برای انتخاب شامپو مناسب به چه مواردی باید دقت کنیم؟

2,629

انتخاب شامپو مناسب برای داشتن موی سالم و پرپشت یک امر ضروری است. در شرایطی که هر روز در معرض تبلیغات گسترده انواع شامپوها هستید، انتخاب آنچه برای شما مناسب است کار بسیار سختی است، وقتی وارد یک فروشگاه لوازم آرایشی و بهداشتی می‌شوید با قفسه‌های متعدد پر از انواع شامپو با خواص مختلف مواجه هستید که همگی سعی دارند به انتخاب اول شما تبدیل شوند. شامپو مناسب باید با نوع پوست و موی شما مطابقت داشته باشد و در عین حال از آسیب دیدگی موها پیشگیری کند. در این مطلب سعی می‌کنیم تمام نکات مهمی که برای انتخاب یک شامپو باید بدانید را به صورت فهرست‌وار با شما به اشتراک بگذاریم تا این‌بار که فروشگاه رفتید مثل متخصصان حرفه‌ای پوست و مو خرید کنید.

چند نوع مو داریم و شامپو مناسب آن‌ها چه مشخصاتی دارد؟

موهای افراد را به صورت کلی می‌توان در سه دسته معمولی، خشک و چرب جا داد، البته موهای رنگ‌شده، فر یا آسیب دیده هم هرکدام به شامپوهای خاصی نیاز دارند با این وجود همه آن‌ها را هم می‌توان در سه دسته اصلی مو جا داد و سپس برای شرایط خاص به دنبال شامپوهای مناسب‌تری گشت.

در کنار مو، نوع پوست سر شما هم روی انتخاب شامپو تاثیر مستقیم دارد، چرا که شامپو علاوه بر پاک کردن مو باید سطح پوست سر را هم به خوبی تمیز کند در غیر این صورت شستشو موها فایده‌ای ندارد و همیشه سر شما چرب به نظر می‌رسد. اگر شامپو با پوست سر شما مطابقت کافی را نداشته باشد ممکن باعث خشکی پوست و جلوگیری از نرم شدن موها هم بشود.

برای هر سه دسته موهای معمولی، چرب و خشک شامپوهای مخصوصی طراحی و ساخته شده توصیه اول این است که مناسب با نوع پوست و موی خود شامپو مخصوص خریداری کنید. اگر مشخصات موهای خشک و چرب را بشناسید تشخیص شامپوی مناسب ساده‌تر می‌شود.

موی چرب

موی چرب در واقع مکانیزم دفاعی بدن به عدم تعادل هورمون‌ها یا خشکی زیاد پوست است. اگر هر دو روز یک‌بار موهای شما چرب می‌شود پوست سر شما چرب است و به شامپویی نیاز دارید که درخشان کننده و پاک‌کننده عمقی باشد.

موی چرب ممکن است منجر به شوره و آشفتگی ظاهر شما شود بهتر است شامپوهای ملایم فاقد چربی مثل شامپو بدون سولفات هیرواتر کامان مناسب موهای چرب بزنید و از شستشوی بیش از اندازه موی خود پرهیز کنید.

خرید شامپو هیرواتر کامان مناسب موهای چرب

موی خشک

قرار گرفتن مو در معرض تابش طولانی مدت نور آفتاب یا وزش باد و رنگ کردن مداوم می‌تواند سبب خشکی موی سر شما شود. استفاده بیش از اندازه مواد شیمیایی و محصولات آرایشی که پایه الکل دارند خشکی موها را تشدید می‌کند. استفاده از شامپوهای دارای روغن‌های گیاهی شستشوی به موقع موها و محصولات بهداشتی فاقد الکل بهترین گزینه برای شما است.

اگر همچنان انتخاب شامپو برای شما سخت است بهترین راهکار استفاده از شامپوهای مختلف است تا بتوانید مناسب‌ترین را برای خود انتخاب کنید. روی بسته‌بندی شامپو ترکیبات آن نوشته شده است، حتما آن‌ها را مطالعه کنید تا موادی که به آن حساسیت دارید به پوست و موی شما صدمه نزند. برای موهای آسیب دیده به سراغ شامپوهایی بروید که اسیدیته کمتری دارند. شامپو کراتینه مخصوص موهای آسیب دیده کامان می‌تواند میزان آسیب موهای شما را کاهش دهد و از بیشتر آسیب دیدن آن جلوگیری کند. اگر موی شما به نرم کننده نیاز دارد بهتر است به جای خرید شامپوهایی که نرم کننده دارند به سراغ نرم کننده‌های تخصصی بروید. شامپوهایی که خاصیت نرم کنندگی و شستشو دارند ممکن است به موهای شما آسیب بزنند و باعث چربی بیش از اندازه پوست شوند.

