راه‌های انتخاب مناسب‌ترین مسواک چیست؟

0 306

در زمان خرید مسواک به جز قیمت محصول به چه نکات دیگری توجه می‌کنید؟ خیلی از افراد معمولا با این مشکل روبه‌رو هستند که نمی‌توانند از بین مسواک‌های مختلف موجود در بازار بهترین گزینه را انتخاب کنند. به همین دلیل معمولا از روی عادت به سراغ همان مسواک‌هایی می‌روند که قبلا تهیه می‌کردند. اگر بهداشت دهان و دندان برای شما اهمیت دارد، باید تغییر عادت دهید و به دنبال راه‌های انتخاب مناسب‌ترین مسواک باشید. در این مطلب قصد داریم چند ترفند ساده و مهم برای خرید مسواک را بررسی می‌کنیم. دعوت می‌کنیم تا پایان با ما همراه باشید.

۵ مورد از راه‌های انتخاب مناسب‌ترین مسواک

در شرایطی که برای بهداشت دهان و دندان بیشتر توجهات به ویژگی‌های خمیر دندان خوب است، نباید فراموش کنید که انتخاب مسواک نیز به همان میزان مهم است. در نظر گرفتن حساسیت و ویژگی‌های منحصربه‌فرد دندان‌ها برای انتخاب مسواک از اهمیت بالایی برخوردار است. راهکارهایی برای ارزیابی کیفیت مسواک وجود دارند که در اینجا به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

۱. مسواک‌های با موهای نرم را انتخاب کنید

شما هم فکر تاکنون فکر می‌کردید هرچه موهای مسواک سفت و سخت باشد، موجب تمیزی بهتر دندان‌ها می‌شوند؟ اما واقعیت حکایت از چیز دیگری دارد؛ چرا که تحقیقات علمی نشان داده‌اند در طولانی مدت مسواک‌هایی که دارای موهای نرم هستند، به مراتب بهتر عمل می‌کنند. هر چه سختی موهای مسواک بیشتر باشد، تمیز کردن نواحی حساس دهان مانند لثه‌ها دشوارتر می‌شود. با تماس مسواک سخت به لثه‌ها به وضوح احساس درد می‌کنید.

از طرفی اگر روش صحیح مسواک زدن لثه‌ها را به درستی رعایت نکنید، شاهد التهابات زیاد و بیماری‌هایی مانند پریودنتال در بلندمدت خواهید بود. مسواک‌های با موی نرم آسیبی به لثه‌ها وارد نمی‌کنند. البته این موضوع به معنی ضعف در تمیز کردن دهان و دندان‌ها نیست. بلکه به خوبی می‌توانند پلاک‌ها و باکتری‌های مضر را از بین ببرند.

۲. از اندازه موهای مسواک غافل نشوید

راه‌های انتخاب مناسب‌ترین مسواک

یکی دیگر از راه‌های انتخاب مناسب‌ترین مسواک، در نظر گرفتن شکل‌ آن است. دهان بسیاری از انسان‌ها با دیگران از نظر شکل متفاوت است. بنابراین لازم است که به سراغ مسواک مخصوص خود نیز بروند. حتما به سراغ مسواک‌هایی بروید که به اندازه کافی بزرگ باشند. به طوری که وقت مسواک را به صورت افقی روی سطح دندان‌ها می‌کشید، دندان‌های ردیف پایین و بالا را لمس کنند. لازم است که مسواک به تمام گوشه و کنار دهان و دندان راه پیدا کند. بنابراین در عین حال نباید آن قدر بزرگ باشد که مانع از حرکت آن درون دهان گردد.

۳. به سراغ مسواک‌های با دسته منعطف بروید

چرا دندان‌های من اینقدر حساس هستند؟ این سؤالی است که برخی از افراد مطرح می‌کنند. غافل از اینکه در اثر بی‌توجهی طولانی مدت به بهداشت دهان و دندان مشکلات زیادی به وجود آمده‌اند. ممکن است شما بگویید که من روزانه مسواک می‌زنم ولی باز هم برخی از دندان‌هایم دچار مشکل هستند. سؤال اساسی این است که آیا در هنگام مسواک زدن تمام دندان‌ها را به خوبی تمیز می‌کنید؟

برای اینکه بتوانید به راحتی مسواک را در تمام بخش‌های دهان خود حرکت دهید، باید از مسواک‌هایی با دسته منعطف استفاده کنید. مسواک‌هایی که از دسته‌های غیر منعطف برخوردار هستند را نمی‌توان به راحتی درون دندان حرکت داد. بنابراین ممکن است که در حین مسواک زدن برخی از دندان‌ها مانند دندان‌های آسیاب پشت به خوبی تمیز تمیز نشوند.

۴. مسواک خود را به موقع تعویض کنید

اهمیت توجه به راه‌های انتخاب مناسب‌ترین مسواک بر کسی پوشیده نیست. اما نباید فراموش کنید که بهترین و گران‌قیمت‌ترین مسواک‌های موجود در بازار نیز عمر مفید محدودی دارند. به این معنی که پس از مدتی استفاده دچار فرسایش می‌شوند. به خصوص اگر دچار بیماری‌ها و مشکلات بهداشتی دهان و دندان هستید، مسواک در معرض تماس با میکروب‌ها، قارچ‌ها و باکتری‌ها قرار می‌گیرد. در نتیجه خیلی زودتر دچار آسیب می‌شود. به همین دلیل کارشناسان این حوزه توصیه می‌کنند هر سه ماه یکبار مسواک خود را عوض کنید.

