خطرات خوابیدن با آرایش چیست؟

1 1,290

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که یک شب از یک مهمانی یا عروسی به خانه برسید و آنقدر خسته باشید که حوصله پاک کردن آرایش و شستن صورتتان را نداشته باشید. بالش‌تان صدایتان می‌کند و باید به صدایش پاسخ دهید. اما حتما شما هم این توصیه را شنیده‌اید که می‌گوید: هرگز با آرایش نخوابید. آیا واقعا خوابیدن با آرایش انقدر بد است؟ اصلا چرا نباید با آرایش خوابید؟ در این مقاله با ما همراه باشید تا کمی بیشتر از خطرات خوابیدن با آرایش بدانید. اینطوری شاید دفعه بعد بهتر بتوانید با تنبلی و خواب‌آلودگی مقابله کنید و قبل از خواب پوستتان را از مواد آرایشی پاک کنید.

پوست شما در خواب استراحت می‌کند

پوست ما در طول روز استرس و فشارهای مختلفی را تحمل می‌کند. اگر اهل آرایش کردن باشیم، استرس پوستمان بیشتر هم می‌شود. برای پوست زمان خواب موقع رهایی از استرس و بازسازی است. پوست در طول شب خودش را بازسازی می‌کند. لایه‌برداری طبیعی و موثری در زمان شب در پوست ما جریان دارد که آن را تازه و سالم نگه می‌دارد. اگر لایه‌ای آرایش روی پوست ما باقی مانده باشد فرصت استراحت را از آن می‌گیریم. به این ترتیب روند طبیعی تغییرات و بازسازی پوست مختل می‌شود و این کار باعث بروز مشکلات جدی در آن می‌شود. پیری زودرس، جوش و آکنه، خشک شدن پوست و آسیب رسیدن به چشم‌ها از خطرات خوابیدن با آرایش محسوب می‌شوند. در ادامه به توضیح هر کدام از این خطرات پرداختیم.

پیری زودرس و خشک شدن پوست

مواد آرایشی روی پوست می‌توانند آلودگی‌های محیطی را داخل منافذ پوست به دام اندازند. این مسئله به پوست شما فشار و استرس زیادی وارد می‌کند. در نتیجه میزان رادیکال‌های آزاد در پوستتان بیشتر می‌شود. جهش DNA، تخریب کلاژن و در نتیجه پیری زودرس پوست از عوارض این رادیکال‌های آزاد هستند. از طرف دیگر در حالت طبیعی همواره مقداری از پوست قدیمی بدن می‌ریزد و پوست جدید جایگزین آن می‌شود. وجود آرایش روی پوست می‌تواند این فرآیند را مختل کند. پس اگر پوست به این روش خودش را ترمیم نکند ممکن است دچار خشکی پوست، پوسته‌پوسته شدن، کدر شدن و زبری پوست شویم.

جوش‌هایی که از خوابیدن با آرایش می‌آیند

جوش‌ها و آکنه‌ها یکی دیگر از خطرات خوابیدن با آرایش هستند. بعضی از لوازم آرایش‌های سنگین مثل پرایمرهایی که بر پایه روغن هستند به خودی خود می‌توانند باعث ایجاد جوش‌های سرسیاه شوند. اما پاک نکردن آرایش در شب به طریق دیگری باعث ایجاد جوش می‌شود. همانطور که گفتیم آرایش باعث مسدود شدن منافذ پوست می‌شود. در طول شب فرآیند بازسازی سلول‌ها به آرامی در جریان است. این فرآیند باعث می‌شود فولیکول‌های مو چربی تولید کنند. این چربی به آرامی به سطح پوست می‌رسد. حال اگر منافذ پوست با لوازم آرایشی و بهداشتی بسته شده باشند، چربی در داخل پوست گیر می‌افتد. نتیجه این مسئله جوش‌ها و آکنه‌های آزاردهنده روی سطح پوست است. اگر از قبل جوش فعالی روی پوستتان داشته باشید ممکن است با بسته شدن منافذ پوستتان عفونت کند. باکتری‌ها و آلودگی‌هایی که در طول روز با مواد آرایشی مخلوط شده‌اند هم به نوبه خودشان می‌توانند باعث ایجاد جوش شوند. پس اگر دوست دارید پوستی صاف‌تر و سالم‌تر داشته باشید، پاک کردن آرایش قبل از خواب را جزوی جدایی‌ناپذیر از روتین مراقبتی پوست خود قرار دهید.

التهاب چشم‌ها از خطرات خوابیدن با آرایش

چشم‌ها یکی از ظریف‌ترین و حساس‌ترین نقاط بدن هستند. هم پوست اطراف چشم نسبت به سایر نقاط بدن حساس‌تر است و هم خود چشم‌ها در مقابل انواع آلودگی‌های میکروبی حساس‌ترند. یکی از بزرگ‌ترین خطرات خوابیدن با آرایش چشم بالا رفتن امکان التهاب و حساسیت در چشم‌هاست. آرایش چشم‌ها به ویژه ریمل‌هایی که روی مژه و ابروهایمان می‌زنیم، می‌توانند پناهگاه امنی برای رشد انواع پاتوژن‌ها باشد. این عوامل بیماری‌زا می‌توانند به التهاب و عفونت در داخل یا اطراف چشم‌ها منجر شوند. پاکسازی و تمیز کردن مداوم پوست این خطر را تا حد زیادی کم می‌کند.

