خرد شدن مو و راه جلوگیری از آن

0 798

خرد شدن مو دلایل مختلفی دارد. در واقع کوتیکول داخلی با فلس‌های روی هم باعث می‌شود که موهای سالم داشته باشید که اینها هستند که تارهای مو را در کنار هم مستحکم حفظ می‌کنند. وقتی این فلس‌ها از هم می‌پاشند، موهای شما خشک می‌شوند و در نهایت از هم جدا می‌شوند که منجر به آسیب می‌شود. این امر باعث خرد شدن مو همراه با علائم دیگری مانند موخوره و خشکی می‌شود.

در این مقاله، در مورد برخی از شایع‌ترین دلایل خرد شدن مو و کارهایی که می‌توانید برای جلوگیری از آن انجام دهید، توضیح خواهیم داد.

۱. رژیم غذایی

ضرب المثل قدیمی است که می‌گوید “شما همان چیزی هستید که می‌خورید”، و این به خصوص در مورد سلامت مو و پوست بسیار معنا دارد. برخی از مواد مغذی به رشد موهای شما کمک می‌کنند و از خرد شدن و آسیب جلوگیری می‌کنند. اطمینان حاصل کنید که روی، آهن و اسید فولیک کافی در رژیم غذایی روزانه خود دریافت می‌کنید. پروتئین و آنتی اکسیدان‌های کافی (موجود در غذاهای گیاهی) نیز می‌توانند موهای شما را سالم نگه دارند و از آنها در برابر آسیب محافظت کنند.

۲. استرس

خرد شدن مو

شواهد زیادی وجود دارد که ارتباط بین استرس و ریزش مو را نشان می‌دهند، اما همچنین مشخص است که استرس می‌تواند منجر به خرد شدن مو شود. تلوژن افلوویوم نوعی استرس است که به احتمال زیاد با آسیب مو مرتبط است. این نوع استرس باعث می‌شود فولیکول‌های مو ضعیف شوند و به همین خاطر، موهایی که در میانه چرخه رشد هستند، ممکن است خرد شوند. ممکن است در این حالت، متوجه ریزش موهای قدیمی نیز بشوید. مدیریت استرس ممکن است باعث سلامت موهای شما شود.

۳. خشکی مو

موهای بیش از حد خشک، یکی از فاکتورهای اصلی در آسیب و خرد شدن موها است. خشکی موها توسط عوامل مختلفی از جمله آب و هوای خشک، رطوبت کم بدن و مو و همچنین گرفتن حرارت بیش از حد روی موها، به وجود می‌آید. هنگام شستن موها مطمئن شوید که آب ولرم است و به هیچ عنوان سراغ آب داغ نروید. آب داغ منجر به خشک شدن بیشتر موها می‌شود.

اگر انتهای موهای شما خشک است، شامپو را فقط روی پوست سر خود متمرکز کنید. زدن نرم کننده در این حالت نیز ممنوع است. اگر حس می‌کنید که موهای شما به نرم کننده نیاز دارد، قبل از شانه کردن موهای خیس روی موها نرم کننده بعد از حمام بزنید. (این کار حتی از موها در برابر گرمای سشوار و دیگر دستگاه‌ها محافظت می‌کند.)

۴. آسیب حرارتی

خرد شدن مو

برای به دست آوردن بهترین نتیجه از سشوار، اتوی مو و دیگر دستگاه‌های حالت دهنده مو، به حرارت بالا نیاز دارید. با این حال، هنگامی که از این ابزارها به طور نادرست یا بیش از حد استفاده می‌کنید، در معرض خطر آسیب دیدن کوتیکول در اثر دماهای شدید قرار می‌گیرید.

یکی از راه‌های جلوگیری از آسیب موها از گرما این است که حداقل هفته‌ای یک‌بار به ریشه موها استراحت دهید و آن را از تمام ابزارهای حرارتی دور نگه دارید. برای کاهش آسیب ناشی از ابزارهای حالت دهنده، مدل‌های سرامیکی را انتخاب و خریداری کنید. این مدل‌ها به طور یکنواخت گرم می‌شوند تا مجبور نباشید به طور مکرر از آنها روی قسمت‌های تکراری مو استفاده کنید. همچنین مهم است که قبل از اعمال حرارت از موهای خود محافظت کنید. برای به حداقل رساندن آسیب، از اسپری‌های محافظت کننده مو و یا روغن‌های مو استفاده کنید. روغن موی کامان از بهترین محصولات کامان است که می‌تواند از موهای شما در برابر آسیب محافظت کند.

