برای درمان پوسته سر در خانه چه باید کرد؟

0 5,140

یکی از واضح‌ترین علائم خشکی و پوسته سر خارش مداوم است، اما این مشکل ممکن است با شوره سر، درد و ریزش مو نیز همراه باشد. چیزی که شما باید در وهله اول به دنبالش باشید، این است که تفاوت شوره سر و خشکی پوست سر را پیدا کنید تا بتوانید روش درمانی درست را برای آن در نظر بگیرید. خشکی پوست سر می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد، اما شایع‌ترین آن واکنش به تغییر هوا یا یک ماده خشن در محصولات مراقبت از مو است.

گاهی اوقات، موارد ساده‌ای مانند عدم نوشیدن آب کافی یا شستن روزانه مو می‌تواند در نهایت باعث بروز این مشکل شود، اما با این حال بیماری‌هایی نظیر اگزما یا پسوریازیس نیز می‌توانند دلیل این امر باشند. در نهایت مهم نیست که علت چیست، چیزی که مهم است این است که بتوانید آن را در خانه درمان کنید و ما در این مقاله چند روش برای درمان خشکی پوست سر بیان می‌کنیم که خوب است آن را در خانه امتحان کنید.

۱. روغن نارگیل

مدت‌هاست که روغن نارگیل به دلیل فواید بسیاری که برای پوست دارد، مورد استفاده قرار می‌گیرد و خشکی پوست سر نیز از این قاعده مستثنا نیست. روغن نارگیل می‌تواند پوست سر را مرطوب کند و خواص ضد قارچی و ضد باکتریایی آن نیز می‌تواند به کاهش خطر عفونت در پوست سر کمک کند. حتی می‌تواند به درمان درماتیت آتوپیک نیز کمک کند.

روش استفاده: مقدار کمی روغن نارگیل رقیق را مستقیماً به پوست سر خود بمالید و آن را به خوبی روی پوست سر ماساژ دهید. قبل از شستن موها حداقل ۱۰ دقیقه بگذارید تا روی سر بماند. این نه تنها به خشکی پوست سر کمک می‌کند، بلکه موهای شما را ابریشمی و صاف نیز می‌کند.

۲. روغن درخت چای

درمان پوسته سر در خانه

روغن درخت چای دارای خواص ضد عفونی کننده، ضد قارچی و آنتی بیوتیکی قوی است که می‌تواند خشکی پوست سر و علائم آن را تسکین دهد. به همین دلیل در بسیاری از شامپوهای ضد شوره سر روغن درخت چای وجود دارد. اینجاست که انتخاب شامپو مناسب اهمیت پیدا می‌کند و شما باید در هنگام انتخاب به محتویات شامپو نیز دقت کنید.

روغن درخت چای را می‌توانید به عنوان یک روغن اساسی از بسیاری از داروخانه‌ها و همچنین عطاری‌ها تهیه کنید. همچنین شامپوهایی که حاوی روغن درخت چای هستند نیز مؤثر عمل می‌کنند که ممکن است برای افرادی که پوست سرشان خشک است، بهترین گزینه‌ی درمانی باشد.

روش استفاده: می‌توانید از محصولاتی که درخت چای دارند استفاده کنید یا چند قطره روغن درخت چای را با یک روغن دیگر مانند روغن نارگیل یا زیتون مخلوط کرده و روی پوست سر خود ماساژ دهید. قبل از شستن موها حداقل ۱۰ دقیقه بگذارید تا روی سر بماند.

خرید شامپو

۳. آلوئه ورا

آلوئه ورا دارای خواص مختلفی است که تمام آنها می‌توانند به خشکی پوست سر کمک کنند. آلوئه ورا یک منبع ضد التهابی است که می‌تواند به کاهش تحریک پوست کمک کند و همچنین یک ماده مرطوب کننده بسیار قوی است.

روش استفاده: آن را به صورت موضعی به پوست سر خود بمالید و بگذارید ۱۰ دقیقه قبل از شستشو روی پوست سر بماند. شما همچنین، می‌توانید مکمل‌های خوراکی آلوئه ورا مصرف کنید، اما مکمل‌های آلوئه ورا می‌توانند ملین باشند، بنابراین هنگام مصرف باید این مورد را در نظر داشته باشید. نوشیدنی آلوئه ورا نیز می‌تواند گزینه خوبی برای این منظور باشد.

