۱۰ علت رایج خشکی پوست

0 562

علت کلی خارش و خشکی پوست ممکن است در تمام افراد یکسان به نظر برسد و آن، کمبود رطوبت است. اما این کمبود رطوبت از کجا می‌آید؟ خشکی پوست به دلیل اختلال در سد پوستی و اختلال عملکرد یا کمبود چربی‌های سالم ضروری در لایه بالایی پوست ایجاد می‌شود. به طور معمول، لایه بالایی پوست از سلول‌های مرده و چربی‌های طبیعی تشکیل شده است که به حفظ رطوبت کمک می‌کند و همچنین باعث می‌شود که پوست نرم و صاف بماند. اما اگر آب کافی در سلول‌های لایه بالایی وجود نداشته باشد، که در صورت کاهش چربی‌های محافظ ممکن است رخ دهد، ممکن است پوست خشک شود.

در بیشتر موارد، خشکی پوست، نگرانی بزرگی نیست. در واقع می‌توان گفت که خشکی پوست امری بسیار شایع است و می‌تواند در افراد در هر سنی رخ دهد و حتی می‌تواند در هر نقطه از بدن، از دست‌ها و صورت گرفته تا پاها و شکم ظاهر شود. خشکی می‌تواند پوست را قرمز، پوسته پوسته یا حساس کند، که در کل موقعیت عذاب‌آور است، اما اگر علائم فراتر از این موارد نیست، معمولاً جای نگرانی زیادی وجود ندارد.

اما گاهی اوقات خشکی پوست شدید خواهد شد و ممکن است نشان دهنده یک مشکل پوستی یا وضعیت سلامتی باشد (در ادامه در مورد آن بیشتر توضیح خواهیم داد). اگر خشکی آنقدر شدید است که توانایی کار یا خواب شما را مختل می‌کند، اگر پوست ترک خورده یا خونریزی می‌کند، یا اگر به نظر می‌رسد به درمان‌های متداول پاسخ نمی‌دهد، حتماً به پزشک مراجعه کنید.

اولین درمان و التیامی که به ذهن هر فردی در زمان مواجهه با خشکی پوست می‌رسد، این است که از مرطوب کننده یا لوسیون پوست استفاده کند. در حالی که این راه‌حل به شما کمک خواهد کرد و احتمالاً در عرض چند دقیقه تغییراتی را مشاهده خواهید کرد، اما باید عنوان کنیم که این یک راه حل موقت است. شاید بهتر باشد در وهله اول متوجه شوید که چه چیزی باعث خشکی پوست شما می‌شود. برخی اوقات در زمان کشف دلیل خشکی پوست، واقعا متعجب خواهید شد.

اگر به دنبال راه‌حل‌هایی برای خشکی پوست هستید، ابتدا این فهرست را بررسی کنید تا متوجه شوید که دلیل خشکی پوست شما یکی از این دلایل است یا خیر و بعد، سراغ روش درمان خشکی پوست بروید. معمولا پس از درک دلیل خشکی پوست و مراقبت مناسب از پوست خود، طی یک یا دو هفته شاهد بهبودی خواهید بود.

۱. عطر پتانسیل ایجاد تحریک در پوست را دارد

علت خشکی پوست

عطر می‌تواند پوست خشک را تحریک کند یا آن را بدتر کند، بنابراین از استفاده از دئودورانت‌ها و محصولات مراقبت از پوست پر از رایحه پرهیز کنید. یکی از مهم‌ترین دلایل این اثر، این است که عطر یکی از عوامل شایع درماتیت تماسی آلرژیک است. ممکن است پوست پس از چندین بار تماس با عطر این واکنش را از خود نشان دهد، یا ممکن است در اولین بار تماس با عطر واکنش تحریک پوست خود را مشاهده کنید.

در صورت خرید محصولات پوستی، لیست مواد تشکیل دهنده آن را بررسی کنید و به دنبال کلمه عطر باشید و به یاد داشته باشید که محصولات “بدون عطر” انتخاب مناسب شما هستند. لوسیون‌ها و کرم‌های بدن وقتی مملو از عطر هستند، ممکن است بیشتر از اینکه مفید باشند، مضر باشند. برچسب‌ها را با دقت بخوانید؛ روغن اسطوخودوس و سایر روغن‌های گیاهی دارای خواص نگه‌دارنده طبیعی هستند و در لوازم آرایشی استفاده می‌شوند که ممکن است همچنان برچسب «بدون عطر» داشته باشند.

