یک خمیر دندان خوب چه ویژگی هایی دارد؟

0 648

در دنیای امروزه سلامت دهان و دندان از اهمیت بالایی برخوردار است و خمیردندان ها عضو جدانشدنی از انسان‌ها هستند. براساس تحقیقات انجام شده توسط دانشمندان عدم رسیدگی به دهان و دندان ، سلامت بدن را به خطر می‌اندازد و توصیه شده است تا ۳ بار در روز از مسواک استفاده شود. همچنین به تشخیص بسیاری از پزشکان استفاده از خمیردندانهای حاوی فلوراید تصفیه شده که ماده مورد نیاز جهت جلوگیری از بروز پوسیدگی دندان هارا داراست، حداقل دو روز یک بار لازم و ضروری است.

انتخاب بهترین خمیر دندان

اولین قدم در انتخاب و خرید یک خمیر دندان مناسب، شناخت دندان ‌های خود است. همچنین لازم است سلامت دندان های خود را با حداقل یک بار مراجعه به پزشک ارزیابی کرده تا از پوسیدگی دندان‌هایتان جلوگیری کنید. دندانهای لمینت و کامپوزیت شده نیز نیازمند مراقبت های خاصی هستند و می بایست از خمیردندان های فاقد رنگدانه ، اسکراب و مواد سایشی برای این نوع دندانها استفاده شود .خمیردندان ها از مواد مختلفی تشکیل شده اند که هر چقدر این مواد تشکیل دهنده بیشتر باشد، احتمال اینکه شما به یکی از این مواد حساسیت داشته باشید، بیشتر است. پس بهتر است در انتخاب خمیردندان مناسب، به مواد تشکیل آنها نیز توجه فرمایید.

 یک خمیردندان در ابتدا باید از طرف انجمن‌های علمی دندان‌پزشکان، همچون انجمن دندان‌پزشکی آمریکا (ADA)مورد تایید باشد. عدم این تایید، مهری بر تقلبی بودن محصول مورد نظر است، بدین صورت که ممکن است خمیردندان حاوی مواد سمی بوده و موجب آسیب رساندن به  دندان ‌شود.

یکی از اصلی ترین مواد تشکیل دهنده خمیردندان ها فلوراید است. فلوراید یک ماده معدنی طبیعی است که مینای دندان را مقاوم  ساخته و از جذب باکتری ها به دندان و ایجاد پوسیدگی نیز جلوگیری می کند. وجود فلوراید در آب آشامیدنی پوسیدگی را تا ۶۰ درصدکاهش می‌دهد. البته به دلیل مضر شناختن فلوراید توسط بسیاری از متخصصان بهتر است از خمیردندانی که حاوی فلوراید تصفیه شده است، استفاده شود.

 فلوراید اثرات ضدپوسیدگی خود را به ۳ شکل مختلف اعمال می‌کند که به اختصار به آن می پردازیم:

  1. باعث استحکام ساختمان دندان می‌شود.
  2. ضایعات پوسیدگی اولیه بدون تشکیل حفره را دوباره معدنی و محکم می‌کند.
  3. فعالیت ضد میکروبی دارد. ( کاهش توانایی متابولسیم باکتری ها جهت تولید اسید و افزایش ph دندان )

انواع خمیردندان

خمیردندان ها انواع مختلفی دارند و با توجه به نیاز افراد تولید و به مصرف رسانده می‌شوند.

خمیردندان مناسب دندان‌های حساس

بعضی از افراد دارای دندان‌های حساس هستند که با مصرف مواد غذایی گرم و سرد دچار دندان درد می شوند . برخی خمیردندان ها با دارا بودن نیترات پتاسیم اعصاب حسی را مسدود کرده و درد را به مغز نمی‌فرستند.

خمیردندان سفیدکننده

انتخاب بهترین خمیر دندان

برای داشتن دندان هایی همچون مروارید، باید از خمیردندان های حاوی مواد سفیدکننده استفاده کرد. توجه داشته باشید که اگر خمیردندان‌های سفیدکننده حاوی مقدار زیادی مواد اکسایشی  باشند سبب از بین رفتن مینای دندان شده و ممکن است حساسیت ایجاد کنند .

خمیردندان ضد پلاک

در صورتی که با مسواک زدن مواد غذایی از روی دندان پاک نشود، در طولانی مدت به جرم و پلاک تبدیل شده که موجب می شود به سختی از روی دندان پاک شده و در نهایت به خرابی دندان، درد و آسیب به بافت  لثه منجر می‌شود.

خمیردندان مناسب کودکان

اهمیت رسیدگی به بهداشت دهان و دندان در کودکان بسیار زیاد و حائز اهمیت است و کودکان حتما می بایست آن را رعایت کنند. به صورتی که حتما حداقل دو بار در روز دندان های خود را با خمیردندان‌هایی که حاوی مقدار کمتری فلوراید است، مسواک کنند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.