عادت‌هایی که باعث پیری پوست می‌شوند

0 365

در حالی که پوست در تمام سنین زیبا است، اما در مواقعی هم درخشش آن کمتر می‌شود که در سنین بالا است. اما کارهایی وجود دارد که می‌توانید با انجام آنها از پیری زودرس پوست جلوگیری و به داشتن پوست درخشان، روشن و صاف کمک کنید. عادت‌های که در این مقاله ذکر می‌کنیم، همگی عاملی برای پیری زودرس پوست هستند که باید آنها را کنار بگذارید.

تغذیه ناسالم

انتخاب‌های غذایی ناسالم در نهایت می‌توانند اثرات خود را بر روی پوست شما نشان دهند. اگر می‌خواهید پوستی درخشان و جوان داشته باشید، مصرف غذاهای چرب، قهوه و حتی نوشیدنی‌های شیرین را باید کم کنید. غذاهای ناسالم همچنین رادیکال‌های آزاد را جذب کنند و به این ترتیب، روند پیری پوست سرعت می‌یابد. با انتخاب یک رژیم غذایی سالم می‌توانید صبر و خودکنترلی خود را محک بزنید و کاری کنید که روند پیری در پوستتان به تعویق بیفتد.

شیوه زندگی کم تحرک

ممکن است در دسته افرادی قرار بگیرید که مدام روی صندلی نشستند و یا اینکه روی مبل خوابیده‌اند، که این سبک زندگی می‌تواند واقعا مضر باشد. تحقیقات اخیر بر روی زنان نشان داده که زنانی که کم تحرک هستند هشت سال از نظر بیولوژیکی مسن‌تر نشان می‌دهند. این یک فاصله سنی قابل توجهی بین کسانی که ورزش می‌کنند و کسانی که فقط به یک‌جانشینی عادت کرده‌اند.

سن تقویمی همیشه با سن بیولوژیکی مطابقت ندارد. مطالعات نشان داده‌اند که سلول‌های پوست با سبک زندگی کم تحرک سریع‌تر پیر می‌شوند، به این معنا که با ورزش نکردن پوست خود را پیرتر خواهید کرد. کارشناسان به این نتیجه رسیده‌اند که کم تحرکی با تغییرات در ساختار DNA، ارتباط دارد و می‌تواند باعث کوچک شدن تلومرهای DNA شود. این می‌تواند منجر به چندین بیماری مانند سرطان، بیماری قلبی و دیابت شود.

کشف شد که زنانی که طولانی‌تر می‌نشینند، تلومرهای درون DNA آنها سریع‌تر کوچک می‌شوند. در نتیجه، دچار پیری درونی می‌شوند که خیلی سریع به سطح پوست می‌رسد و این فرآیند برای کسانی که زمان بیشتری را در حالت نشسته و بدون ورزش صرف می‌کنند، بسیار سریع‌تر است.

کیفیت خواب پایین

عادت‌های موجب پیری پوست

کمبود خواب می‌تواند پیری را تسریع کند. در واقع، افرادی که شب‌زنده‌دار هستند می‌توانند تغییرات پوستی و پیری پوست را بیشتر حس کنند. اما، تنها مدت زمان خواب نیست که روی پوست اثر دارد و این، کیفیت خواب است که بیشترین اثرگذاری را روی شفافی پوست دارد.

افرادی که کیفیت خواب آنها پایین است، علائم پیری پوست را نشان می‌دهند که شامل چین و چروک و همچنین افتادگی پوست می‌شود. عملکرد سد پوستی آن‌ها کاهش می‌یابد، به این معنی که بازیابی پوست آنها در مقایسه با افراد دارای کیفیت خواب خوب، ۳۰ درصد کمتر است. آنها همچنین از ظاهر خود رضایت کمتری دارند. بنابراین، استرس ناشی از کمبود خواب با کیفیت می‌تواند بر بافت‌های صورت شما تأثیر منفی بگذارد.

علاوه بر این، کمبود خواب همچنین می‌تواند برای پوست بد باشد. این مشکل می‌تواند باعث بروز بیماری‌های التهابی پوست مانند اگزما و پسوریازیس شود. علاوه بر این، می‌تواند درماتیت تماسی آلرژیک و تحریک کننده را نیز تشدید کند.

نحوه خوابیدن

فشار زیاد به صورت در زمان خواب می‌تواند باعث بروز چین و چروک و همچنین پیری زودرس شود. در یک مطالعه، جراحان پلاستیک خاطرنشان کردند که با بررسی دقیق صورت بیمار خود، متوجه خطوط مختلف روی صورت شدند. ارزیابی دقیق نشان داد که این وضعیت ناشی از وضعیت خواب بوده است. همچنین نتیجه گرفته شد که این خطوط را می‌توان عاملی در ایجاد چین و چروک دانست.