۲. صابون می‌تواند رطوبت را از پوست بگیرد

بسیاری از صابون‌ها، مواد شوینده و شامپوها باعث کاهش رطوبت پوست بدن و سر می‌شوند، زیرا برای از بین بردن چربی فرموله شده‌اند. مهم است که محصول شستشوی صورت، شستشوی بدن و مواد شوینده لباسشویی را با دقت انتخاب کنید. استفاده از شوینده بدن به جای صابون می‌تواند بهترین انتخاب باشد، چرا که پوست را مرطوب نگه می‌دارد و حالت خشن روی پوست باقی نمی‌گذارد. در مورد شوینده‌های لباس نیز باید بسیار وسواس به خرج دهید و به دنبال محصولاتی باشید که از مواد خشن ساخته نشده باشند.

۳. ژنتیک می‌تواند بر خشکی پوست شما تأثیر بگذارد

علت خشکی پوست

موضوع دیگری را که می‌توانید به گردن مادر و پدرتان بیندازید این است که، خشکی پوست می‌تواند ارثی باشد. طبق یک مطالعه، جهش در ژن‌هایی که تولید پروتئین فیلاگرین را کنترل می‌کنند، که در تشکیل و آبرسانی سد پوستی نقش دارند، می‌تواند باعث ایجاد چندین بیماری پوستی شود. افراد مبتلا به این جهش‌ها که تخمین زده می‌شود حدود ۱۰ درصد از جمعیت را تشکیل می‌دهند، از پوست خشک‌تری رنج می‌برند و احتمال ابتلا به اگزما در آنها بیشتر است. درماتیت آتوپیک یک نوع شایع اگزما است.

اگر همیشه پوست خشکی داشته‌اید یا در خانواده‌تان این مشکل دیده می‌شود، ضروری است که در مرطوب‌سازی روزانه کوشا باشید. به دنبال سرامیدها و لیپیدها در مرطوب کننده‌ها باشید که به ساخت و تقویت سد پوستی کمک می‌کنند.

۴. آب سخت می‌تواند از جذب مرطوب کننده‌ها جلوگیری کند

به گفته سازمان زمین شناسی آمریکا، زمانی که آب لوله کشی حاوی غلظت بالایی از مواد معدنی مانند منیزیم و کلسیم باشد، به عنوان آب سخت شناخته می‌شود. این مواد معدنی می‌توانند لایه‌ای روی پوست باقی بگذارند که باعث خشکی می‌شوند. فلزات سنگین چربی‌های روی پوست را به ماده غلیظی تبدیل می‌کنند که غدد را مسدود می‌کند، باعث مشکلاتی مانند آکنه و روزاسه می‌شود و از جذب مرطوب کننده‌ها به پوست جلوگیری می‌کند. هزینه کردن برای خرید یک دستگاه تصفیه آب خانگی می‌تواند به شما در این امر بسیار کمک کند. علاوه بر این، توصیه ما به شما این است که محصولات مراقبت از پوست حاوی ویتامین‌های A و C را به روتین پوستی روزانه خود اضافه کنید، زیرا آنها با پوشش رسوب شده توسط آب سخت مقابله می‌کنند.

۵. داروهای آکنه و حاوی رتینول باعث خشکی می‌شوند

علت خشکی پوست

اسید سالیسیلیک می‌تواند برای درمان آکنه عالی باشد، اما در اوایل استفاده از آن می‌تواند پوست شما را نیز خشک کند. بر اساس مطالعه‌ای که در آگوست ۲۰۱۷ در مجله بالینی و زیبایی پوست منتشر شد، خشکی نیز یک عارضه جانبی رایج رتینول است و به این دلیل اتفاق می‌افتد که رتینول ارتباط بین سلول‌های سطح پوست را سست می‌کند. خبر خوب این است که شما مجبور نیستید از این ناجیان مراقبت از پوست دست بکشید، اگرچه کاهش استفاده از آنها ممکن است نتایجی را به همراه داشته باشد. استفاده را از یک روز به یک روز در میان کاهش دهید، علاوه بر این یک محلول شستشوی ملایم بخرید که مشکل را تشدید نمی‌کند و در صورت لزوم از متخصص پوست خود بخواهید که محصولی را برای شما تجویز کند که اثر خشکی کمتری دارد.

