تاثیر استرس بر پوست چیست؟ ۶ راهکار محافظت از پوست

0 380

استرس و اضطراب اثرات منفی زیادی روی سلامت روانی انسان‌ها می‌گذارند؛ اما بسیاری از افراد تصور می‌کنند که اثرات مخرب استرس صرفا مربوط به مشکلات روحی و روانی است. این در حالی است که تحقیقات علمی گسترده‌ای در سطح دنیا انجام شده که حاکی از نقش منفی استرس روی سلامت جسمانی در بلند مدت هستند. پوست یکی از بخش‌های بدن ماست که در اثر استرس دچار مشکلات متعددی می‌شود. در این مطلب قصد داریم به بررسی تاثیر استرس بر پوست بپردازیم. همچنین راهکارهایی برای مراقبت از پوست در برابر اضطراب را نیز بررسی خواهیم کرد. دعوت می‌کنیم تا پایان با ما همراه باشید.

بررسی تاثیر استرس بر پوست

تاثیر استرس بر پوست را می‌توان از دو جنبه بررسی کرد. حتما در محیط اطراف خود کسانی را دیده‌اید که در اثر استرس شدید عادت‌های رفتاری را از خود بروز می‌دهند. به عنوان مثال جویدن ناخن، دندان قروچه، گاز گرفتن لب‌ها و … از جمله مهم‌ترین عادت‌های رفتاری است که افراد دچار استرس از خود نشان می‌دهند. این دست رفتارها ممکن است باعث وارد شدن آسیب فیزیکی به پوست بدن شوند.

تاثیر استرس بر پوست

اما آنچه به عنوان تاثیر مخرب اصلی اضطراب بر پوست می‌توان ذکر کرد، ایجاد تغییر و تحول در ترشح هورمون‌های بدن است. هورمون‌هایی که بعضا روی سلامت و شادابی پوست نقش مهمی دارند. میزان تولید هورمون‌ها در بدن افرادی که دچار استرس مزمن می‌شوند، کاملا به هم می‌خورد. به همین دلیل شاهد تغییرات فیزیولوژیکی در بدن آن‌ها خواهیم بود. بخشی از این تغییرات در مشکلاتی مانند خشکی پوست خودنمایی می‌کنند.

در اینجا به بررسی موردی تاثیر استرس بر پوست می‌پردازیم.

۱. بروز آکنه پوستی

با ایجاد استرس شدید، تولید هورمون کورتیزول در بدن افراد افزایش قابل توجهی پیدا می‌کند. این هورمون زمینه‌ساز تولید هورمونی دیگر با نام کورتیکوتروفین می‌شود. تولید هورمون کورتیکوتروفین در بخشی از مغز که با نام هیپوتالاموش شناخته می‌شود، صورت می‌گیرد. بررسی‌های علمی نشان می‌دهد که  هورمون کورتیکوتروفین باعث تحریک بیشتر تولید چربی از غدد اطراف فولیکول‌های موی سر می‌شود.

اگر تولید چربی بیش از حد صورت بگیرد، طبیعی است که منافذ پوستی شما مسدود می‌شوند. در چنین شرایطی بستری مناسب برای ایجاد آکنه فراهم خواهد شد. تداوم این شرایط به تشدید آکنه‌های پوستی می‌انجامد که تاثیر مخرب زیادی بر زیبایی و سلامت پوست دارد.

تاثیر استرس بر پوست

برای درمان آکنه باید به سراغ پاکسازی منافذ پوستی بروید. برند کامان ژل‌های شستشو مخصوص پاکسازی صورت را در مدل‌های مختلف تولید و روانه بازار کرده است. ژل شستشوی صورت کامان برای انواع پوست‌های خشک، نرمال و چرب تولید می‌شود. با استفاده از این محصول می‌توانید ظرف چند ثانیه صورت خود را به طور کامل از تمام آلاینده‌ها پاک کنید. نکته مهم این است که ژل‌های شستشوی کامان نه تنها باعث کاهش رطوبت پوست نمی‌شوند، بلکه در یک بازه زمانی ۷ روزه تا حدود ۹۸ درصد رطوبت پوست را افزایش می‌دهند.

۲. کیست زیر چشم

باور می‌کنید که تاثیر استرس بر پوست حتی منجر به تضعیف ماهیچه‌های اطراف چشم می‌شوند؟ بررسی‌های علمی نشانی می‌دهند که استرس ناشی از کم‌خوابی، باعث کاهش قابلیت ارتجاعی پوست و تضعیف ماهیچه‌های اطراف چشم می‌شوند. در نتیجه این اتفاق شاهد ایجاد کیست‌های زیر چشم خواهید بود. این کیست‌ها به صورت تورم یا پف زیر پلک‌ها و همچنین افتادگی پوست در این نواحی ظاهر می‌شوند. بدیهی است که چنین اتفاقی چه اثر ناخوشایندی روی زیبایی ظاهری پوست شما در اطراف چشم خواهد داشت.

۳. خشکی پوست

انواع خشکی پوست به دلایل مختلفی ایجاد می‌شوند. یکی از عوامل جدی که در این خصوص کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد، استرس است. پوست انسان از لایه‌های بیرونی و داخلی تشکیل می‌شود. بیرونی‌ترین لایه پوست از پروتئین و لیپید تشکیل می‌شود که نقش بسزایی در هیدراتع نگه‌داشتن سلول‌های پوستی ایفا می‌کند. اگر این لایه به درستی از پس انجام وظیفه خود برنیاید، احتمال خشک شدن پوست به شدت افزایش می‌یابد.