مشخصات موهای معمولی و سالم کدام است؟

انتخاب شامپو مناسب

یک موی معمولی درخشان است و از انعطاف پذیری و مقاومت خوبی برخوردار است، وقتی آن را می‌کشید به راحتی نمی‌شکند و خرد نمی‌شود. روی موهای معمولی آثاری از چربی دیده نمی‌شود و کدر و خشک نیستند.

انتخاب شامپو مناسب برای این موها کار سختی نیست و اغلب شامپوهای استاندارد موجود در بازار برای آن‌ها مناسب هستند. تشخیص موهای معمولی بسیار ساده است، چرا که در اغلب اوقات خوش حالت هستند و با یک شانه ساده زیبا به نظر می‌رسند. پوست سر فردی هم که موی سالمی دارد حالت طبیعی داشته و قرمز نیست و خارش هم ندارد. شامپوهای مناسب برای موهای معمولی نیاز این نوع از پوست سر و شستشوی موها را برآورده می‌کند و پس از حمام تا چند روز نیازی به شستشوی مجدد نداشته، حالت طبیعی و زیبای خود را حفظ می‌کند.

بهترین شامپو برای ریزش مو

ریزش مو ممکن است به دلایل مختلفی به وجود آید، برخی از ریزش‌ها دلیل هورمونی دارند و ریشه برخی دیگر از ریزش‌های مو عدم مراقبت صحیح و رسیدگی مناسب است. بهترین راهکار برای مقابله با این عارضه این است که به پزشک مراجعه کنید و بخواهید راهکار درمانی مناسبی را به شما ارائه دهد. اگر در طول روز ریزش موهای شما از ۵۰ تا ۱۰۰ شاخه بیشتر شد نشان دهنده ریزش شدید است و حتما باید به فکر راهکار درمان باشید.

شاید برای شما این سوال پیش آمده باشد که آیا شامپو بر روی ریزش مو تاثیر دارد؟ بله. انتخاب شامپو نامناسب ممکن است به خشکی بیش از حد یا چربی غیر طبیعی پوست و موی سر منجر شود و در طولانی مدت اثراتی مثل ریزش مو داشته باشد. شامپوهای ضد ریزش مو به میزان قابل توجهی نمی‌توانند مانع ریزش مو شوند، اما به دلیل وجود انواع ویتامین‌ها و مواد تقویت کنند می‌توانند به کاهش روند ریزش کمک کنند. برای تاثیر بیشتر شامپوهای ضد ریزش کارشناسان توصیه می‌کنند اجازه دهید کف چند دقیقه روی موهای شما باقی بماند. شامپو ضد ریزش کامان یکی از محصولات خوب موجود در بازار است که علاوه بر مفید بودن برای تمیزی و درخشانی مو به کمک مواد مغذی موجود به تقویت موها کمک کرده و به کاهش ریزش منجر می‌شود.

بهترین شامپو برای موهای خشک و آسیب دیده

انتخاب شامپو مناسب

یکی از دلایل بلند نشدن موهای سر خشک و آسیب دیده بودن آن است، عواملی مثل رنگ کردن مداوم، شستشوی بیش از اندازه و موخوره باعث آسیب دیدگی شدید موها می‌شود.

علت موخوره موها در بیشتر مواقع خشکی بیش از اندازه قسمت انتهایی موها است، با انتخاب بهترین شامپو برای موهای خود می‌توانید از خشک شدن و آسیب دیدگی آن پیشگیری کنید. در صورتی هم که موهای خشکی دارید، باید از شامپوهایی استفاده کنید که چربی طبیعی مو را از بین نبرد و در کنار استفاده از شامپوهای مناسب حتما لازم است تغذیه خود را اصلاح کنید؛ چرا که مهم‌ترین روش جذب ویتامین‌ها و مواد مغذی مورد نیاز بدن مواد غذایی است. کوتاه کردن به موقع موها هم می‌تواند خشکی موها را کاهش دهد.