طبق گفته آکادمی پوست آمریکا، اثر این محصولات بر پوست به نوع پوست شما بستگی دارد. در صورتی که با علائمی مانند سوزش و پوسته پوسته شدن مواجه شدید، حتما استفاده از محصول را متوقف کنید. این چیزی نیست که بتوان به راحتی از آن گذشت و برای استفاده از این محصولات آزمون و خطا را باید کنار بگذارید. با متخصص پوست خود ملاقات کنید و محصول را با خود بیاورید تا پزشک بتواند آن را ارزیابی کند و مطمئن شود که برای پوست شما مناسب است.

۶. هوای خشک می‌تواند علائم خشکی پوست را افزایش دهد

گاهی اوقات هوای داخل خانه نیز می‌تواند به اندازه هوای بیرون برای پوست شما مضر باشد. هوا به‌ویژه گرما، می‌تواند سطح رطوبت را پایین بیاورد و باعث شود پوست احساس خشکی و خارش کند. خوشبختانه راه‌هایی است که با استفاده از آنها می‌توانید هوای داخل خانه را برای پوست خود عالی کنید. استفاده از دستگاه بخور و تصفیه هوا در خانه می‌تواند رطوبت را به خانه برگرداند. بهتر است رطوبت خانه خود را بین ۳۰ تا ۵۰ درصد تنظیم کنید. علاوه بر این، خوب است که یک کرم هیدروکورتیزون ملایم – ۱ درصدی – را در دسترس داشته باشید. اگر علائم ترک خوردگی یا خشکی پوست را مشاهده کردید، زودتر از آن استفاده کنید. هیدروکورتیزون که گاهی نیاز به نسخه دارد، تورم، قرمزی و خارش را کاهش می‌دهد و به التیام و تسکین پوست خشک و ترک خورده و تسریع در بهبود آن کمک می‌کند.

۷. شستن مداوم دست‌ها می‌تواند منجر به قرمزی و تحریک پوست شود

علت خشکی پوست

بعضی افراد با وجود خشکی پوست، باز هم مدام دست‌های خود را می‌شویند. شستشوی مداوم به خشکی کمک نمی‌کند، زیرا شستشوی زیاد می‌تواند منجر به خشکی و ترک پوست شود. این کار می‌تواند یک مشکل بزرگ برای افرادی باشد که در صنایعی کار می‌کنند که به شستن مکرر دست‌ها نیاز دارند، مانند مراقبت‌های بهداشتی. برای کاهش اثرات خشک شدن پوست در اثر شستشوی مداوم، از آب ولرم استفاده کنید (آب گرم رطوبت پوست شما را از بین می‌برد)، از صابون‌های حاوی الکل دوری کنید و دست‌های خود را به جای مالیدن به حوله با دستمال کاغذی خشک کنید. کرم‌ها میزان چربی بیشتری نسبت به لوسیون‌ها دارند و به همین خاطر، همیشه یکی از بهترین آنها را در دسترس داشته باشید و بعد از هر بار شستشو استفاده کنید.

۸. دوش‌های طولانی با آب داغ می‌تواند باعث کم آبی پوست شوند

ایستادن زیر دوش آب گرم، به خصوص در فصل سرد سال، می‌تواند کاری بسیار هیجان انگیز باشد. اما این عمل می‌تواند منجر به ایجاد مشکلاتی در پوست شما شود. دوش گرفتن یا حمام طولانی و بخار آب در حمام می‌تواند رطوبت پوست شما را از بین ببرد. دوش گرفتن را به پنج دقیقه محدود کنید و دمای آب را گرم نگه دارید، نه داغ. پس از آن، یک کرم مرطوب کننده را ظرف یک دقیقه پس از خارج شدن از حمام روی پوست خود بزنید. مرطوب کننده‌ها روی پوست مرطوب بهترین عملکرد را دارند.

یکی از محصولات تاثیرگذار کامان برای پوست‌های خشک که عملکرد بسیاری خوبی در تامین رطوبت پوست دارد، کرم کامان برای پوست خشک است.