۴. سرکه سیب

درمان پوسته سر در خانه

سرکه سیب فواید بسیار عالی‌ای برای سلامت دارد که مهم‌ترین آن این است که علائم خشکی پوست سر را کاهش می‌دهد. سرکه سیب ماده‌ای ضد میکروبی است، به این معنی که می‌تواند باکتری‌ها یا قارچ‌هایی را که باعث ایجاد خارش روی پوست سر می‌شوند را از بین ببرد. همچنین ضد التهاب است و می‌تواند به لایه برداری پوست سر شما کمک کند، که هر دو می‌توانند به درمان خشکی پوست کمک کنند.

روش استفاده: یک قاشق سرکه سیب را با دو قاشق آب مخلوط کرده و مستقیماً به پوست سر بمالید. بگذارید پنج دقیقه بماند و بعد از آن با شامپویی ملایم موهای خود را بشویید.

۵. فندق افسون‌گر

فندق افسون‌گر اغلب در محصولاتی که دارای خاصیت ضد خارش هستند، مورد استفاده قرار می‌گیرد و برای پوست‌های خشک و حساس است و سال‌ها است که در درمان‌های گیاهی از آن استفاده می‌شود. این ماده برای کاهش التهابی که از خشکی پوست سر ناشی شده است، استفاده می‌شود. همچنین دارای خواص التیام بخش است که علائم خشکی پوست سر را تسکین می‌دهد.

روش استفاده: اگر فندق افسون‌گر را خریداری کردید، یک قاشق از آن را با یک قاشق روغن مانند روغن زیتون مخلوط کنید. قبل از شستن موها، آن را کاملاً در سر خود ماساژ دهید و بگذارید ۵ دقیقه بماند.

۶. جوش شیرین و روغن زیتون

روغن زیتون روغنی مرطوب کننده است و جوش شیرین دارای خواص ضد قارچی و ضد باکتریایی است. این دو با هم می‌توانند پوست شما را لایه برداری کنند. ترکیب جوش شیرین و روغن زیتون در صورت داشتن شوره در کنار پوست خشک، انتخاب خوبی است؛ زیرا رطوبت، لایه برداری و خواص ضد قارچی همراه با هم می‌توانند پوسته‌های سر و خارش را درمان کنند.

روش استفاده: مقداری مساوی جوش شیرین و روغن زیتون را با هم مخلوط کرده و پوست سرتان را کاملا با این ترکیب ماساژ دهید. بگذارید پنج دقیقه بماند و بعد موهایتان را با شامپو به خوبی بشویید تا تمام باقی مانده از آن پاک شود.

۷. موز له شده

درمان پوسته سر در خانه

موز ماده‌ای مغذی و مرطوب کننده است و به همین خاطر یک درمان عالی برای خشکی پوست و حتی شوره سر است. این خوراکی علاوه بر خاصیت مرطوب کنندگی، یک منبع ضد میکروبی طبیعی است و این دو مزیت در کنار هم می‌توانند به پاک سازی پوست خشک سر شما کمک کنند.

روش استفاده: یک موز را با چند قاشق غذاخوری روغن نارگیل یا زیتون له یا مخلوط کنید. مخلوط کردن آن با روغن باعث می‌شود آبکشی موهای شما راحت‌تر شود. آن را روی پوست سر خود ماساژ دهید و اجازه دهید ۱۰-۱۵ دقیقه بماند.

۸. ماست و تخم مرغ

ماست و تخم مرغ هر دو مزایای منحصر به فردی دارند که می‌توانند خشکی پوست سر را تسکین دهند. ماست برای پوست تسکین دهنده است و همچنین می‌تواند لایه بردار نیز باشد، در حالی که چربی و پروتئین موجود در تخم مرغ می‌تواند از آسیب رادیکال‌های آزاد در سطح سلول‌های پوست سر جلوگیری کند و پوست سر را خوب تغذیه و محافظت کند.

روش استفاده: از چند قاشق غذاخوری ماست ساده و بدون طعم و قند استفاده کنید و در یک تخم مرغ زده شده، مخلوط کنید. آن را در موها و پوست سر خود ماساژ دهید و ۱۰ دقیقه صبر کنید تا به خورد پوست سر برود. مخلوط را با آب ولرم یا سرد بشویید، در غیر این صورت تخم مرغ با آب داغ پخته می‌شود و پاک کردن آن از موهایتان بسیار دشوار می‌شود.

۹. روغن جوجوبا

مانند روغن نارگیل، روغن جوجوبا نیز می‌تواند یک منبع عالی برای مرطوب کردن پوست سر باشد که می‌تواند به سرعت خشکی پوست سر را تسکین دهد. همچنین دارای خواص ضد التهابی است که می‌تواند درد ناشی از خشکی و همچنین خارش و پوسته پوسته شدن را تسکین دهد.