خطر دیگر این است که ریمل‌ها و خط چشم‌ها احتمالا در طول خواب به بالش شما کشیده می‌شوند و ممکن است به داخل چشم راه پیدا کنند. در این صورت چشم‌ها حساس می‌شوند و ممکن است سوزش و خارش پیدا کنند. به‌علاوه اگر ریمل را به خوبی از روی مژه‌ها پاک نکنیم، مژه‌ها به مرور شکننده و ضعیف می‌شوند. پاک نکردن آرایش از روی پوست برای لب‌های شما هم دردسر درست می‌کند. اگر رژ لب برای مدت طولانی روی لب‌ها بماند، باعث خشکی و پوسته‌پوسته شده لب‌ها می‌شود. پس می‌توان گفت خوابیدن با آرایش یکی از اشتباهات آرایشی رایج و بسیار مخرب است.

چطور پوستمان را تمیز کنیم؟

حال که به خطرات خوابیدن با آرایش آگاه شدیم، وقتش رسیده که یک روتین شست‌وشوی شبانه موثر برای خودمان انتخاب کنیم. دانستن نکات مهم در پاک کردن آرایش به شما کمک می‌کند پوستتان را بهتر تمیز کنید. چرا که اگر مواد آرایشی روی پوستتان باقی بماند باز هم می‌تواند اثرات مخربی به همراه داشته باشد. البته نحوه شست‌وشوی پوست ممکن است با توجه به احتیاجات و نوع هر پوست متفاوت باشد.

اگر می‌خواهید خیلی دقیق از روتین پوستی مخصوص خودتان با خبر شوید می‌توانید از یک متخصص پوست کمک بگیرید. اما یک روش کلی به این صورت است. قبل از هر چیز با استفاده از یک آرایش پاک‌کن مناسب پوستتان آرایش صورت خود را پاک کنید. لازم نیست پوستتان به‌ویژه چشم‌هایتان را خیلی بمالید. پدی که به آرایش پاک‌کن چشم آغشته کردید را چند ثانیه روی چشم‌ها بگذارید. مواد آرایش پاک‌کن کم‌کم لوازم آرایش را در خود حل می‌کنند و حالا به آرامی پد را روی چشمتان بکشید.

پاک کردن آرایش با آرایش پاک‌کن مقدار زیادی از آرایش را از روی پوستتان بر می‌دارد. اما پوست شما با این روش کاملا تمیز نمی‌شود. بعد از آرایش پاک‌کن نوبت به شست‌وشوی صورت می‌رسد. برای شستن پوست صورت می‌توانید از یکی از شوینده‌های باکیفیت صورت مانند محصولات کامان استفاده کنید. به این ترتیب پوستتان کاملا تمیز می‌شود. بعد از پاک کردن تمام محصولات آرایشی و بهداشتی از روی پوستتان می‌توانید از کرم دور چشم یا سایر محصولات مخصوص شب استفاده کنید.

خرید شوینده‌های صورت کامان

یک بار نشستن پوست در شب چه تاثیری دارد؟

خوب است که همیشه به شست‌وشوی پوست صورت خود اهمیت دهید. اما اگر یک بار از شستن صورت و پاک کردن لوازم آرایشی قبل از خواب غافل شدید، نگران نباشید. به نظر نمی‌رسد یک بار نشستن پوست تاثیرات مخرب دائمی ایجاد کند. این به این معنی است که با یک بار پاک نکردن لوازم آرایشی پوستتان نابود نمی‌شود. اما اگر به طور کامل عادت به پاکسازی و تمیز کردن پوستتان ندارید، زنگ خطر آسیب رساندن به پوستتان به صدا در آمده است.

پیری زودرس، التهاب چشم‌ها، پوست تحریک شده، آکنه و جوش از مهم‌ترین خطرهای خوابیدن با آرایش به شمار می‌روند. ممکن است این اثرات خیلی سریع دیده نشوند ولی به مرور خودشان را نشان خواهند داد. پس سعی کنید تمیز کردن و شستن پوستتان قبل از خواب را به عادتی همیشگی تبدیل کنید تا پوستی شاداب‌تر و سالم‌تر داشته باشید. اگر بعضی شب‌ها وقت نمی‌کنید تا به طور دقیق پوستتان را تمیز کنید، حداقل پدها و مواد آرایش پاک‌کن را نزدیک تختتان نگه دارید. به این ترتیب حداقل می‌توانید آرایش چشم‌ها و پوستتان را قبل از خواب پاک کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. سمیه می گوید

    کرم شب رو بیشتر جدی بگیریم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.