این کرم پمپی مناسب پوست‌های خیلی خشک است و به رطوبت رسانی عمیق، ترمیم و بازسازی، نرم‌کنندگی و بهبود خاصیت کشسانی پوست بسیار کمک می‌کند.

این کرم پمپی مناسب پوست‌های خیلی خشک است و به رطوبت رسانی عمیق، ترمیم و بازسازی، نرم‌کنندگی و بهبود خاصیت کشسانی پوست بسیار کمک می‌کند. این کرم از محصولات کامان حاوی شی باتر، موم زنبور عسل و وازلین است و استفاده مرتب و روزانه از آن، به شما کمک می‌کند تا پوست خشک خود را عمیقا آبرسانی کنید. این کرم مرطوب کننده مزایای زیر را برای پوست‌های خشک دارد:

  • محافظت از پوست در برابر خشکی
  • رطوبت و آبرسانی پوست به صورت عمیق
  • ترمیم و بازسازی پوست
  • لطافت و نرمی پوست
  • بهبود خاصیت کشسانی پوست
  • کاهش میزان خشکی پوست در طول روز
  • تغذیه پوست در طول روز
  • حاوی شی باتر، موم زنبور عسل و وازلین

خرید کرم کامان برای پوست های خیلی خشک

۹. افزایش سن می‌تواند خشکی پوست را افزایش دهد

با بالا رفتن سن افراد، خشکی پوست بیشتر مشکل ساز می‌شود. افراد ۴۰ ساله یا بالاتر در معرض افزایش خطر ابتلا به خشکی پوست هستند و خشکی پوست، تقریباً نیمی از افراد در این گروه سنی را تحت تأثیر قرار می‌دهد. با افزایش سن، پوست ما چربی کمتری تولید می‌کند و خشک‌تر می‌شود. برای خانم‌ها، خشکی پوست ممکن است به دلیل تغییرات هورمونی مرتبط به یائسگی نیز باشد. توصیه ما به شما این است که هر روز (یا چند بار در روز در صورت نیاز) پوست خود را مرطوب کنید. به دنبال مرطوب کننده‌ای باشید که حاوی سرامیدها، آبرسان‌های قوی (مانند اسید هیالورونیک یا گلیسیرین) و پترولاتوم باشد. این مواد به جبران رطوبت از دست رفته و ترمیم سریع سد پوستی کمک می‌کنند.

لوسیون بدن کامان به شما کمک می‌کند تا پوست خود را در طول شبانه روز به خوبی مرطوب نگه دارید. لوسیون بدن کامان حاوی روغن نارگیل، بادام و آرگان، شی باتر، عصاره آلوئه ورا و ویتامین C می‌باشد که مجموعه این مواد پوست را تغذیه می‌کنند و لطافت به آن می‌دهند. علاوه بر این، هیالورونیک اسید نیز در این لوسیون وجود دارد که پوست را به صورت عمیق آبرسانی می‌کند. این لوسیون برای انواع پوست مناسب است و می‌تواند بهترین گزینه برای مصرف روزانه شما باشد.

۱۰. برخی عوامل پزشکی می‌توانند باعث خشکی پوست شوند

علت خشکی پوست

مشکلات پوستی مانند پسوریازیس و اگزما می‌توانند پوست شما را مستعد خشکی کنند. خشکی پوست همچنین می‌تواند نشان دهنده چیزی به ظاهر نامرتبط باشد، مانند دیابت، کم کاری تیروئید، سوء تغذیه، نارسایی کلیه یا سندرم شوگرن (نوعی اختلال التهابی مزمن و وابسته به دستگاه ایمنی است که با اختلال در عملکرد غدد برون ریز (غدد اگزوکرین) و سایر تظاهرات سیستمیک مشخص می‌شود).

بنابراین چگونه می‌توانید بفهمید که خشکی ناشی از چیزی غیرعادی مانند آب و هوا است یا چیز جدی‌تری؟ مراقب نواحی ملتهب، پوسته پوسته شدن، خارش شدید، پرپیگمانتاسیون، و لکه‌های زبر باشید و آن‌ها را به عنوان نشانه‌ای در نظر بگیرید که زمان مراجعه به پزشک فرا رسیده است. هنگامی که علت اصلی خشکی را مشخص کردید، پزشک می‌تواند به شما در تعیین درمان مناسب کمک کند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.