مواد اصلی تشکیل دهنده شامپوها پاک کننده‌ها، تقویت‌کننده‌ها، شفاف‌کننده‌ها، افزودنی‌های مجاز و حالت دهنده‌ها هستند. برخی شامپوها دارای اسانس و رنگ‌های مختلف هم هستند، موقع خرید شامپو مناسب موهای خشک باید به سراغ شامپوهای ملایم که دارای مواد ترمیم کننده هستند بروید. شامپوهایی که دارای عصاره‌های طبیعی مثل آووکادو یا ویتامین هستند برای این موها انتخاب مناسب‌تری هستند.

بهترین شامپو برای موهای رنگ شده

استفاده دائم از رنگ مو به دلیل وجود مواد شیمیایی موجود در آن می‌تواند باعث صدمه زدن به ریشه موها شده و به تارها آسیب وارد می‌کند، البته ریزش مو به دلیل رنگ کردن کمتر اتفاق می‌افتد. رنگ‌های روشن آسیب‌های بیشتری نسبت به رنگ‌های تیره به پروتئین‌های ساختاری مو وارد می‌کنند. توصیه اکید می‌شود افرادی که موهای نازک، آسیب دیده یا دارای موخوره دارند کمتر از رنگ مو استفاده کنند. طی سال‌های اخیر با توجه به نیازهای خاصی که موهای رنگ شده دارند،‌شامپوهای ویژ‌ه‌ای برای آن‌ها طراحی و راهی بازار شده است.

در این شامپوها مانند شامپو بدون سولفات هیر واتر مخصوص موهای رنگ شده کامان شوینده‌های مناسبی بکار گرفته شده که با وجود قدرت شویندگی مناسب مانع خشکی موها می‌شوند. این شامپوها معمولا نرم کننده‌های قوی دارند که از گره شدن موهای رنگ شده پس از شستشو پیشگیری می‌کنند. به همین دلیل بهترین گزینه برای موهای رنگ شده خرید شامپوهای مخصوصی است که برای این نوع موها طراحی و به بازار عرضه شده‌اند.

خرید شامپو هیر واتر مخصوص موهای رنگ شده کامان

چرا بهترین شامپو بدون سولفات است؟

اغلب کارشناسان توصیه می‌کنند اگر موهای حساسی دارید، به سراغ شامپوهایی بروید که سولفات کمتری داشته باشند اما چرا سولفات برای مو بد است؟

انتخاب شامپو مناسب

این ماده یک پاک کننده بسیار قوی است که قدرت شویندگی بالایی دارد و به خوبی هم کف می‌کند، اما این قدرت بالا می‌تواند به موها آسیب رسانده و آن‌ها را خشک و بدحالت کند. طی سال‌های اخیر تولید کنندگان محصولات آرایشی و بهداشتی تلاش می‌کنند از سولفات کمتری در محصولات خود استفاده کنند. اگر به دنبال شامپو مناسب برای موهای خود هستید بهتر است سری به محصولات کامان بزنید چرا که از بهترین مواد اولیه تهیه شده و جدیدترین یافته‌های علمی برای تولید آن‌ها استفاده می‌شود.

برای اینکه از شامپو خود بهترین استفاده را کنید چه باید کرد؟

کارشناسان و متخصصان پوست و مو توصیه می‌کنند برای اینکه موهای تمیز و شادابی داشته باشید حتما از شامپوهای متناسب با نوع پوست و موی خود استفاده کنید. افرادی که موهای چربی دارند باید در طول هفته دفعات بیشتری موهای خود را بشویند و از شامپوهای مخصوص موهای چرب استفاده کنند. در مقابل آن‌ها که موهای خشکی دارند باید دفعات شستشوی موی خود را کاهش دهند و به سراغ شامپوهای ملایم و مخصوص موهای خشک بروند.

بهتر است هر چند وقت یک‌بار شامپو خود را تغییر دهید تا مواد مضر احتمالی موجود در آن به پوست و موی شما آسیب نرسانند. به هیچ عنوان به سراغ برندهای ناشناخته نروید چرا که ممکن است حاوی مواد مضر و نامناسبی باشند. استفاده از شامپوهای شناخته شده که امتحان خود را پس داده‌اند و انتخاب اول بسیاری از مردم هستند می‌تواند یک گزینه امن و مناسب برای شما باشد. اگر موهای شما دچار ریزش شدید هستند یا آسیب دیدگی جدی دارند بهتر است برای انتخاب شامپو مناسب از یک متخصص حرفه‌ای کمک بگیرید.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.