پوست کم آب و خشک

عادت‌های موجب پیری پوست

پوست ما ممکن است بدون اینکه خودمان بدانیم کم آب شود. برای رسیدگی صحیح به این موضوع، باید بدانید که دلیل کم آبی پوست چیست. کم آبی کمبود آب است نه چربی، بنابراین حتی انواع پوست‌های چرب نیز ممکن است دچار کم آبی شوند. پوست خشک ممکن است به صورت ژنتیکی به افراد برسد، در حالی که پوست کم آب وضعیتی است که توسط عناصر خارجی مانند رژیم غذایی ناسالم، آب و هوا و انتخاب سبک زندگی به وجود می‌آید. دلایل دیگر عبارت‌اند از آب سخت، دما و نور خورشید. این عوامل می‌توانند محتوای آب پوست را کاهش دهند که منجر به انعطاف پذیری کمتر پوست می‌شود.

پوست خشک که به آن پوست آلیپوید نیز گفته می‌شود، به پوستی اطلاق می‌شود که فاقد چربی طبیعی باشد. این می‌تواند ناشی از عدم تعادل هورمونی یا کم کاری تیروئید باشد که می‌تواند تولید سبوم را مهار کند و در نتیجه پوست شما دچار کدری شود. اما وقتی خشکی پوست را نادیده می‌گیرد، چه اتفاقی می‌افتد؟

در صورت نادیده گرفتن خشکی پوست، موارد زیر را در پوست خود مشاهده خواهید کرد:

  • خارش
  • پوست کدر
  • افزایش حساسیت
  • خطوط ظریف و چین و چروک

پوست‌های خشک و کم آب، انعطاف پذیری کمتری دارند و بیشتر مستعد چین و چروک هستند. برای آبرسانی و برگرداندن چربی به پوست‌های خیلی خشک می‌توانید از کرم‌های مناسب استفاده کنید. یکی از کرم‌های مرطوب کننده که برای پوست‌های بسیار خشک عالی عمل می‌کند، کرم کامان برای پوست خشک است.

این کرم پمپی مناسب پوست‌های خیلی خشک است و به رطوبت رسانی عمیق، ترمیم و بازسازی، نرم‌کنندگی و بهبود خاصیت کشسانی پوست بسیار کمک می‌کند. استفاده از این کرم و آن هم به صورت مرتب و روزانه، کمک می‌کند تا پوست خشک خود را عمیقا آبرسانی کنید و دیگر شاهد تَرَک و پوسته پوسته شدن نباشید. این کرم از محصولات کامان حاوی شی باتر، موم زنبور عسل و وازلین است.

خرید کرم کامان برای پوست های خیلی خشک

استفاده مداوم از وسایل الکترونیکی

ترک کردن این عادت می‌تواند کمی سخت باشد، به خصوص زمانی که بیشتر کارهایی که انجام می‌دهیم آنلاین است و ما به این وسایل نیاز داریم. متخصصان پوست، زنگ خطر نور مرئی با انرژی بالا (HEV) را که از صفحه نمایش تلفن، تبلت یا رایانه ساطع می‌شود را به صدا در آورده‌اند زیرا این نور می‌تواند به پوست آسیب برساند و در نهایت باعث پیری زودرس شود.

تحقیقات در ژاپن نشان داد که HEV یا “نور آبی” که توسط دستگاه الکترونیکی ساطع می‌شود، عمیق‌تر از اشعه ماوراء بنفش خورشید به لایه‌های پوست نفوذ می‌کند. آیا می‌توانید صدمات ناشی از آن سلفی‌های بی‌شمار یا ساعت‌های طولانی خمیده شدن روی لپ‌تاپ را تصور کنید؟

نحوه تعامل فیزیکی ما با دستگاه‌هایمان می‌تواند به پوست ما آسیب برساند. به عنوان مثال، برخی از متخصصان پوست متوجه شدند که اکثر بیماران به دلیل نگاه کردن مداوم به لپ‌تاپ یا تلفن از بالا، گردن‌های پیرتری دارند و چین و چروک‌هایی روی گردن‌شان دیده می‌شود. هر چه پوست ما بیشتر در حالت چین و چروک قرار بگیرد، بیشتر مستعد چین و چروک است.

پاکسازی نادرست پوست

عادت‌های موجب پیری پوست

بدتر از پاک نکردن آرایش از روی پوست، خوب پاک نکردن آن است. پاک کردن تمام آرایش با استفاده از دستمال‌های آرایشی یا هر پاک کننده دیگر، بسیار مهم است. پس از آن، صورت را با یک شوینده کفی ملایم تمیز کنید تا داخل منافذ پوست به خوبی تمیز شود. پاک‌کننده‌های آرایش معمولاً مبتنی بر روغن هستند، بنابراین در مرحله دوم اطمینان حاصل کنید که روغن باقی‌مانده از روی پوست پاک شده تا منافذ پوست مسدود نشود.

