بهترین راه‌ها برای تشخیص فاسد شدن لوازم آرایشی

0 501

یکی از رایج‌ترین اشتباهات آرایشی که معمولا دامن‌گیر خیلی از افراد می‌شود، استفاده از لوازم آرایشی فاسد است. لوازم آرایشی نیز مانند بسیاری دیگر از محصولات مصرفی صرفا برای استفاده در مدت زمان مشخصی تولید شده‌اند. بی‌توجهی به تاریخ انقضای محصولات آرایشی و بهداشتی مشکلات زیادی را به وجود می‌آورد که بعضا جبران آن‌ها گران تمام می‌شود. عده‌ای تصور می‌کنند که تا وقتی تاریخ انقضای محصولی فرا نرسد، سالم است و می‌توان از آن استفاده کرد. اما واقعیت این است که تاریخ انقضای درج شده روی محصولات با توجه به نگهداری آن‌ها در شرایط استاندارد تعیین می‌گردد. در این شرایط سوال مهمی به میان می‌آید؛ روش تشخیص فاسد شدن لوازم آرایشی چیست؟ در ادامه قصد داریم به این پرسش،‌ پاسخ دهیم. دعوت می‌کنیم تا پایان با ما همراه باشید.

چرا تشخیص فاسد شدن لوازم آرایشی مهم است؟

بعضا یک تصور غلط در بین بسیاری از افراد وجود دارد که استفاده از لوازم آرایشی فاسد شده خطری به همراه ندارد. اما واقعیت حکایت از چیزی دیگری دارد. اگر دانش و مهارت شما در استفاده از لوازم آرایشی محدود به تکنیک‌های زیبایی باشد، دچار اشتباهات جدی در استفاده از وسایل منقضی و فاسد شده خواهید شد. مسدود شدن منافذ پوستی و ایجاد بستر مناسب برای رشد باکتری‌ها در سطح پوست مهم‌ترین خطراتی هستند که در پی استفاده از لوازم آرایشی فاسد بروز می‌کنند.

بعد از فاسد شدن لوازم آرایشی، فعل و انفعالات شیمیایی زیادی در آن‌ها رخ می‌دهد. بعضی از این تغییر و تحولات منجر به نتایجی می‌شوند که در تماس با پوست باعث ایجاد التهاب و قرمزی آن می‌شوند. در ابتدایی‌ترین حالت زمینه برای ایجاد انواع جوش‌ها در سطح پوست فراهم می‌شود. اما داستان به همین جا ختم نمی‌شود. بی‌توجهی به تشخیص فاسد شدن لوازم آرایشی ممکن است منجر به بروز بیماری‌های پوستی مانند آکنه شود که در آن صورت باید هزینه و زمان زیادی برای بازگشت سلامت پوست به حالت اولیه صرف کنید.

تشخیص فاسد شدن لوازم آرایشی

روش‌های تشخیص فاسد شدن لوازم آرایشی

برای تشخیص فاسد شدن لوازم آرایشی نباید به تاریخ انقضای درج شده روی بسته‌بندی محصولات اکتفا کنید. از طرفی نیازی به انجام آزمایش‌های پیچیده برای این منظور نیست. چند راه ساده و کاربردی وجود دارند که به کمک آن‌ها می‌توانید نسبت به سلامت یا خرابی لوازم آرایشی خود در منزل اطمینان حاصل کنید. توصیه می‌کنیم قبل از انتخاب لوازم آرایشی و بهداشتی برای سفر‌های طولانی مدت حتما این روش‌ها را بکار بگیرید.

۱. تغییر در بافت محصولات آرایشی

هر گونه تغییر در بافت محصولات را باید به عنوان نشانه‌ای جدی برای تشخیص فاسد شدن لوازم آرایشی در نظر گرفت. وقتی محصولی را خریداری کرده و برای اولین بار استفاده می‌کنید، حتما کم و کیف بافت آن را به خاطر بسپارید. در صورت هر گونه تغییری اعم از شل یا سفت شدن، خشک یا لزج شدن، لایه لایه شدن و تغییر در میزان روان بودن آن باید نسبت به فاسد شدن لوازم آرایشی حساس شوید. معمولا فاسد شدن لوازم آرایشی پودری را می‌توان به راحتی با این روش شناسایی کرد.

۲. بوی ناخوشایند لوازم آرایشی

لوازم آرایشی معمولا با رایحه‌های خاصی از عطر گل‌ها و میوه‌ها تولید می‌شوند. به همین دلیل وقتی از آن‌ها استفاده می‌کنید، بوی خوشایندی به مشام‌تان می‌رسد. به دلیل فعل و انفعالات شیمیایی که به مرور زمان در این محصولات رخ می‌دهند، احتمالا شاهد تغییر در بوی آن‌ها خواهید بود. در چنین شرایطی باید توجه داشته باشید که هر گونه تغییر بو را نشانه‌ای جدی برای تشخیص فاسد شدن لوازم آرایشی و بهداشتی در نظر بگیرید.

