مراقبت بعد از کراتینه کردن مو به چه صورت است؟

0 2,083

شاید شما هم از آن دسته افراد هستید که موهای صاف و براق را ترجیح می‌دهید. از طرفی استفاده همه‌روزه از سشوار و اتوی مو ممکن است کلافه‌کننده باشد. کراتینه کردن مو روشی است که آرایشگرها به کسانی‌که موهای مجعد دارند، اما هوس موی صاف به سرشان زده پیشنهاد می‌کنند. البته کراتینه به کسانی‌که موهایشان از رنگ و حرارت آسیب دیده هم پیشنهاد می‌شود. موها بعد از کراتینه به مراقبت‌های خاصی هم احتیاج دارند. مراقبت بعد از کراتینه کردن مو شرط لازم برای حفظ صافی موها و داشتن کراتینه باکیفیت است که در این مقاله درباره آن خواهیم گفت.

کراتینه برای چه موهایی مناسب است؟

قبل از آنکه راه‌های مراقبت بعد از کراتینه کردن مو را بدانیم، باید بدانیم کراتینه مو چیست و آیا اصلا برای موهای ما مناسب است. به‌طور خلاصه کراتین یک پروتئین ساختاری است که در مو، پوست و ناخن ما پیدا می‌شود. این پروتئین حتی در محصولات آرایشی و بهداشتی  حالت‌دهنده مو که هر روز استفاده می‌کنیم هم وجود دارد. اما نام کراتینه کردن در واقع کمی گول زننده است. چون کراتینه کردن موها، که به کراتینه برزیلی هم معروف است، یک روش برای صاف و درخشان کردن موها است که در آن از کراتین استفاده نمی‌شود. در این روش از گلیوکسیلیک اسید و یا مشتقات فرمالدئید استفاده می‌شود. ابتدا موها را با شامپوی قبل از کراتینه می‌شویند. بعد مواد را روی موها می‌زنند و آن‌ها را با حرارت اتو خشک می‌کنند.

اصولا کراتینه برای بیشتر انواع مو مناسب است. تقریبا همه افراد به جز کسانی که باردار هستند یا شرایط پزشکی خاصی دارند، می‌توانند این روش را امتحان کنند. مخصوصا اگر موهای پرپشت و مجعدی دارید یا به موهای لخت و براق علاقه دارید احتمالا نتیجه را دوست خواهید داشت. اما اگر موها یا پوست سرتان خیلی آسیب دیده حتما از قبل با یک پزشک یا آرایشگر حرفه‌ای مشورت کنید. صافی موها بعد از کراتینه کردن بین سه تا شش ماه باقی می‌ماند.

آیا کراتینه کردن مو ضرر دارد؟

مراقبت بعد از کراتینه کردن مو

شاید از مزایای کراتینه کردن مو زیاد شنیده باشید. داشتن موهای صاف و براق آن هم به مدت طولانی رویایی به نظر می‌رسد. برای کسانی‌که وقت زیادی ندارند کنترل کردن و رسیدگی به موهای صاف راحت‌تر است. همچنین کراتینه موها را مقاوم‌تر می‌کند و از شکستنشان تا حدی جلوگیری می‌کند. اما این روش معایبی هم دارد که دانستن آنها برای هر مصرف‌کننده‌ای ضروری است. در بعضی از مواد کراتینه از فرمالدئید استفاده می‌شود که یک ماده شیمیایی است و در صورت استنشاق می‌تواند مضر باشد. برای همین کراتینه حتما باید در جایی با تهویه خوب صورت بگیرد و بهتر است موقع کراتینه کردن ماسک بزنید.

به علاوه این روش نسبتا پرهزینه است. ممکن است به خاطر قیمت بالای آرایشگاه‌ها بخواهید کراتینه را در منزل انجام دهید اما در واقع این کار خیلی توصیه نمی‌شود. چون اولا که باید در هنگام خرید مواد کراتینه دقت کنید تا مواد باکیفیتی بدست بیاورید؛ دوما کراتینه کردن مو احتیاج به مهارت بالایی دارد. اگر اشتباه کنید ممکن است به موها و پوست سرتان آسیب بزنید. به‌علاوه نحوه مراقبت بعد از کراتینه کردن مو کمی دشوار است و ممکن است برای همه مناسب نباشد.