عدم محافظت از پوست در برابر آفتاب

همه ما وقتی به سفرهای ساحلی می‌رویم، به ضد آفتاب فکر می‌کنیم. اما، آیا می‌دانستید که قرار گرفتن در معرض نور خورشید بیشترین آسیب را به پوست ما وارد می‌کند؟ در کشوری که آب و هوای آفتابی آب و هوای غالب است، پوست به شدت در معرض آسیب آفتاب و پیری زودرس پوست است.

دو نوع اشعه UV وجود دارد: UVA و UVB. بین این دو، UVA خطرناک‌تر است زیرا می‌تواند به عمق لایه‌های پوست نفوذ کند و توانایی آن را برای حفظ شکلشان از بین ببرد. حتی می‌تواند از شیشه پنجره عبور کند و در تمام طول سال وجود دارد، حتی در یک روز ابری. از طرف دیگر، UVB آسیب کمتری دارد، اما اغلب هنگام آفتاب سوختگی، اثرات آن را تجربه می‌کنید.

پوست برای محافظت از خود در برابر نور خورشید، رنگ‌دانه‌های روی پوست را تولید می‌کند. این باعث ایجاد کک و مک پوستی و لکه‌های بزرگ و کوچک می‌شود. علاوه بر این، اشعه ماوراء بنفش نیز احتمال پیری زودرس پوست را افزایش می‌دهد.

عدم رسیدگی به پوست اطراف چشم

آنچه در اینجا به آن اشاره می‌کنیم، آن ناحیه ظریف پوست اطراف چشم شما است. ما اغلب علاقه‌مند به اجرای روتین مراقبت از پوست روی کل پوست هستیم، غافل از اینکه به دلیل کیفیت پوست در این ناحیه، اطراف چشم بیشتر مستعد چین و چروک و تیرگی است.

قرار گرفتن در معرض آفتاب باعث چروک شدن پوست می‌شود. علاوه بر نور خورشید، کار در مقابل کامپیوتر نیز می‌تواند چین و چروک‌هایی را در قسمت بیرونی چشم ایجاد کند. حتی ممکن است در اواخر دهه بیست سالگی شما، این چین و چروک‌ها شکل بگیرد. یکی دیگر از مشکلات این ناحیه سیاهی زیر چشم است. برای برخی افراد، این می‌تواند ارثی باشد، اما برای برخی دیگر به دلیل مالش یا خاراندن چشم، قرار گرفتن در معرض آفتاب، خستگی و آلرژی به وجود می‌آید.

اهمیت ندادن به گردن

عادت‌های موجب پیری پوست

درست مانند پوست اطراف چشم، پوست گردن نیز نازک‌تر از سایر قسمت‌های بدن است. این ناحیه اغلب نادیده گرفته می‌شود زیرا ما معمولاً روی صورت تمرکز می‌کنیم. اکثر افراد ناحیه گردن را پاکسازی، لایه برداری یا حتی مرطوب نمی‌کنند، اما آسیبی که این ناحیه از بدن دارد حتی بیشتر از دیگر نواحی است. این مشکل تنها با افزایش سن به دلیل از دست دادن کلاژن آشکار می‌شود.

رفت و آمد روزانه شما

در حالی که درست است که همه در یک شهر یا شهر بزرگ کار نمی‌کنند، امروزه لازم نیست جزئی از یک کلان شهر در حال انفجار باشید تا اثرات آلودگی را احساس کنید و در معرض آسیب‌های زیست محیطی قرار بگیرید. آلاینده‌هایی به شکل دود ترافیک، دود تنباکو، آلودگی‌های صنعتی و موارد بسیار دیگر، منبع رادیکال‌های آزاد هستند.

دفاع داخلی بدن (مانند تولید آنتی اکسیدان‌ها) همیشه در مقابله با رادیکال‌های آزاد موثر نیستند، بنابراین با گذشت زمان ممکن است آسیب سلولی در پوست شما رخ دهد. رادیکال‌های آزاد ارتباط تنگاتنگی با ظاهر پیری پوست دارند، زیرا در بروز هیپرپیگمانتاسیون، بروز خطوط و چین و چروک‌های ریز و عدم استحکام پیشرونده نقش دارند.

شما می‌توانید از پوست خود در برابر آسیب‌های خارجی محافظت کنید و رادیکال‌های آزاد ناشی از آلودگی را از طریق یک روتین مراقبت از پوست که هم از استرس محیطی محافظت و هم ترمیم می‌کند، خنثی کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.