۵. مسواک‌های با موی نایلونی را انتخاب کنید

پرزها و موهای مسواک‌ها از موهای طبیعی و مصنوعی تولید می‌شوند. مسواک‌های طبیعی معمولا از رشته‌های ساخته شده از ریشه درخت تولید می‌شوند. اما مسواک‌های مصنوعی از رشته‌های نایلونی ساخته می‌شوند. علی‌رغم اینکه مسواک‌های طبیعی از قیمت بالاتری برخوردار هستند، هیچ تحقیق علمی وجود ندارد که نشان دهنده برتری این مسواک‌ها باشد. بلکه تجربه نشان داده است که مسواک‌های طبیعی خیلی زودتر خراب می‌شوند.

بهترین مسواک برای کودکان چه ویژگی‌هایی دارد؟

راه‌های انتخاب مناسب‌ترین مسواک

با راه‌های انتخاب مناسب‌ترین مسواک آشنا شدیم. در اینجا برای تکمیل بحث لازم است به موضوع مهمی یعنی خرید مسواک برای کودکان نیز بپردازیم. علاوه بر تمام نکاتی که تا اینجا ذکر کردیم، لازم است که چند نکته دیگر را نیز برای انتخاب مسواک مناسب کودکان در نظر بگیرید. از جمله مهم‌ترین نکات خرید مسواک کودکان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مسواک‌هایی با دسته‌های ضخیم را انتخاب کنیم که کودکان راحت‌تر آن‌ها را در دست خود بگیرند.
  • مسواک‌های با دسته پلاستیکی انتخاب‌های بهتری برای کودکان هستند.
  • ابعاد و اندازه نوک مسواک کودکان باید کوچک باشد.
  • اگر دندان کودک ارتودنسی شده است، از مسواک با موهای V شکل استفاده کنید که امکان تمیز کردن اطراف سیم‌ها نیز فراهم شود.

یک نکته مهم درباره خرید خمیردندان مناسب کودکان وجود دارد که بد نیست در اینجا اشاره مختصری به آن داشته باشیم. پیشنهاد ما خرید خمیر دندان پمپی میسویک است. میسویک برندی سوییسی است که محصولات خود را مطابق با بهترین استانداردهای روز دنیا طراحی و تولید می‌کند. خمیردندان‌های مخصوص کودکان این برند با در نظر گرفتن تمام نکات و الزامات بهداشتی ویژه افراد در سنین کم تولید می‌شود. علاوه بر آن اصول زیبایی‌شناسی را نیز در طراحی بسته‌بندی محصولات رعایت می‌کند تا کودکان با علاقه و اشتیاق به مسواک زدن ترغیب شوند.

مسواک برقی یا دستی؛ کدامیک بهتر است؟

چند سالی است که مسواک‌های برقی نیز وارد بازار شده‌اند. تبلیغات زیادی نیز درباره مزیت این مسواک‌ها در مقایسه با مسواک‌های دستی انجام شده است. اما واقعیت این است که بررسی‌های علمی تفاوت چندانی بین کارایی مسواک‌های دستی و برقی را نشان نمی‌دهند. البته مسواک‌های برقی برای کسانی که با معلولیت از ناحیه دست مواجه هستند، انتخاب بهتری به حساب می‌آیند. در غیر این صورت ویژگی مثبت قابل توجه دیگری نمی‌توان برای آن‌ها برشمرد. هر دو مسواک به یک اندازه برای جلوگیری از فرسایش مینای دندان مفید هستند.

مسواک بین دندانی چیست؟

راه‌های انتخاب مناسب‌ترین مسواک

نوع خاصی از مسواک‌ها هستند که شبیه برس‌های موی گرد تولید می‌شوند. این مسواک‌ها که با عنوان بین دندانی شناخته می‌شوند، مناسب افرادی است که فاصله دندان‌های آن‌ها معمولا زیاد است. تمیز کردن دندان این افراد با استفاده از نخ دندان یا مسواک‌های معمولی امکان‌پذیر نیست. اما نوک مسواک‌های بین‌دندانی به گونه‌ای طراحی می‌شود که خیلی راحت به فضای خالی میان دندان‌ها نفوذ می‌کند. به این ترتیب خیلی راحت می‌توان دندان‌ها را تمیز کرد.

کلام پایانی

در این مقاله به بررسی راه‌های انتخاب مناسب‌ترین مسواک پرداختیم. داشتن مسواک و خمیردندان باکیفیت شرط اصلی حفظ سلامت دهان و دندان است. به خاطر داشته باشید که گران بودن مسواک به هیچ عنوان نشانه قطعی کیفیت آن نیست. توصیه می‌کنیم حتما روی نشان سلامت و استاندارد مسواک در زمان خرید حساس باشید. چه نکات دیگری را در زمان خرید مسواک مد نظر قرار می‌دهید؟ نظرات و پیشنهادات خود را در این زمینه با ما در میان بگذارید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.