قوانین شستشوی صورت: باید و نبایدها از نظر متخصصین پوست

0 669

از نظر بسیاری، شستشوی صورت کار آسانی است و به هیچ عنوان چالش ندارد. خب اگر بخواهیم دقیق درباره آن بگوییم، باید عنوان کنیم که این کار به آسانی‌ای که فکر می‌کنید نیست و بایدها و نبایدهایی دارد که بسیاری آن را رعایت نمی‌کنند. بیشتر افراد در روتین مراقبت پوست خود حداقل یک یا چند اشتباه رایج را هنگام تمیز کردن صورت خود مرتکب می‌شوند و بیش از نیمی از ما از شستشوی صورت قبل از خواب غفلت می‌کنیم.

در همین حال، شستن بیش از حد صورت به همان اندازه نشستن آن مضر است. زمانی که پوست خود را می‌شویید، به دنبال این هستید که چربی، آلودگی و آرایش اضافی را بدون به خطر انداختن سلامت پوست خود پاک کنید.

شستشوی صحیح فواید زیادی دارد. از بین بردن کثیفی و آلودگی می‌تواند به جلوگیری از بروز آکنه کمک کند. پاک کردن پوست از تجمع آلودگی جلوگیری می‌کند و آسیب رادیکال‌های آزاد ناشی از ذرات معلق در هوا را که با پیری زودرس مرتبط است، به حداقل می‌رساند. علاوه بر این، شستن صورت کلید حذف سلول‌های مرده‌ای است که روی پوست تجمع می‌کنند و به تیرگی پوست کمک می‌کنند؛ این سلول‌ها را از بین ببرید و پوست سالم‌تر و درخشان‌تری را به وجود آورید.

با این حال، ممکن است در شستشوی صورت خود زیاده روی کنید و افراط داشته باشید. شستشوی بیش از حد ممکن است باعث خشکی پوست شود و این بسیار مضر است. در واقع شستشوی بیش از حد پوست، سلول‌های پوست و چربی‌های موجود در لایه بیرونی که از پوست شما در برابر آلودگی‌ها و آسیب‌های بیرونی محافظت می‌کنند را از بین می‌برد. برای جلوگیری از این اتفاق بسیار مهم است که یک روتین درست داشته باشید، به ویژه کسانی که اگزما و حساسیت پوستی دارند. در صورتی که این بایدها را رعایت نکنید، خطر التهاب در پوست را افزایش می‌دهید و موجب تحریک پوست صورت خود می‌شوید. در این مقاله ما را همراهی کنید تا درباره قوانین شستشوی صورت بیشتر بدانید.

شوینده مناسب پوست خود را انتخاب کنید

قوانین شستشوی صورت

بهترین شوینده صورت لزوما بهترین برندی که دوست شما استفاده می‌کند، نیست. در انتخاب شوینده مناسب پوست، اگر پوست خشک یا حساسی دارید، از پاک‌کننده‌های آب‌رسان و بدون کف استفاده کنید، زیرا مواد کف‌کننده‌ای که در شوینده‌های صابونی وجود دارند، باعث تشدید خشکی پوست می‌شوند.

اگر پوست چرب یا مستعد آکنه دارید، فوم‌های شستشوی صورت یا شوینده‌های دارای اسید سالیسیلیک می‌توانند برای شما بهترین گزینه باشند. شوینده‌های فومی برای افراد با پوست‌های چرب که نیاز به پاکسازی عمیق پوست خود دارند، مناسب‌تر هستند و اسید سالیسیلیک یک اسید بتا هیدروکسی است که به طور موثری به حذف چربی از روی پوست کمک می‌کند.

فرمول‌های مختلفی برای شوینده‌های صورت وجود دارد که هر کدام برای یک مدل پوست مناسب هستند. از شیر پاک‌کن گرفته تا روغن‌ها، هر پاک‌کننده حسی متفاوت به مصرف کننده می‌دهند. هر محصولی را که انتخاب می‌کنید، مراقب افراط در شستشوی صورت خود باشید. اگر صورت شما دچار قرمزی و التهاب، پوسته پوسته شدن یا خارش شد، بدانید که بیش از حد صورت خود را شسته‌اید.

خرید شوینده صورت

صورت خود را با آب داغ نشویید

توصیه متخصصان در این مورد این است که از آب خنک یا ولرم برای شستن مواد شوینده روی صورت خود استفاده کنید. به خصوص اگر پوست حساس دارید، آب داغ می‌تواند منجر به برافروختگی صورت و قرمز شدن پوست شود.

صورت خود را دو بار در روز بشویید

قوانین شستشوی صورت

توصیه متخصصین این است که صورت خود را دو بار در روز، صبح و قبل از خواب بشویید. اما این را بدانید که داشتن پوست تمیز قبل از رفتن به رختخواب، ضروری است. اگر می‌خواهید تنها یک بار در طول شبانه روز پوست صورت خود را بشویید، توصیه ما به شما این است که غروب بشویید تا همه چیزهایی را که در طول روز روی پوست شما جمع شده است را پاک کنید تا با صورت تمیز سر روی بالش بگذارید. فراموش نکنید که بعد از ورزش نیز باید پوست صورت خود را بشویید.

