تاثیر دیابت بر ریزش مو و راه‌های درمانی آن

0 1,284

ریزش مو بخشی طبیعی از چرخه زندگی مو بر روی سر ما است. وقتی مو به مرحله آخر چرخه می‌رسد، می‌ریزد و خب این کاملا طبیعی است. پس از زیرش مو نیز طبق چرخه موهای سر، شاهد رشد دوباره موهای جدید بر روی سر هستیم. هر چند گاهی ممکن است پس از ریزش موی جدید روی سر رشد نکند. اگر دیدید که قسمت‌هایی از سر وجود دارد که ریزش مو در آنها وجود دارد و رویش دوباره صورت نگرفته است، باید برای پیدا کردن دلیل آن اقدام کنید.

عوامل زیادی می‌توانند روی رشد مو تأثیر بگذارند و از دلایل بلند نشدن موهای سر باشند، از جمله استرس، تغییرات هورمون‌ها، سطح بالای قند خون و بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت.

در این مقاله، ما در مورد چگونگی تأثیر دیابت بر ریزش مو صحبت می‌کنیم و درباره روش‌های درمانی ریزش مو نیز صحبت خواهیم کرد.

تاثیر دیابت بر ریزش مو

دیابت در برخی افراد می‌تواند باعث نازک شدن تارهای مو و ریزش مو شود، زیرا می‌تواند تأثیر بسیاری بر روی چرخه رشد مو داشته باشد و این تأثیرات عبارت‌اند از:

  • رشد مو را مختل می‌کند.
  • باعث رشد بیش از حد طبیعی مو می‌شود.
  • از رویش موهای جدید جلوگیری می‌کند.

چندین عامل مختلف ممکن است باعث تاثیر دیابت بر ریزش مو شود، اما مهم‌ترین دلایل آن موارد زیر می‌باشد.

سطح بالای قند خون

دیابت کنترل نشده یا درمان نشده می‌تواند منجر به افزایش بیش از حد سطح قند خون در افراد شود. به طور مداوم بالا بودن سطح قند خون می‌تواند منجر به آسیب در بافت‌ها، اندام‌ها و رگ‌های خونی مختلف در بدن شود.

آسیب دیدن رگ‌های خونی می‌تواند جریان خون را محدود کند و در نتیجه سلول‌های خاصی، اکسیژن و مواد مغذی کمتر از مقدار مورد نیاز خود دریافت کنند. این کمبود می‌تواند بر چرخه رشد طبیعی فولیکول‌های مو تأثیر منفی بگذارد، که بدترین اثر آن این است که می‌تواند منجر به ریزش مو شود.

هورمون‌ها و استرس

دیابت به عنوان یک بیماری، می‌تواند استرس زیادی را از نظر جسمی و عاطفی بر بدن فرد وارد کند. استرس مداوم می‌تواند نوسانات هورمونی ایجاد کند، که می‌تواند روی رشد مو تأثیر بگذارد.

طاسی منطقه‌ای

تاثیر دیابت بر ریزش مو

طاسی منطقه‌ای وضعیتی است که در آن سیستم ایمنی بدن به اشتباه شروع به حمله به فولیکول‌های مو سالم می‌کند و باعث بروز طاسی می‌شود. افراد مبتلا به دیابت نوع ۱ بیشتر از افراد فاقد این بیماری به طاسی منطقه‌ای مبتلا می‌شوند.

طاسی منطقه‌ای باعث ریزش موهای ناحیه‌ای روی سر، بازوها و سایر نواحی از بدن می‌شود که معمولاً مو در آنها رشد دارد.

آیا ریزش مو در اثر دیابت قابل برگشت است؟

در بعضی موارد ریزش مو برگشت پذیر است. چندین روش درمانی برای این مشکل وجود دارد که این روش‌ها برای خانم‌ها و آقایان متفاوت است. با این حال، حتی در مواقعی که از این روش‌ها جواب بگیرید و ریزش مو را متوقف کنید، بیشتر آنها راه حل‌هایی موقف هستند که فقط در زمانی که فرد از آنها استفاده می‌کند تأثیر آن را می‌تواند ببیند.

