر دندان، بزاق و آب را داخل یک سینک تمیز بریزید. کار را با شستشوی دهان با آب سرد به پایان برسانید.

نحوه مسواک زدن دندان‌های دارای اورتودنسی

روش صحیح مسواک زدن

مسواک زدن دندان‌های دارای اورتودنسی بسیار ساده است، اما چند مرحله اضافی را می‌طلبد.

  1. اگر اورتودنسی شما متحرک است، ابتدا باید تمام ابزارهای اورتودنسی را از روی دندان‌های خود بردارید. ابزارهای اورتودنسی را باید قبل از استفاده مجدد و قرار دادن دوباره آنها رو دندان‌ها بشویید.
  2. مسواک خود را با کمی آب و مقداری خمیر دندان به اندازه یک نخود آماده کنید.
  3. اطراف سیم‌های اورتودنسی خود از جمله زیر سیم‌ها و پین ها را با دقت تمیز کنید.
  4. سیم‌های اورتودنسی خود را به گونه‌ای مسواک بزنید که از ذرات غذایی که می‌تواند باعث تجمع پلاک یا باکتری شود، پاک شوند.
  5. دندان‌های خود را به طور معمول مسواک بزنید، از یک طرف دهان خود به طرف دیگر حرکت کنید و حداقل ۲ دقیقه را صرف مسواک زدن کنید.
  6. به آرامی زبان خود را مسواک بزنید.
  7. خمیر دندان و بزاق باقی مانده را بیرون بریزید. دهان خود را با آب بشویید و دندان‌های خود را در آینه بررسی کنید تا مطمئن شوید سیم‌های اورتودنسی شما کاملا تمیز شده‌اند.

نحوه مسواک زدن بعد از کشیدن دندان عقل

روش صحیح مسواک زدن

پس از کشیدن دندان، مانند کشیدن دندان عقل، چند احتیاط اضافی در هنگام مسواک زدن وجود دارد:

  1. با همان مرطوب کردن مسواک و زدن به اندازه کافی خمیر دندان، کار را شروع کنید. در چند روز اول پس از برداشتن دندان از هیچ خمیر دندانی استفاده نکنید.
  2. همان‌طور که به طور معمول مسواک زدن را انجام می‌دهید، با دقت مسواک بزنید. روی محلی که دندان شما در آن کشیده شده است مسواک نزنید. تمام تلاش خود را بکنید تا از کنده شدن لخته خون و بخیه‌ها در محل کشیدن دندان خود جلوگیری کنید.
  3. تا روز بعد از جراحی به هیچ وجه دندان و دهان خود را آبشکی نکنید تا لخته خون از بین نرود. بعد از روز اول به آرامی و با احتیاط دندان‌ها را با آب بشویید.

نحوه مسواک زدن دندان‌های کودکان

روش صحیح مسواک زدن

به یاد داشته باشید که کودکان زیر ۳ سال ممکن است نیاز به استفاده از خمیر دندان بدون فلوراید یا مقدار بسیار کمتری از خمیر دندان حاوی فلوراید نسبت به نوجوانان یا بزرگسالان داشته باشند.

دندان‌های کودک از زمانی که از خط لثه بیرون می‌آیند شروع به پوسیدگی می‌کنند، بنابراین نسبت به آموزش عادات خوب دندان‌پزشکی به آن‌ها فعال باشید.

  1. از یک مسواک نرم و مناسب کودک، آب و مقدار کمی خمیر دندان به اندازه یک دانه برنج (اگر کمتر از ۳ سال داشته باشد) یا به اندازه نخود (اگر بالاتر از ۳ سال باشد) استفاده کنید.
  2. به آرامی پشت، جلو و کناره‌های دندان‌های کودک خود را مسواک بزنید. همچنین لثه‌هایی را که هنوز دندان‌ها بیرون نیامده‌اند را مسواک بزنید.
  3. حتماً زبان فرزندتان را مسواک بزنید. از آنها بخواهید که دهانشان را بشویند و خمیر دندانشان را بیرون بریزند.

نحوه مسواک زدن بدون خمیر دندان

چندین جایگزین برای خمیردندان وجود دارد که در سال‌های اخیر به محصولات محبوب تبدیل شده‌اند. البته که هیچ کدام جای خمیر دندان کیفیت بالا و حاوی فلوراید را نمی‌گیرند، اما برخی از آنها می‌توانند در مواقع حساس به کمک شما بیایند.

چه در سفر گیر کرده و فراموش کنید که خمیر دندان خود را بیاورید، یا اگر می‌خواهید گزینه‌های کلی‌تری را برای تمیز کردن دندان‌های خود امتحان کنید، اینها موادی هستند که باید در نظر بگیرید.

روغن نارگیل

روغن نارگیل دارای خواص ضد باکتریایی است، به این معنی که به تجمع باکتری در دهان شما حمله می‌کند. همچنین می‌تواند پلاک را از بین ببرد، که آن را جایگزین مناسبی برای خمیر دندان می‌کند. حتی با پوسیدگی دندان و بیماری لثه نیز مبارزه می‌کند.

اما با این حال باید به صورت مداوم از خمیر دندان حاوی فلوراید استفاده کنید، اما استفاده منظم از روغن نارگیل فواید خاص خود را دارد و می‌تواند برای دندان‌ها بدون خطر باشد و فوایدی نیز داشته باشد.

زغال چوب فعال

روش صحیح مسواک زدن

اکثر مردم قرص‌های زغال فعال را همراه خود ندارند، به همین خاطر اگر شبی در هتلی بدون خمیر دندان گیر افتادید، این گزینه ممکن است کارساز نباشد. اما زغال فعال خالص و خمیردندان‌های دارای زغال فعال ممکن است در تمیز کردن دندان‌های شما موثر باشند. اما زغال فعال خاصیت ساییدگی دارد و می‌تواند مینای دندان را از بین ببرد، به این معنی که جایگزینی مناسب برای استفاده منظم نیست.

همچنین فاقد فلوراید است، بنابراین اگر خمیر دندان حاوی فلوراید خود را برای این گزینه تغییر دهید، ممکن است دندان‌های شما بیشتر مستعد پوسیدگی شوند.

جوش شیرین

بسیاری از خمیردندان‌ها در فرمول خود جوش شیرین دارند تا قدرت سفید کنندگی بیشتری داشته باشند. جوش شیرین به از بین بردن لکه‌ها از روی دندان شما کمک می‌کند. همچنین در از بین بردن پلاک موثر است. اگر شبی دیدید که خمیر دندان در خانه شما تمام شده، می‌توانید به استفاده از جوش شیرین فکر کنید.

جوش شیرین فاقد فلوراید است، بنابراین به مرور زمان مزیت محافظت از مینای دندان را از دست می‌دهید.

سخن پایانی

ممکن است روند مسواک زدن در زمان‌های مختلف زندگی کمی متفاوت به نظر برسد. اما آنچه مسلم است این است که هیچ شرایطی وجود ندارد که از مسواک زدن خودداری کنید یا اینکه آن را کنار بگذارید. مسواک زدن دو بار در روز و هر بار به مدت حداقل ۲ دقیقه پایه و اساس سلامت دندان و لبخندی است که تا آخر عمر روی لب‌های شما باقی خواهد ماند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.