۵. اعمال تغییر بیش از حد روی مو

خشک‌کننده‌ها، حالت‌دهنده‌ها، صاف کردن حرفه‌ای و رنگ کردن همگی می‌توانند موهای شما را بعد از یکی دو جلسه اول سالم‌تر نشان دهند. اما اگر این خدمات را بیش از حد انجام دهید، کوتیکول مو آسیب می‌بیند و موها خرد می‌شود و آسیب می‌بیند.

آکادمی پوست آمریکا (AAD) توصیه می‌کند در صورت امکان زمان بین جلسات آرایشی موهای خود را به ۸ تا ۱۰ هفته افزایش دهید. در عین حال، ماسک مو را برای افزایش نتیجه این کارها امتحان کنید.

۶. شستشوی بیش از حد

خرد شدن مو

اگر پوست چرب دارید، به احتمال زیاد سبوم (روغن طبیعی) اضافی در پوست سرتان تولید می‌شود. این می‌تواند منجر به وسوسه شدن برای شستن موهایتان بیشتر از آنچه نیاز دارید، شود.

در حالی که اگر موهای چرب دارید شستشوی روزانه خوب است، اما نباید موهای خود را چند بار در روز بشویید. از طرف دیگر، موهای بسیار خشک ممکن است فقط به شامپوی هفتگی نیاز داشته باشد. همچنین، به آرامی روی پوست سر شامپو بزنید و نرم کننده را به آرامی از انتهای خود تا ریشه خود بمالید. اگر در طول روز نیاز به کاهش چربی اضافی موهای خود دارید، در انتخاب شامپو مناسب موهای خود دقت کنید و شامپویی برای کاهش میزان چربی موها انتخاب خریداری کنید.

۷. خشک کردن نامناسب موها با حوله

وقتی از حمام بیرون می‌آیید، مالیدن حوله روی پوست و موهایتان یک واکنش طبیعی است. اما با این حال، این حرکت مالشی در واقع زمانی که موهای شما آسیب پذیرتر هستند (پس از خیس شدن) به موهای شما آسیب می‌رساند. به جای مالیدن حوله به موهایتان، از یک حوله جاذب دور موهایتان استفاده کنید. همچنین می‌توانید یک حوله را به عنوان اقدامی موقت برای جذب آب اضافی، روی موهای خود بگذارید. این مورد در روتین مراقبتی مو بسیار اهمیت دارد و از خشکی موها، خرد شدن موها و آسیب طولانی مدت موها جلوگیری می‌کند.

۸. کش زدن به مو

استفاده از کش‌های پلاستیکی برای دور نگه داشتن موها از صورت در هنگام کار کردن، رایج است. اما باید بدانید که این کش‌ها تنها در روزهایی که برای انجام کاری عجله دارید و باید موهای خود را جمع کنید، مناسب هستند.

این مدل کش‌ها روی پوست سر کشیده می‌شوند و روی کوتیکول مو شما اثر می‌گذارند. حتی ممکن است هر بار که دم اسبی موهای خود را باز می‌کنید متوجه ریزش دسته‌ای موهای خود شوید. می‌توانید این مشکل را با کوتاه کردن موهایتان هر چند وقت یک‌بار یا با کمی شل‌تر کردن موهایتان برطرف کنید تا کش‌ها زیاد روی موهایتان کشیده نشوند. همچنین مطمئن شوید که از کش‌های موی استاندارد استفاده می‌کنید، نه فقط نوارهای لاستیکی که می‌توانند به موهای شما آسیب برسانند.

۹. شانه زدن نادرست موها

خرد شدن مو

شاید شنیده باشید که ۱۰۰ بار برس زدن برای موهایتان خوب است، اما AAD می‌گوید که این یک افسانه است. این سازمان توصیه می‌کند که تنها یک باز در روز موهای خود را برس و شانه بزنید. از شانه‌های دندانه پهن برای جلوگیری از خرد شدن موها استفاده کنید. همچنین تنها زمانی که موهایتان خشک است از برس استفاده کنید و از برس‌های پلاستیکی استفاده نکنید. به جای آن از یک برس با موهای طبیعی استفاده کنید.