برخی از افراد می‌توانند ریزش مو را که ناشی از دیابت است کاهش و یا متوقف کنند. موثرترین راه برای انجام این کار، کنترل درست و اصولی سطح قند خون و کنترل استرس است. فرد می‌تواند قند خون خود را با استفاده از کارهای زیر کنترل کند:

  • کنترل مداوم و چک کردم منظم و روزانه قند خون
  • مصرف تمام داروها طبق دستور پزشک
  • داشتن یک رژیم غذایی متعادل و سالم
  • ورزش منظم

استراتژی‌هایی که می‌توانند به فرد کمک کنند استرس را به حداقل برساند و آن را مدیریت کند شامل موارد زیر است:

  • درخواست از خانواده و دوستان برای کمک و پشتیبانی از آنها
  • داشتن مشاوره یا رفتار درمانی شناختی (CBT)
  • تمرین ذهن آگاهی
  • استفاده از تکنیک‌های آرام سازی ذهن و روح، مانند مدیتیشن، یوگا و تمرینات مربوط به نفس عمیق

درمان‌های ریزش مو

تاثیر دیابت بر ریزش مو

گزینه‌های درمانی برای ریزش مو شامل داروهای موضعی، شامپو ضد ریزش مو، بیوتین و تغییر سبک زندگی می‌باشد. با این حال، نتایج اکثر این روش‌های درمانی به ندرت طولانی مدت هستند و شما اگر به دنبال این هستید که ریزش را برای همیشه قطع کنید، باید در انجام این روش‌ها استمرار داشته باشید.

داروهای موضعی

ماینوکسیدیل (روگاین) یک درمان محبوب و همچنین رایج برای ریزش مو است که نیاز به نسخه پزشک ندارد. نحوه استفاده از آن هم به این صورت است که قطره ماینوکسیدیل را به صورت موضعی و در مناطقی که ریزش مو اتفاق افتاده است باید زد.

هم مردان و هم زنان می‌توانند از ماینوکسیدیل برای جلوگیری از ریزش مو در خانه استفاده کنند. برای بهره مندی بیشتر از این محصول و جلوگیری از عوارض جانبی ناخواسته، رعایت دستورالعمل‌های روی این دارو ضروری است. البته باید این مورد را در نظر داشته باشید که ماینوکسیدیل در هر نقطه‌ای غیر از نقطه مورد نظر نیز بخورد، در آنجا مو رویش خواهد داشت.

سایر داروها

فیناستراید (Propecia) دارویی تجویز شده برای درمان ریزش مو در مردان است. این دارو به صورت قرص خوراکی در دسترس است که فرد باید روزانه آن را مصرف کند. سازمان غذا و دارو آمریکا (FDA) این دارو را برای مصرف خانم‌ها مناسب نمی‌داند.

برای طاسی منطقه‌ای، پزشکان ممکن است تزریق استروئید، مصرف قرص استروئید یا یک داروی دیگر برای متوقف کردن فعالیت سیستم ایمنی تجویز کنند که این داروها می‌توانند متوترکسات یا سیکلوسپورین باشند. با این حال، برخی از این روش‌های درمانی عوارض جانبی بسیاری نیز به همراه دارند.

استفاده از شامپو ضد ریزش

تاثیر دیابت بر ریزش مو

ریزش مو به صورت طبیعی به هیچ عنوان نیاز به درمان ندارد و این مورد ریزش مو است که باید به شکل اصولی درمان شود و شامپوی مناسب آن مصرف شود.

شامپو ضد ریزش کامان محصولی با فرمولاسیون پیشرفته است که باعث تغذیه موهای سر می‌شود، پیاز مو را تحریک می‌کند و به صورت تدریجی موهای نازک روی سر را ضخیم می‌کند. این نوع شامپو حاوی پروتئین، بیوتین، زینک، کافئین و عصاره‌های ضروری برای مو و پوست سر است و فاقد هر گونه مواد شیمیایی برای محافظت کامل از مو و جلوگیری از آسیب به پوست سر است. با انتخاب شامپو مناسب و خصوصا مصرف این شامپو می‌توان تاثیر شامپو بر ریزش مو را تجربه کرد و آن را برای روتین روزمره خود برای شستشوی موها به کار برد. البته برای نتیجه گرفتن از این روش‌های درماین باید همه آنها را به صورت همزمان و منظم انجام داد.