روش استفاده: برای استفاده از این ماده برای خشکی پوست سر می‌توانید چند قطره روغن جوجوبا به شامپوی خود اضافه کنید. این باعث می‌شود تا به طور مرتب موها آبرسانی شود و همچنین از خشک شدن پوست سر نیز جلوگیری می‌کنید. البته برخی شامپوها دارای این ماده هستند و می‌توانید آنها را نیز تهیه کنید.

۱۰. آووکادو

درمان پوسته سر در خانه

آووکادو حاوی اسیدهای چرب اشباع نشده است که هم می‌تواند پوست شما را مرطوب و هم از آن محافظت کند. می‌توانید خود آووکادو را مصرف کنید (و هم از روغن آووکادو یا ماسک‌های آووکادو به صورت موضعی استفاده کنید تا پوست سر خشک را درمان کنید.

روش استفاده: برای کاهش خشکی پوست سر و علائم آن می‌توانید هم از روغن آووکادو و هم از آووکادو استفاده کنید. اگر از آووکادو استفاده می‌کنید، قبل از ماساژ آن در پوست سر، آن را با چند قطره روغن مانند روغن زیتون مخلوط کنید. قبل از شستن موها بگذارید ۱۰-۱۵ دقیقه روی پوست سر بماند.

خطرات و عوارض جانبی

درمان خشکی پوست سر با این داروهای خانگی به طور کلی بی خطر و بدون عارضه در نظر گرفته می‌شود. قبل از استفاده از هر محصول جدید، به ویژه روغن‌های اساسی، باید مقداری از آن را روی مچ دست خود امتحان کنید تا در صورت داشتن واکنش آلرژیک از مصرف آن خودداری کنید.

لازم به یادآوری است که روغن‌های اساسی از نظر خلوص و کیفیت کنترل نمی‌شوند، بنابراین هنگام انتخاب و خرید آنها باید احتیاط کنید و از مراکز معتبر خریداری کنید. این روغن‌ها همچنین قوی هستند و باید همیشه با یک روغن دیگر مانند روغن زیتون رقیق شوند. در این حالت، استفاده از روغن نارگیل یا زیتون به عنوان روغن اصلی می‌تواند مزایای درمانی برای پوست نیز داشته باشد.

خشکی پوست سر می‌تواند مشکلی آزار دهنده باشد، که در بسیاری از مواقع می‌تواند اثر منفی روی موها بگذارد. یکی از مهم‌ترین اثری که دارد، ریزش مو است که باید برای جلوگیری از ریزش مو خشکی پوست را درمان کنید.

درمان پوسته سر در خانه

بعضی از افراد به قدری خشکی پوست سر در آنها شدید است که بعضا زخم روی پوست‌های آنها به وجود می‌آید. در صورت عدم مراقبت، ممکن است این زخم‌ها ملتهب شوند. در موارد شدیدتر، زخم‌ها (چه ناشی از خارش یا عفونت باشد) می‌توانند موقعیت بسیار بدی برای سر به وجود آورند. اگر روی پوست سر خود زخم مشاهده کردید، قبل از استفاده از هر دارو یا روش درمانی خانگی آن را حتما باید به پزشک نشان دهید تا از عفونت آن جلوگیری کنید.

سخن پایانی

خشکی پوست سر می‌تواند مشکل آزاردهنده‌ای باشد، اما خوشبختانه قابل درمان است. بسیاری از موارد خشکی پوست سر به خوبی به تغییر در محصولات مراقبت از مو یا روتین روزانه شما درمان می‌شود و مطمئناً درمان‌های خانگی نیز می‌توانند به تسریع روند کار کمک کنند.

اگر درمان‌های خانگی پس از دو هفته علائم خوب شدن را نشان ندادند، می‌توانید با مراجعه به پزشک معالج خود اطمینان حاصل کنید که یک بیماری زمینه‌ای ندارید که نیاز به درمان با داروهای تجویز شده‌ی پزشک دارید. اگر همراه با خشکی پوست سر ریزش مو را نیز مشاهده کردید، می‌توانید سراغ خرید پرفروش‌ترین محصولات کامان و از همه مهم‌تر شامپو ضد ریزش کامان بروید و ریزش موهای خود را درمان کنید. این شامپو سولفات ندارد و به همین خاطر خشکی پوست در اثر شستشوی مو تشدید نمی‌شود و به خوبی می‌توانید آن را درمان کنید.

خربد محصولات مراقبت از مو

منبع healthline
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.