تفاوت شوره سر و خشکی پوست سر چیست؟

0 1,427

اگر پوست سرتان خشک و پوسته پوسته شده باشد، ممکن است به شوره سر مبتلا شده باشید. اما همچنین، می‌تواند نشانه خشکی پوست سر نیز باشد. شوره و خشکی پوست سر علائم یکسانی دارند که شامل پوسته‌های داخل مو و کف سر و همچنین خارش می‌شود، اما این دو حالت در هر دو کمی دلیل متفاوتی برای بروز دارد.

در خشکی پوست سر، پوست دچار التهاب و پوسته پوسته می‌شود. این در حالی است که در شوره سر، علت چربی بیش از حد پوست سر است. این چربی بیش از حد باعث جمع شدن سلول‌های پوست و سپس ریزش آنها می‌شود. دانستن اینکه کدام یک از این شرایط را دارید می‌تواند به شما کمک کند تا درمان صحیحی را پیش بگیرید و آن پوسته‌ها و دانه‌های سفید رنگ مزاحم را برای همیشه از بین ببرید.

علل و علائم

وقتی پوست سر شما به میزان کافی رطوبت نداشته باشد، مطمئنا دچار خشکی می‌شود. پوست سر شما تحریک پذیر است و بعد از این حالت سریع ملتهب و پوسته پوسته می‌شود. اگر پوست سر شما خشک باشد، پوست سایر قسمت‌های بدن مانند بازوها و پاها نیز می‌تواند خشک باشد و این می‌تواند نشانه‌ای برای تشخیص خشکی پوست سر باشد.

خشکی پوست سر همچنین می‌تواند توسط عواملی مانند عوامل زیر نیز تحریک شود:

  • هوای سرد و خشک
  • درماتیت تماسی ناشی از واکنش به محصولاتی که روی پوست سر خود استفاده می‌کنید، مانند شامپو، ژل مخصوص آرایش و اسپری مو
  • افزایش سن

سلول‌های پوست سر و بدن شما به طور طبیعی و در صورت نیاز به افزایش، تکثیر می‌شوند. سپس آنها می‌میرند و می‌ریزند. هنگامی که دچار شوره سر می‌شوید، سلول‌های پوستی سر شما سریع‌تر از حد معمول ریخته می‌شوند.

علت اصلی ایجاد شوره درماتیت سبوره‌ای است، بیماری که پوست را چرب، قرمز و پوسته پوسته می‌کند. پوسته پوسته‌های سفید یا زرد در سر ایجاد می‌شود و در نهایت آنها را با نام شوره سر می‌شناسیم. شما می‌توانید در هر مکانی که غدد چربی وجود دارد، از جمله ابروها، کشاله ران، زیر بغل و در امتداد کناره‌های بینی خود اثرات درماتیت سبوره‌ای را مشاهده کنید. در نوزادان به این بیماری cradle cap می‌گویند.

تفاوت شوره سر و خشکی پوست سر

اغلب، قارچی به نام مالاسزیا باعث ایجاد شوره می‌شود. این قارچ به طور معمول روی پوست سر شما زندگی می‌کند. با این حال برخی از افراد مقدار زیادی از آن را دارند و باعث می‌شود سلول‌های پوست سریع‌تر از حد معمول تکثیر شوند و در نهایت نتیجه آن را شوره سر ببینید.

عوامل خاصی هستند که می‌تواند باعث افزایش مالاسزیا شوند، از جمله:

  • سن
  • هورمون‌ها
  • استرس

داشتن موهای کثیف باعث شوره سر نمی‌شود، اما اگر موهای خود را به اندازه کافی نشویید، تجمع چربی می‌تواند به پوسته پوسته شدن سر شما کمک کند.

یکی از راه‌های تشخیص تفاوت پوست سر و شوره سر، شکل ظاهری آنهاست. شوره‌های سر بزرگ‌تر هستند و ظاهری چرب دارند. در نوزادانی که به cradle cap مبتلا هستند، پوست سر پوسته پوسته یا در ظاهر پوسته به نظر می‌رسد. خشکی و شوره سر می‌تواند باعث خارش پوست سر شما شود.

علائم شوره سر در مقابل پوسته پوسته سر خشک

در زیر مقایسه‌ای از علائم اصلی هر بیماری را بیان کردیم:

علائم شوره سر پوست سر خشک
پوسته‌های سر درشتِ چرب، زرد یا سفید
پوسته‌های سر کوچک‌تر و خشک
خارش پوست سر
پوستی چرب، قرمز و پوسته پوسته
خشکی پوست سایر قسمت‌های بدن

 

مراجعه به پزشک

در تمام مقالات نکاتی هنگام خرید شامپو ضد شوره بیان شده است که، در بیشتر مواقع می‌توانید شوره سر را بدون مراجعه به دکتر و با انتخاب شامپوی مناسب برطرف و درمان کنید. اگر حداقل یک ماه شامپوی شوره سر را امتحان کردید و پوسته پوسته شما بهبود نیافت، بدتر شد یا پوست سر شما قرمز یا متورم شده باشد، با یک متخصص پوست و یا یک پزشک متخصص در بیماری‌های پوستی مشورت کنید. ممکن است بیماری پوستی دیگری داشته باشید که باید آن را درمان کنید.

پزشک با دیدن پوست سر و موهای شما تشخیص می‌دهد که آیا دچار شوره سر هستید یا خیر. آنها می‌توانند شرایطی مانند اگزما و پسوریازیس را که آنها نیز می‌توانند باعث پوسته پوسته شدن پوست سر شوند را نیز در فرد تشخیص دهند.