بیوتین

بیوتین نوعی از ویتامین B است که به طور طبیعی در بسیاری از غذاها وجود دارد. برخی از افراد دیابتی میزان بیوتین کمتری در بدن موجود می‌باشد. طبق یک بررسی در سال ۲۰۱۴، شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد بیوتین در برخی افراد به کاهش سرعت ریزش مو و همچنین موخوره کمک می‌کند. غذاهایی که غنی از بیوتین هستند عبارت‌اند از:

  • تخم مرغ کامل
  • دل و جگر
  • آجیل، از جمله بادام، گردو و بادام زمینی
  • ماهی سالمون
  • آووکادو
  • سیب زمینی شیرین
  • گل کلم
  • خمیر مایه

شما همچنین می‌توانید از مکمل‌های بیوتین نیز استفاده کنید. با این حال، این را نیز باید در نظر داشته باشید که نیاز به بیوتین در افراد متفاوت است و مقدار زیاد آن می‌تواند مضر باشد؛ بنابراین بسیار مهم است که همیشه قبل از مصرف این مکمل‌ها با پزشک خود مشورت کنید.

تغییر سبک زندگی

اگرچه ورزش ممکن است از ریزش مو جلوگیری یا حتی باعث ریزش مو شود، اما می‌تواند به بدن در حفظ گردش خون کمک کند. ورزش منظم می‌تواند به افزایش جریان خون در قسمت‌های مختلف بدن از جمله فولیکول‌های مو و اندام‌های فوقانی و تحتانی کمک کند. همچنین می‌تواند به فرد کمک کند تا سطح قند خون خود را کنترل کند.

داشتن یک رژیم غذایی متعادل و سالم نیز بخشی مهم در مدیریت دیابت است. رژیم‌های غذایی غنی از غذاهای پر فیبر، سبزیجات، میوه‌ها و پروتئین‌های بدون چربی، برای کنترل سطح قند خون مفید هستند.

تاثیر دیابت بر ریزش مو

افراد دیابتی برای معاینه باید مرتباً به پزشک مراجعه کنند. افرادی که نگرانی خاصی در مورد ریزش مو دارند باید از پزشک در مورد نحوه کاهش یا توقف ریزش مو مشورت بخواهند.

صحبت با یک متخصص قبل از مصرف هر داروی جدید یا مکمل یا ایجاد تغییرات قابل توجه در زندگی، بسیار حیاتی است.

در صورت مشاهده هرگونه واکنش سوء در درمان ریزش مو، فرد باید به دنبال مراقبت پزشکی باشد. یک پزشک ممکن است بتواند یک روش درمانی جایگزین را به شما توصیه کند.

سخن پایانی

دیابت یک بیماری مزمن است که می‌تواند بر روی بدن اثرات بسیار داشته باشد. در بعضی از افراد، دیابت می‌تواند باعث کم پشتی یا ریزش مو شود. دلایل اصلی ریزش مو در افراد دیابتی، کنترل نکردن سطح قند خون، استرس روحی و جسمی و عدم تعادل در هورمون‌ها است.

استفاده از داروها و تغییر در سبک زندگی برای کنترل سطح قند خون، ممکن است کمک کند تا اثرات ریزش مو کاهش پیدا کند. برخی از داروها برای درمان ریزش مو نیز در داروخانه‌ها موجود می‌باشند که اثر آنها می‌تواند متوقف باشد.

برای اینکه بتوانید ریزش مو را به صورت دائم کنترل و متوقف کنید، باید این روش‌ها را به صورت مداوم داشته باشید و برای شستشوی موهای خود دنبال شامپوهایی بروید که بیشتری اثرگذاری را روی ریزش مو دارند. همچنین باید برندهای معتبر و خوب بازار را نیز شناسایی کنید و به عنوان مثال شامپو ضد ریزش از محصولات کامان را برای روتین موهای خود خریداری کنید.

منبع medicalnewstoday
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.