۱۰. عدم کوتاهی موها

بسیاری حس می‌کنند که کوتاه کردن موها باعث آسیب موها می‌شود. از قضا، کوتاه کردن موها به سالم ماندن موهای شما و جلوگیری از موخوره در موها کمک می‌کند. می‌توانید به اصلاح و کوتاهی مو مانند لایه برداری در پوست نگاه کنید. هر دو مورد، برای کمک به رشد سلول‌های جدید، باید برخی از سلول‌های قدیمی را بردارند. هنگامی که انتهای موهای شما باز شده است، این شکاف‌ها در کوتیکول می‌توانند در باقی مو نیز رخ دهند و باعث خرد شدن موها شوند.

حداقل هر هشت هفته یکبار به آرایشگر خود مراجعه کنید. حتی اگر در حال بلند کردن موهای خود هستید، کوتاه کردن انتهای آسیب دیده می‌تواند از خرد شدن بیشتر جلوگیری کند و به عنوان درمان وزی مو نیز شناخته می‌شود.

۱۱. کم کاری تیروئید

خرد شدن مو

کم کاری تیروئید زمانی اتفاق می‌افتد که غده تیروئید شما هورمون‌های تیروئید کافی تولید نمی‌کند. اگرچه خود تیروئید اندازه کوچکی دارد، اما نقش مهمی در حفظ عملکرد بدن شما دارد. عملکرد تیروئید شامل کمک به متابولیسم، ضربان قلب و حتی رشد موها می‌شود.

افرادی که تیروئید کم کار دارند ممکن است متوجه آسیب و ریزش بیش از حد مو شوند، به ویژه در هنگام حمام یا بعد از برس زدن. اگر موهای خشک و آسیب دیده ضعیفی دارید و افزایش وزن ناگهانی و افسردگی دارید، برای بررسی تیروئید به پزشک مراجعه کنید.

۱۲. اختلالات تغذیه‌ای

اگر در مورد غذا خوردن و تغذیه خیلی خوب عمل نمی‌کنید، باید منتظر اتفاقات بسیار مانند آسیب مو باشید. این امر به ویژه در مورد اختلالات تغذیه‌ای که باعث سوءتغذیه می‌شوند، مانند بی اشتهایی و پرخوری عصبی صادق است. در چنین مواردی، فولیکول‌های مو مواد مغذی مورد نیاز برای تولید موهای جدید را ندارند و این فرآیند به طور کلی خاتمه می‌یابد. حتی ممکن است متوجه موهای جدیدی شوید که در اواسط چرخه رشد خرد می‌شوند.

اختلالات تغذیه‌ای می‌تواند منجر به عواقب جدی‌تری شود و نیاز به درمان پزشکی داشته باشد. خواندن داستان‌های شخصی کسانی که بر اختلالات خوردن غلبه کرده‌اند ممکن است به شما یا عزیزانتان کمک کند تا به دنبال درمان باشید.

نکاتی برای داشتن موهای سالم

خرد شدن مو

برای جلوگیری از خرد شدن مو در آینده، نکات زیر را برای مراقبت از موهای خود در نظر بگیرید:

  • موهای خود را هر روز بشویید و حالت دهید، اما به آرامی.
  • بعد از رفتن به استخر از ست شامپو و نرم کننده شنا استفاده کنید.
  • اجازه دهید تا موهایتان در مجاورت هوا خشک شود.
  • از بافت‌ها و اکستنشن‌های سبک استفاده کنید تا روی پوست سر کشیده نشوند.
  • یک مدل موی جدید را در نظر بگیرید که به نگهداری کمتری نیاز دارد و باعث آسیب مو نمی‌شود.
  • یک رژیم غذایی متعادل داشته باشید تا مطمئن شوید موهای شما تمام مواد مغذی مورد نیاز خود را دریافت می‌کنند.
  • از پوشیدن کلاه‌های تنگ برای همگام شدن با مد خودداری کنید؛ این کلاه‌ها را فقط برای محافظت در برابر آفتاب نگهداری کنید.

سخن پایانی

خرد شدن مو می‌تواند اتفاق بدی برای هر فردی باشد. خبر خوب این است که بیشتر علل زمینه‌ای این اتفاق با تغییر سبک زندگی اصلاح می‌شوند. اگر پس از ایجاد تغییراتی در رژیم غذایی و روتین مراقبتی موی خود همچنان دچار خرد شدن مو می‌شوید، ممکن است زمان آن فرا رسیده باشد که به یک متخصص مراجعه کنید تا هرگونه مشکل پزشکی زمینه‌ای را رد کند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.