در بسیاری از مواقع به تونر بعد از شستشو نیاز ندارید

اگر نمی‌دانید که تونر چیست، باید بگوییم که مایعی است که بعد از شستشوی صورت مورد استفاده قرار می‌گیرد تا آلودگی‌های باقیمانده را پاک کند. پاک‌کننده‌های امروزی بسیار مؤثرتر از گذشته هستند، بنابراین تونر همیشه برای از بین بردن کامل کثیفی و چربی ضروری نیست. ما معمولاً فقط زمانی تونر را توصیه می‌کنیم که احساس می‌کنید پاک‌کننده شما به تنهایی کارش را انجام نداده است.

برای پاک کردن آرایش‌های سنگین از پاک کننده‌های آرایش چشم استفاده کنید

پاک کردن آرایش قبل از رفتن به رختخواب بسیار مهم است. این می‌تواند خطر تحریک پوست که به واسطه آرایش ممکن است به وجود آید، به حداقل برساند.

اگر آرایش ملایمی دارید، پاک کننده معمولی صورت شما را به خوبی پاک می‌کنند. اما در صورتی که آرایش غلیظ دارید، می‌توانید از پاک کننده‌های دیگر مانند پاک کننده دو فاز یا میسلار واتر برای پاک کردن آرایش استفاده کنید. میسلار واتر حاوی مولکول‌های میسل است که هم آب و هم روغن دارد و به طور موثر آلودگی و آرایش را پاک می‌کنند. این بهترین حالت برای آرایش‌های سنگین است. این محصول می‌تواند برای پاک کردن هر گونه آرایش، مانند آرایش عروس نیز موثر باشد.

برای مرحله اول، یک پاک کننده مبتنی بر روغن گیاهی، یا پاک کننده آرایش چشم را توصیه می‌کنیم. استفاده از این پاک کننده‌ها، به ویژه برای ناحیه چشم مهم است. این محصولات بر پایه روغن هستند و آرایش‌های سخت را بدون مالش یا کشیدن بر روی پوست ظریف چشم حل می‌کنند. آرایش را با این محلول پاک کنید و بعد سراغ شوینده‌های مبتنی بر آب بروید.

پوست خود را به روش اشتباه مالش ندهید

قوانین شستشوی صورت

برای پاکسازی ملایم اما کامل، بهترین ابزار نوک انگشتان شما هستند. انگشتان شما کار فوق‌العاده‌ای انجام می‌دهند و در واقع می‌توانند یک ماساژ سبک در زمان پاکسازی پوست انجام دهند که گردش خون را تحریک کرده و غدد لنفاوی را تقویت می‌کند.

برای تمیز کردن عمیق پوست، می‌توانید همراه با شوینده خود از فیس براش نیز استفاده  کنید. در واقع، فیس براش‌ها در مقایسه با ماساژ دستی پوست، پوست را بهتر از آلودگی‌ها و چربی‌ها تمیز می‌کنند.

از یک حوله تمیز که فقط برای صورت شماست استفاده کنید

قوانین شستشوی صورت تنها محدود به شوینده‌ها و نحوه شستشو نمی‌شود! قبل از شروع شستن صورت، دست‌های خود را کاملا بشویید و در برابر اصرار برای خشک کردن صورت خود با حوله دستی خانوادگی که چندین روز روی قفسه آویزان شده است، مقاومت کنید. باکتری‌ها می‌توانند روی حوله رشد کنند و خیلی سریع به صورت منتقل شوند. پیشنهاد ما به شما این است که از یک پارچه نرم و تمیز استفاده کنید که از آن فقط روی صورت خود استفاده می‌کنید. وقتی صورت خود را خشک می‌کنید، پارچه و حوله را به آرامی روی پوست صورت خود بکشید و صورت خود را خشک کنید و از کشیدن حوله روی صورت خودداری کنید.

استفاده از مرطوب کننده و آبرسان بعد از پاکسازی را فراموش نکنید

قوانین شستشوی صورت

در حالی که دوست دارید پوست خود را از آلودگی و چربی اضافی پاک کنید، مطمئنا دوست ندارید تا روغن اضافه پوست خود را از بین ببرید و رطوبت آن را کاهش دهید. پس از شستن صورت، پوست خود را با یک مرطوب کننده سبک آبرسانی کنید. آبرسانی پوست از مهم‌ترین کارهایی است که برای مراقبت از پوست خود باید انجام دهید. اگر از داروهای ضد آکنه یا یک محصول ضد پیری مانند رتینول استفاده می‌کنید، توصیه ما به شما این است که پس از استفاده از مرطوب‌کننده، از آنها استفاده کنید، زیرا مرطوب‌کننده به عنوان یک محافظ عمل می‌کند که تحریک احتمالی را کاهش می‌دهد.

خرید آبرسان

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.