تاثیر استرس بر پوست

بنابراین وقتی صحبت از درمان خشکی پوست می‌شود، منظور احیا و تقویت عملکرد لایه بیرونی پوست در محافظت از سایر لایه‌های داخلی است. استرس یکی از چندین عامل مخربی است که باعث ایجاد اختلال در عملکرد لایه بیرونی پوست می‌شود. اگر استرس حالت مزمن پیدا کند، باعث می‌شود که لایه بیرونی پوست دیگر به عنوان سد حفاظتی عمل نکند. در نتیجه عملا رطوبت موجود در لایه‌های داخلی پوست از دست می‌رود و شاهد خشکی و خارش پوست خواهید بود.

برای مراقبت از پوست کم آب ضمن رعایت برخی نکات ساده مانند قرار نگرفتن طولانی مدت در معرض تابش خورشید، باید از محصولات بهداشتی آبرسان نیز استفاده کنید. برای این منظور خرید محصولات کامان را به شما پیشنهاد می‌کنیم. برند کامان با استفاده از مواد اولیه باکیفیت و همچنین تکنولوژی‌های روز دنیا از فرمولاسیون منحصربه‌فردی برای تولید محصولات آرایشی و بهداشتی خود بهره می‌گیرد. کرم آبرسان night، کرم‌های پمپی ب کمپلیکس برای پوست‌های چرب و خشک، کرم‌های آبرسان Collagen، Q10 و Sensitive از جمله بهترین محصولات برند کامان هستند که برای آبرسانی به انواع پوست‌ها در سنین مختلف می‌توانید استفاده کنید.

۴. بثورات پوستی

استرسی باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن می‌شود. با تضعیف سیستم ایمنی بدن تعادل باکتری‌های موجود در بخش‌های مختلف از جمله پوست بر هم می‌خورد. به این ترتیب گاهی اوقات شاهد التهاب، تورم، قرمزی و خارش پوست خواهید بود. عامل اصلی این مشکلات افزایش میزان باکتری خاصی به نام دیس بیوزیس (dysbiosis) در سطح پوست است. دلیل بیماری اگزما و درماتیت نیز التهابات و بثورات پوستی است که باید برای معالجه آن‌ها به پزشک متخصص مراجعه کنید.

شستشوی مداوم صورت با آب و همچنین محصولات بهداشتی یکی از راه‌های اصلی مقابله با بیماری‌هایی مانند اگزماست. محلول‌های آرایش پاک‌کن، ژل شستشوی صورت و کرم کامان برای پوست خشک و چرب پیشنهاد ما برای پاکسازی و مرطوب کردن پوست به شما عزیزان است. کرم‌های کاسه‌ای برند کامان برای پوست‌های خشک با رایحه‌های مختلف از جمله آووکادو تولید می‌شوند. این محصولات خاصیت ضد التهاب و تورم دارند و به همین دلیل به کمک آن‌ها می‌توانید برگشتن پوست به حالت طبیعی را فراهم کنید. البته توصیه می‌کنیم به صورت منظم از کرم‌های برند کامان در برنامه روتین پوستی خود استفاده کنید.

تاثیر استرس بر پوست

۵. چین و چروک پوستی

ظاهرا تاثیر استرس بر پوست خیلی فراتر از آن چیزی است که تصور می‌کنید. استرس باعث می‌شود که تعادل پروتئین‌ها در سطح پوست برهم بخورد. با تشدید این رخداد عملا خاصیت ارتجاعی پوست کاهش پیدا می‌کند. وقتی پوست شما خاصیت ارتجاعی و انعطاف‌پذیر خود را از دست دهد، باید منتظر ایجاد چین و چروک‌ها در بخش‌های مختلف آن به خصوص چهره خود باشید. علاوه بر آن تحقیقات جالبی نشان می‌دهند که استرس ممکن است باعث انحراف ابرو شود. در نتیجه انحراف ابرو نیز ایجاد چین و چروک در پیشانی را شاهد خواهید بود.

۶ راه برای کاهش تاثیر استرس بر پوست

در خلال بحث‌هایی که درباره تاثیر استرس بر پوست مطرح کردیم، به برخی از راهکارهای موجود برای حفظ سلامت پوست نیز اشاره کردیم. در اینجا قصد داریم به طور خلاصه چند رویکرد ساده ولی بسیار مهم دیگر برای مهار اثرات منفی استرس بر پوست را بررسی کنیم:

  • روزانه به طور منظم چند دقیقه برای ورزش کردن را در برنامه زندگی خود قرار دهید.
  • حمام کردن به حفظ آرامش بدن و سلامت پوست کمک می‌کند.
  • روزانه برای انجام کارهایی که به آن‌ها علاقه دارید، زمان صرف کنید. (حتی در حد ۱۰ دقیقه)
  • پیاده‌روی در هوای آزاد و تمیز را فراموش نکنید.
  • در طول شبانه‌روز ۷ یا ۸ ساعت بخوابید.
  • برای کاهش استرس خود حتما به مشاور متخصص مراجعه کنید.

کلام پایانی

تاثیر استرس بر پوست و راهکارهای مراقبت از آن را بررسی کردیم. سعی کنید تا جای ممکن از عوامل استرس‌زا در زندگی روزمره دوری کنید. هر چند عمل به این جمله در زندگی واقعی کار بسیار سخت و شاید نشدنی باشد. واقعیت این است که می‌توان استرس را در بین عادت‌هایی که باعث پیری پوست می‌شوند، قرار داد. بنابراین اگر نمی‌توانید استرس را از خود دور کنید، باید برنامه روتین مراقبت از پوست در نظر بگیرید. به این ترتیب می‌توانید آثار مخرب اضطراب و تنش‌های روانی را بر سلامت پوست خود به حداقل برسانید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.