تشخیص فاسد شدن لوازم آرایشی

۳. تغییر رنگ محصولات آرایشی

تغییر رنگ یکی از راه‌های اصلی برای تشخیص فاسد شدن لوازم آرایشی است. قرار گرفتن محصولات آرایشی در برابر تابش آفتاب و حرارت، معمولا باعث بروز فعل و انفعالات شیمیایی زیادی در آن‌ها می‌شود. از طرفی دیگر تماس بیش از حد با هوای آزاد اصطلاحا موجب اکسید شدن سطح آن‌ها می‌گردد. در نتیجه چنین اتفاقاتی شاهد تغییر رنگ لوازم آرایشی خواهید بود. این تغییر رنگ بیشتر به سمت تیره شدن محصولات حرکت می‌کند. به عنوان مثال رنگ کرم محصولات آرایشی ممکن است به سمت رنگ نارنجی تغییر کند.

۴. کپک زدن لوازم آرایشی

آن دسته از لوازم آرایشی که معمولا رطوبت بالایی دارند، مستعد کپک زدن هستند. این موضوعی است که در زمینه بایدها و نبایدهای آرایش در فصل سرما (به خصوص روزهای بارانی) و گرمها باید مد نظر قرار دهید. کپک برای رشد کردن نیاز به بستر مرطوب دارد. بنابراین اگر اصول نگهداری لوازم آرایشی مرطوب مانند کرم‌ها را به درستی رعایت نکنید، احتمالا شاهد کپک زدن آن‌ها به مروز زمان خواهید بود.

زمان مناسب برای استفاده از لوازم آرایشی و بهداشتی

اهمیت تشخیص فاسد شدن لوازم آرایشی کمتر از تشخیص تناژ پوست نیست. چرا که مورد دوم صرفا روی کیفیت آرایش تاثیرگذار است ولی مورد اول به طور مستقیم با سلامت جسمانی افراد سروکار دارد. در کنار نشانه‌هایی که ذکر کردیم، در جدول زیر می‌توانید زمان تقریبی مجاز برای استفاده از محصولات آرایشی و بهداشتی مختلف را مشاهده کنید.

لوازم آرایشی مدت زمان مجاز استفاده از لوازم آرایشی
ریمل و خط چشم مایع ۳ ماه
رژ لب ۲ سال
رژ گونه ۶ ماه
محصولات پودری ۲ سال
مداد چشم ۲ سال
سایه چشم ۱ سال
انواع کرم ۹ ماه
لوسیون بدن ۱ سال
پاک کننده آرایش ۶ ماه

اصول نگهداری از لوازم آرایشی

با روش‌های تشخیص فاسد شدن لوازم آرایشی آشنا شدیم. اما بد نیست به این سؤال هم پاسخ دهیم که چگونه می‌توان طول عمر مفید این محصولات را به حداکثر رساند؟ با رعایت چند دستورالعمل ساده می‌توانید از خراب شدن زودهنگام لوازم آرایشی و بهداشتی خود جلوگیری کنید که عبارت‌اند از:

  • پس از استفاده درب لوازم آرایشی و بهداشتی را محکم ببندید.
  • محصولات را به دور از نور خورشید نگهداری کنید.
  • لوازم آرایشی را در جای خنک قرار دهید.
  • از قرار دادن لوازم آرایشی در محیط‌های مرطوب مانند حمام اجتناب کنید.
  • ابزار آرایشی که در تماس با محصولات هستند را دائما تمیز کنید.

تشخیص فاسد شدن لوازم آرایشی

کلام پایانی

در این مطلب به بررسی بهترین راه‌های تشخیص فاسد شدن لوازم آرایشی پرداختیم. به خاطر داشته باشید که حتی محصولات گران‌ترین برندهای لوازم آرایشی جهان نیز تاریخ انقضای مشخصی دارند. بنابراین حتما قبل از استفاده محصولات آرایشی و بهداشتی ابتدا از سالم بودن آن‌ها اطمینان حاصل کنید. روش‌هایی که در این مطلب ذکر کردیم به سادگی قدرت تشخیص را برای شما به ارمغان می‌آورند. آیا روش‌های دیگری را برای تشخیص فاسد شدن محصولات آرایشی و بهداشتی می‌شناسید؟ نظرات و تجربیات خود را در این زمینه با ما در میان بگذارید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.