تاریخ انقضای محصولات آرایشی و بهداشتی و نکاتی درباره آن

0 1,398

استفاده تا آخرین قطره و ذره از تمام لوازم آرایشی و بهداشتی بسیار وسوسه انگیز است، به خصوص اگر هزینه زیادی برای این وسایل پرداخت کرده باشید. اما خوب است بدانید که تمام این محصولات تاریخ انقضا دارند و طول عمر آنها ممکن است کمتر از آن چیزی باشد که فکر می‌کنید.

مدت زمانی که هر محصول آرایشی طول می‌کشد تا تاریخ مصرفش تمام شود، به خود آن محصول خاص، نحوه نگهداری از آن و اینکه آیا مهر و موم شده یا باز شده بستگی دارد. تمام لوازم آرایشی و بهداشتی در نهایت منقضی می‌شوند و معمولا در عرض ۲ سال پس از خرید و گاهی اوقات تا ۳ ماه برای محصولات آرایشی چشم، انقضا دارند.

محصول باز نشده چقدر تاریخ مصرف دارد؟

تاریخ انقضایی که روی لوازم آرایش یا روی بسته بندی این محصولات می‌بینید، دستورالعملی برای پس از باز شدن محصول است. تشخیص زمان انقضای لوازم آرایش بسته و باز نشده سخت است، زیرا روی بسته بندی این موضوع ذکر نشده است.

به طور کلی، اگر این محصولات به درستی و در یک مکان خشک و خنک نگهداری شود، بیشتر محصولات آرایشی باز نشده و کاملاً مهر و موم شده باید ۲ تا ۳ سال برای شما سالم باقی بمانند.

با این اوصاف، محصولاتی که حالت کرمی دارند یا حاوی روغن یا کره هستند، مانند کانسیلرهای کرمی یا رژگونه‌های مایع، زودتر خراب می‌شوند، زیرا روغن ممکن است فاسد شود. اگر محصول یک فرمول آرایشی طبیعی و بدون نگهدارنده قوی داشته باشد، ممکن است حتی اگر بسته بندی آن را باز هم نکنید، خراب شود.

تمام مواد نگهدارنده در لوازم آرایشی با گذشت زمان خراب می‌شوند، حتی اگر محصول باز نشده باشد؛ بنابراین، هرگز نباید هیچ محصولی را بیش از ۳ سال نگه دارید.

آیا تاریخ انقضا تنها یک پیشنهاد مصرف است؟

تاریخ انقضای محصولات آرایشی و بهداشتی

نماد دوره پس از باز کردن (PAO) چاپ شده روی محصولات آرایشی نشان می‌دهد که چند ماه از روز باز کردن آن تا روز انقضای آن فاصله دارید. این مدتِ ماندگاری محصولات آرایشی است.

اگر محصول آرایشی شما تمام شده است، باید آن را دور بریزید، اما اگر کمی از تاریخ انقضایش گذشته و استفاده کنید، ممکن است از نظر سلامتی مشکلی شما را تهدید نکند، اما به خوبی متوجه خواهید شد که محصولی که استفاده کردید کارایی محصول دارای تاریخ انقضا را ندارد.

محصولاتی مانند خط لب یا مداد چشم ممکن است انقضای طولانی‌تری داشته باشند، زیرا می‌توان آنها را تراشید. برای اینکه بتوانید ماندگاری لوازم آرایش خود را افزایش دهید، دست‌های خود را قبل از استفاده بشویید، برس‌های آرایش خود را مرتب تمیز کنید و از اشتراک گذاری آنها با دیگران خودداری کنید.

با مصرف محصولات تاریخ مصرف گذشته چه اتفاقی برای آرایش می‌افتد؟

لوازم آرایش تاریخ مصرف گذشته معمولا خشک یا شکننده می‌شوند و هرگز نباید برای نرم کردن آنها از آب یا بزاق دهان استفاده کنید، زیرا این کار می‌تواند باعث ورود باکتری به بدن شود. در این محصولات معمولا رنگ‌دانه‌ها خیلی قوی نیستند و محصولات پودری نیز ممکن است فشرده و سخت به نظر برسند.

لوازم آرایش تاریخ مصرف گذشته همچنین می‌توانند حاوی باکتری‌هایی باشند که منجر به مشکلات زیر می‌شوند:

  • آکنه
  • جوش
  • عفونت چشم و پوست
  • گل مژه

به همین دلیل همه تاکید دارند که از محصولات آرایشی تاریخ مصرف گذشته استفاده نکنید، زیرا می‌تواند برای ناحیه ظریف چشم و پوست دور آن مضر باشند.

