چگونه یک روتین مراقبتی خوب برای موهای خود داشته باشیم؟

0 1,067

داشتن روتین مراقبت از مو درست همان اهمیت را دارد، که مراقبت از پوست دارد. در مراقبت از موهای خود به محض اینکه مورد یا محصولی را پیدا کنید که به خوبی روی موهای شما جواب می‌دهد، آن را به گزینه‌ای دائمی برای استفاده تبدیل می‌کنید و از آن به صورت روزانه و یا بعد از حمام استفاده می‌کنید.

ممکن است با توجه به تعداد گزینه‌های بسیاری که در لوازم آرایشی و بهداشتی و محصولات مراقبت از مو دارید، کمی در زمان انتخاب دچار گمراهی شوید و با مشکل مواجه شوید. در واقع این مشکل می‌تواند روتین مراقبت موی شما را با مشکل مواجه کند. در این مقاله به شما کمک خواهیم کرد که بتوانید بهترین روتین مراقبت مو را داشته باشید و از دیدن زیبایی و سلامت موهای خود لذت ببرید.

روتین فردی مو به چند عامل بستگی دارد

از حسی که به موهای خود دارید تا نوع مدل مویی که دلخواه شما است، می‌تواند روتین مراقبتی شما را تغییر دهد و البته که جنس و نوع موهای شما نیز عامل تعیین کننده‌ای است.

بافت یا نوع موهای شما

انواع موهای نازک، ضخیم یا پرحجم در یکی از چهار دسته زیر قرار می‌گیرند:

  • صاف
  • موج‌دار
  • مجعد
  • فرفری

هر کدام از این نوع موها نقاط مثبت و منفی خود را دارند. به عنوان مثال، موهای صاف معمولاً سریع‌تر از موهای فر چرب می‌شوند، زیرا روغن به سرعت در ساقه مو شکل می‌گیرد و نمایان می‌شود.

موهای خود را بلوند کرده باشید، یا رنگ شده باشد و یا اینکه از مواد شیمیایی دیگر استفاده کرده باشید

روتین مراقبت مو

اگر موهای شما با مواد رنگ، دکلره یا مواد شیمیایی تماس داشته باشد، ممکن است مجبور شوید که در مورد روتین روزانه موهای خود کمی بیشتر فکر کنید و کارهای بیشتری را نیز انجام دهید.

به افرادی که موهای رنگ شده دارند توصیه می‌شود هر روز موهای خود را نشویند تا از کدر شدن رنگ موها جلوگیری کنند و هم اینکه موهای خود را خشک و مجعد نکنند. همچنین در مورد موهای بلوند شده نیز ممکن است نیاز باشد تا کمی موها را با ماسک مو و نرم کننده تغذیه کرد.

دوست دارید موهای خود را به صورت روزانه به چه مدلی دربیاورید

آیا دوست دارید موهای خود را صاف کنید؟ فر کنید؟ یا در کل دوست دارید تا موهای طبیعی خود را داشته باشید؟

این مورد دیگری است که باید آن را در روتین مراقبتی موهای خود در نظر بگیرید، به خصوص اگر طرفدار استفاده از وسایل حرارتی مو مانند اتو مو، سشوار، فرکننده‌های مو و دیگر موارد هستید.

آیا نگرانی خاصی دارید که بخواهید آنها را برطرف کنید

بیشتر افراد معمولا یک مشکل و ناراحتی در مورد موهای خود دارند که این مشکلات می‌تواند پوسته پوسته شدن کف سر، وزی مو، رشته‌های خشک و آسیب دیده مو و در نهایت موخوره باشد.

دانستن اینکه مشکل چیست، نیمی از کار است و بقیه آن شامل یافتن راه حل و روش درمان این مشکلات مانند یافتن روش درمان وزی مو است.

با این حال، روتین و روال مراقبت از موها دارای چند مؤلفه اصلی است. اگر دوست داشته باشید که موهای خود را مانند پوست صورت خود سالم نگه دارید، این روتین مراقبتی را باید رعایت کنید و به موهای خود بسیار اهمیت دهید.

پاک سازی

روتین مراقبت مو

پاک سازی پوست کمک می‌کند تا بتوانید چیزهایی مانند پوست مرده و باقی مانده محصولات استفاده شده روی موهای خود را از بین ببرید. استفاده از محصولات درست می‌تواند طوری موها و پوست سر شما را پاک سازی کند که روغن‌های طبیعی پوست و مو از بین نروند و این از خشک شدن آنها جلوگیری می‌کند.

بدون شک انتخاب شامپو مناسب می‌تواند سبوم و یا همان چربی‌های مازاد را از روی پوست سر شما از بین ببرد و از تجمع آن روی سر جلوگیری کند.

پوست سر نیز هر چند وقت یک بار پوست اندازی دارد و در آن پوست‌های مرده باید از بین بروند. پوست هر ۲۸ روز یکبار خود را تجدید می‌کند و این ممکن است در صورت تمیز نبودن موها با مشکل مواجه شود و چرخه طبیعی موها دچار اختلال شود.

اگر شناگر هستید، نباید بگذارید که کلر داخل آب برای مدت زیادی روی موهای شما باقی بماند. هرچه مدت زمان بودن کلر روی موهای شما بیشتر شود، عناصر طبیعی مو نیز به مرور زمان از بین می‌روند و این باعث می‌شود که موهای شما بیشتر آسیب ببیند.

برای موهای خود به دنبال شامپوی مناسب باشید. به عنوان مثال اگر موهای شما چرب است حتما از شامپو مناسب موهای چرب استفاده کنید و اگر با ریزش مو مواجه هستید، حتما سراغ بهترین شامپوها برای ریزش مو بروید. شامپو ضد ریزش کامان را می‌توانید برای جلوگیری از ریزش موهای خود استفاده کنید و به این ترتیب هم موهای خود را تمیز و پاک سازی می‌کنید و هم ریزش آن را متوقف می‌کنید.