کارهایی که باید در مورد پوسته سر و شوره انجام دهید

تفاوت شوره سر و خشکی پوست سر

اگر پوست سرتان خشک است، باید شامپویی تهیه کنید که نسبتا ملایم باشد و سپس از نرم کننده و رطوبت رسان مو استفاده کنید. شامپو ضد ریزش کامان مدل هیر واتر یکی از بهترین انتخاب‌های برای رفع مشکل شوره سر است. این شامپو از محصولات کامان مانند شامپوهای ضد شوره، فاقد سولفات است و به عنوان بهترین شامپو بدون سولفات شناخته می‌شود. حال اینکه چرا سولفات برای مو بد است را می‌توانید در مقاله‌های پیشین ما بخوانید.

یکی از راه‌های تشخیص خشکی پوست یا شوره سر، استفاده از یک مرطوب کننده سبک به پوست سر قبل از خواب است. اگر علت پوست پوسته‌های سر خشکی پوست سر باشد، صبح و پس از دوش گرفتن، پوست باید پوسته پوسته شود. برخی از آرایشگران هستند که در سالن‌های خود درمان‌هایی برای این مشکل دارند که با استفاده از بخار، رطوبت رسانی بیشتری به پوست سر شما صورت می‌پذیرد.

برای شوره سر نیز، هر روز موهای خود را با یک شامپوی ملایم بشویید تا از میزان چربی پوست سرتان کاسته شود. اگر شوره سر شما شدیدتر از حالت نرمال است یا یک شامپوی معمولی روی موها و پوست سر شما جواب نمی‌دهد، باید برای خرید شامپو ضد شوره اقدام کنید.

بیشتر شامپوهای ضد شوره خاصیت دارویی دارند و در ترکیبات آنها موادی وجود دارد که قارچ‌های پوست سر شما را از بین می‌برد یا در نهایت پوسته پوسته شدن سر را از بین می‌برند.

شامپوهای حاوی روغن درخت چای یک درمان جایگزین برای شوره سر است. روغن درخت چای یک ماده طبیعی با خواص ضد قارچی است. یک مطالعه قدیمی نشان می‌دهد که شامپوهای دارای روغن درخت چای به میزان ۵ درصد پوسته پوسته شدن را کاهش می‌دهند، بدون اینکه عوارض جانبی ایجاد کند. برخی از افراد به روغن درخت چای حساسیت دارند. قبل از امتحان از پزشک خود سؤال کنید. در صورت بروز قرمزی یا تورم استفاده از این محصول را متوقف کنید.

مهم نیست که کدام شامپوی شوره سر را امتحان می‌کنید و در حال حاضر در حال استفاده از آن هستید، تنها کاری که باید انجام دهید این است که دستورالعمل روی شامپو را با دقت بخوانید و آن را انجام دهید. اگر مطمئن نیستید از کدام شامپو استفاده کنید یا چند بار استفاده کنید، از پزشک یا داروساز در داروخانه‌ها راهنمایی بخواهید. ممکن است مجبور شوید چند مدل شامپو را استفاده کنید تا به برند دلخواه و مناسب پوست و موی سر خود برسید.

با بهبود شوره سر، باید تعداد دفعات استفاده از شامپو ضد شوره را کاهش دهید. اگر شوره سر بسیار شدیدی دارید می‌توانید از پزشک بخواهید که یک شامپوی قوی یا لوسیون استروئید برای شما تجویز کند.

دورنمای شوره سر و خشکی سر

تفاوت شوره سر و خشکی پوست سر

شوره سر قابل درمان نیست و اکثر افراد باید علائم را در طولانی مدت کنترل کنند. معمولاً شاهد هستید که شوره سر دارید و بعد از مدتی خوب می‌شود و دوباره این چرخه تکرار می‌شود. درمان شوره سر با شامپوی مخصوص می‌تواند شرایط را کنترل کرده و از خارش و پوسته پوسته شدن جلوگیری کند.

پیشگیری

در ادامه برای شما چند نکته برای جلوگیری از شوره سر و خشکی پوست سر را عنوان خواهیم کرد که می‌توانند به شما در پیشگیری این موارد کمک کنند:

اگر شوره سر دارید، اغلب موهای خود را با شامپوی ضد شوره بشویید و حتما در حمام تمام شامپو را از موهای خود آبکشی کنید.

از استفاده از محصولات موی حاوی مواد شیمیایی سخت مانند سفید کننده و الکل خودداری کنید. این مواد می‌توانند پوست سر شما را خشک کنند و تحریک پذیری آن را بیشتر کنند. همچنین از محصولات بسیار چرب برای مو نیز دوری کنید چرا که می‌توانند چربی پوست سر شما را بیشتر کنند و در نتیجه باعث شوره شوند.

در روش‌های درمان پوسته سر در خانه گفته شده است که هر روز چند دقیقه را بیرون از فضای خانه و در آفتاب بگذرانید. برخی شواهد نشان می‌دهد که قرار گرفتن در معرض نور ماورا بنفش می‌تواند به کنترل شوره سر کمک کند. با این وجود زمان را طوری تنظیم کنید که بیش از اندازه زیر نور آفتاب نباشید، زیرا می‌تواند خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش دهد. استرس خود را با مراقبه، یوگا، نفس عمیق و سایر روش‌های آرام سازی مدیریت کنید.

منبع healthline
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.