بیشتر بخوانید: اشتباهات آرایشی که بر روی سلامت و زیبایی چشم تاثیر می‌گذارند

تاریخ مصرف انواع محصولات آرایشی

به طور کلی می‌توانید انتظار داشته باشید که لوازم آرایشی شما بسته به نوع آن، تا این مدت دوام داشته باشند:

محصول تاریخ انقضا
رژ لب ۱۸-۲۴ ماه
برق لب ۱۲-۱۸ ماه
کرم پودر و کانسیلر  ۱۲-۱۸ ماه
ریمل ۳-۶ ماه
خط چشم ۳-۶ ماه
محصولات کرمی ۱۲-۱۸ ماه
محصولات پودری ۱۲-۱۸ ماه

چگونه می‌توان تشخیص داد محصولی منقضی شده است؟

تمام لوازم آرایشی مهروموم شده، چه خارجی و چه ایرانی، به وضوح تاریخ انقضا آورده شده است. اما برخی محصولات تا زمانی که باز نشوند خراب نمی‌شوند و می‌توانید تا مدت‌ها آن را داشته باشید. برای این محصولات معمولا عددی آورده شده که نشان می‌دهد چند ماه پس از باز شدن تا زمان انقضای محصول زمان است. حتما به یاد داشته باشید که این محصول را در چه تاریخ باز کردید تا بتوانید از آن تا تاریخ انقضای آن استفاده کنید.

ریمل و سایر لوازم آرایش چشم ماندگاری کوتاه‌تری دارند و به عنوان مثال ممکن است زمان انقضای آنها پس از باز شدن ۶ ماه باشد و کانسیلر معمولا حدود ۱۲ ماه است. ماندگاری عطر تا ۵ سال است.

اگر محصول آرایشی شما نمادی نداشته باشد، ممکن است روی پاکت بسته بندی آن این عدد نوشته شده باشد که احتمالا آن را دور انداختید.

  • اولین قدم برای تشخیص سالم بودن لوازم آرایش، بوییدن آن است. اگر در زمان بو کردن محصول چیز عجیبی را حس کردید، آن را دور بیندازید.
  • ببینید رنگش عوض شده یا خیر. به عنوان مثال، بسیاری از محصولات کرمی مانند کانسیلر اکسید شده و کمی نارنجی می‌شوند.
  • به تغییر یا عدم تغییر بافت توجه کنید و اگر محصول روی پوست شما متفاوت بود آن را دور بیندازید.

در مورد محصولات مراقبت از پوست چطور؟

تاریخ انقضای محصولات آرایشی و بهداشتی

محصولات مراقبت از پوست نیز منقضی می‌شوند و زمان آن نیز مانند محصولات آرایشی با تاریخ انقضا مشخص می‌شود.

هر چیزی که در یک شیشه یا دارای قطره چکان است، مانند سرم، اغلب در معرض هوا و باکتری‌های روی پوست قرار می‌گیرد و باید پس از حدود ۹ ماه دور انداخته شود. محصولاتی که به صورت پمپی عرضه می‌شوند ممکن است تا یک سال دوام بیاورند.

پس از تاریخ انقضا، مواد فعال داخل محصولات عملکرد مطلوبی روی پوست ندارند. به خصوص در مورد تاریخ انقضای ضد آفتاب بسیار دقت کنید.

اگر به طور مرتب از محصولات خود استفاده می‌کنید، مشکلی برای تکمیل آنها قبل از انقضا نخواهید داشت. اگر قصد دارید فقط گهگاه از محصولات مراقبت از پوست خود استفاده کنید، می‌توانید سراغ خرید محصولاتی بروید که در سایزهای سفری عرضه می‌شوند.

چه زمانی این محصولات را دور بریزید؟

وقتی محصولات آرایشی و بهداشتی به نقطه انقضا رسید، باید آن را دور بریزید. با این حال، این اعداد متوسط هستند، بنابراین اگر چند روز بعد از ۱۲ ماه از کانسیلر استفاده کنید، خیلی مشکی برای شما پیش نخواهد آمد.

به محصولات آرایشی و مراقبت از پوست طبیعی که ممکن است بدون مواد نگهدارنده باشند و ممکن است دوره کوتاه‌تری قبل از انقضا داشته باشد، دقت کنید.

اگر دچار عفونت چشمی، مانند ورم ملتحمه، یا هر عفونت پوستی دیگری شدید، فورا محصول آرایشی تاریخ مصرف گذشته خود را دور بریزید زیرا احتمالاً حامل همان باکتری است که باعث عفونت شده است.

تاریخ انقضای محصولات آرایشی و بهداشتی

سخن پایانی

استفاده از محصولات آرایشی و حتی بهداشتی برای سال‌ها کاری است که بسیاری انجام می‌دهند، به خصوص اگر چیزی باشد که فقط کمی یا گه‌گاه از آن استفاده کرده باشند، مانند رژگونه یا خط چشم. اما با این حال، برای جلوگیری از عفونت و تحریک پوست، باید به تاریخ انقضای آرایش و تاریخ پایان آن توجه کنید.

محصولات تاریخ مصرف گذشته علاوه بر اینکه می‌توانند برای سلامت مضر باشند، عملا کارایی محصول نو را ندارند و نمی‌توانید از آنها انتظار عملکرد بالا داشته باشید. بنابراین به تاریخ انقضا در زمان خرید محصولات آرایشی و بهداشتی که روی آن درج شده دقت کنید و حتی در برخی محصولات، تاریخ مصرف از زمان باز شدن بسته بندی را نیز مورد توجه قرار دهید.

بیشتر بخوانید: ۸ اشتباه آرایشی که همه ما ممکن است آنها را انجام دهیم

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.