نرم کننده

نرم کننده‌ها مزایای بی شماری دارند. اصلی‌ترین مزیتی که آنها برای موهای شما دارند خاصیت مرطوب کنندگی است، اما مزایای دیگر آنها شامل باز کردن گره‌های مو، براق شدن موها و کاهش وز شدن موها می‌شود.

ماده اصلی بیشتر نرم کننده‌ها کاتیون نامیده می‌شود. وقتی مو خیس است، به آن می‌چسبد و رشته موها را می‌پوشاند تا موها خشک شوند.

نگه داشتن رطوبت در موها

روتین مراقبت مو

برای اینکه روند آبرسانی را در موهای خود قوی‌تر کنید، می‌توانید از محصولاتی غیر از نرم کننده بر روی موهای خود استفاده کنید. این مرحله دقیقا روی پوست صورت نیز انجام می‌شود و وقتی آبرسان را روی پوست می‌زنند، سراغ کرم مرطوب کننده می‌روند تا بتوانند آبرسانی را در پوست خود نگه دارند و مانع از خارج شدن شدن کرم آبرسان از پوست شوند.

این کار می‌تواند به خصوص برای موهای گره خورده یا مجعد که بیشتر در معرض خشکی قرار دارند، مفید باشد.

هدف از این کار این است که رطوبت را در موهای خود نگه دارید که برای این کار می‌توانید سراغ استفاده از روغن‌های مو که دارای روغن آرگان هستند، بروید. در محصولات کامان یک روغن بسیار کاربردی و همچنین بسیار عالی برای این منظور وجود دارد که به آن روغن مو هیر واتر می‌گویند. با خرید این محصول، می‌توانید بعد از حمام و زمانی که موهای رطوبت دارد آن را به ساقه موهای خود بزنید و موها را کمی ماساژ دهید. از این روغن حتی می‌توانید قبل از سشوار کشیدن و استفاده از اتو مو نیز استفاده کنید تا از آسیب دیدن موها جلوگیری کنید.

خرید روغن مو هیر واتر

باز کردن گره‌ها از مو

برای اینکه بتوانید جلوی شکسته شدن موهای خود را بگیرید، خوب است که اول گره‌های موی خود را برطرف کنید. برای این کار لازم است از ابزار مناسب مانند شانه‌های دارای دندانه پهن استفاده کنید تا هم گره‌ها را باز کنید و هم از ریختن موهای خود جلوگیری کنید. بسته به نوع موی شما، ممکن است نیاز باشد که یک بار یا دو بار در روز این کار را انجام دهید.

حالت دادن به موها و مراقبت از آنها

به لطف تعداد بسیار زیاد دستگاه‌های حالت دهنده مو و همچنین انواع ژل و اسپری مو، می‌توانید موهای خود را به طور عملی به هر شکلی که می‌خواهید حالت دهید.

اما اگر طرفدار استفاده از دستگاه‌های حرارتی حالت دهنده مو هستید، حتما قبل از استفاده از محصولات مراقبتی استفاده کنید تا موهای خود را در برابر حرارت محافظت کنید.

کارهای درمانی

روتین مراقبت مو

کارهای درمانی به این معناست که ممکن است در بخشی از موهای خود مشکلی داشته باشید و بخواهید آن را برطرف کنید. برای این منظور دنبال کارها و روش‌های درمانی می‌روید.

به عنوان مثال، از حالت وز شدن موهایتان خسته شده‌اید، بنابراین می‌توانید هم کارهای درمانی در داخل خانه انجام دهید و یا اینکه به سالن‌های زیبایی مراجعه کنید تا روش‌های درمانی مانند پروتئینه مو یا کراتینه مو به روش احیا را برای شما انجام دهند.

یا به عنوان مثال، متوجه شده‌اید که پوست سر شما بیش از حد خشک شده است، بنابراین به دنبال محصولاتی باید باشید که پوست سر شما را به صورت عمیق آبرسانی و تغذیه کند و حتی می‌توانید برای این مشکل نیز، از مواد و روغن‌های طبیعی استفاده کنید.

نیازهای فردی مو شما به مرور زمان تغییر می‌کند

جمله‌ای وجود دارد که می‌گوید موهای هر فرد هر ۷ سال تغییر می‌کند. برخلاف بیشتر شایعات موجود در اینترنت، این یک جمله حقایق بسیاری پشت خود دارد.

مو و رشد آن به صورت چرخه‌ای طبیعی است و این چرخه هر ۷ سال تغییر می‌کند یا تقریباً دوباره شروع می‌شود.

با گذشت زمان، میزان رشته‌های مو در سر در بیشتر افراد کم می‌شود، در نتیجه در زمان سالمندی موها کم پشت و نازک‌تر می‌شود. مرور زمان، همچنین باعث تغییر در هورمون‌ها نیز می‌شود.

به عنوان مثال، در دوران بارداری، افزایش سطح استروژن می‌تواند ریزش مو را کاهش دهد و در نتیجه در این دوران موها حالت بهتری دارد و حتی براق‌تر نیز می‌شود.

وقتی سطح این نوع هورمون‌ها کاهش می‌یابد، می‌تواند ریزش مو نیز شروع شود. به عنوان مثال، یائسگی اغلب با ریزش مو نیز همراه است. توجه به این تغییرات و واکنش مناسب نسبت به این تغییرات، می‌تواند موهای شما را سالم نگه دارد.

منبع healthline
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.