راه‌های مراقبت از مو بعد از کراتینه کردن

اولین مراقبتی که بعد از کراتینه کردن مو باید انجام دهید این است که تا سه روز حمام نروید. خوب بله این کار سخت است، اما بسیاری از افراد با فکر داشتن چند ماه موی صاف چند روز حمام نرفتن را به جان می‌خرند. در این مدت بهتر است موهایتان را باز نگه دارید تا هوا بخورند و اگر می‌توانید بیرون نروید تا موهایتان زیر روسری نماند. از آنجایی‌که کراتینه کردن مو باعث از بین رفتن چربی طبیعی و خشک شدن موها می‌شود استفاده از ماسک‌های موی آبرسان و نرم‌کننده به برطرف کردن خشکی موها کمک می‌کند. اما مهم‌ترین نکته در مراقبت از موهای کراتینه شده استفاده از شامپوی مناسب است.

بهترین شامپو بعد از کراتینه مو

برای کسانی‌که موهایشان را کراتینه می‌کنند انتخاب شامپوی مناسب حیاتی است. بهتر است بعد از کراتین کردن با آرایشگر خود یا یک فرد حرفه‌ای دیگر درباره خرید شامپو مخصوص موهای کراتین شده مشورت کنید. اما اساسی‌ترین نکته‌ای که درباره شامپوهای مخصوص کراتینه وجود دارد بدون سولفات بودنشان است. شامپوهایی که سولفات سدیم دارند مواد کراتینه روی موهای شما را از بین می‌برند. در این صورت هر چه رشتید پنبه می‌شود. البته سولفات سدیم تنها دشمن موهای کراتینه نیست. یکی دیگر از نکات مراقبت بعد از کراتینه کردن مو دوری از آب کلردار و آب شور است. این یعنی عملا نباید موهایتان به آب دریا یا استخر بخورد. همین هم باعث می‌شود شناگرها قید کراتینه کردن مو را بزنند.

رنگ کردن موهای کراتینه

حداقل تا پانزده روز بعد از کراتینه کردن موها نباید آنها را رنگ کنید. بعد از آن هم بهتر است تا چند ماه موها را رنگ نکنید. هرچند در صورتی که برای رنگ کردن موهای کراتینه شده عجله دارید، باید از رنگ‌های بدون آمونیاک استفاده کنید و از دکلره کردن موهایتان خودداری کنید. اما اگر موهای سالمی دارید و قصد دارید همزمان با هم موهایتان را رنگ و کراتینه کنید، بهتر است اول موهایتان را رنگ کنید. پنج روز بعد از رنگ کردن می‌توانید کراتینه هم بکنید. به این صورت هم رنگ موها بهتر دیده می‌شود و هم موهایی که بر اثر رنگ یا دکلره آسیب دیده‌اند، ترمیم می‌شوند. البته اگر موهای شما قبلا بر اثر دکلره یا حرارت مداوم اتو خیلی آسیب دیده ممکن است آرایشگر خود به شما پیشنهاد کند اول موهایتان را کراتینه کنید. چون رنگ کردن مو ممکن است آسیب موهایتان را بیشتر کند و موهایتان از بین برود.

مراقبت بعد از کراتینه کردن مو

بایدها و نبایدهای موهای کراتینه شده

بسیاری از افراد راه‌های مراقبت بعد از کراتینه کردن مو را  بسیار پیچیده می‌بینند. تاجایی‌که ممکن است کلا از این کار منصرف شوند. ولی در حقیقت تنها چند باید و نباید در مورد مراقبت از موهای کراتینه شده وجود دارد که اگر رعایت کنید به مشکلی بر نمی‌خورید:

  • قبل از کراتینه کردن موها مقدار اندکی از مواد کراتینه را روی پوست بازو یا پای خود امتحان کنید تا مطمئن باشید که به آن حساسیت ندارید.
  • تا سه روز موهایتان را خیس نکنید.
  • در سه روز اول موهایتان را نبندید یا پشت گوش نیندازید. چون در این صورت ممکن است موها بشکنند و حالت پیدا کنند.
  • می‌توانید از باد سرد سشوار برای خشک کردن موهایتان استفاده کنید. البته دیگر به سشوار کشیدن‌های طولانی نیاز نخواهید داشت و موهایتان خود به خود صاف می‌مانند. اگر هم خواستید می‌توانید بگذارید تا خودشان خشک شوند.
  • به طور کل استفاده از حرارت مستقیم مانند اتو مو باعث خشکی و آسیب دیدن موها می‌شود. پس بهتر است تا جای ممکن از اتوی مو استفاده نکنید.
  • هنگام خرید شامپو به بدون سولفات بودن شامپوی مورد نظرتان دقت کنید.
  • موهایتان را زود به زود کوتاه کنید. از آنجایی‌که کراتینه باعث خشکی مو می‌شود، ممکن است نوک موها شکننده شوند و موخوره پیدا کنند. بهتر است هر چند وقت یک بار نوک موها را کوتاه کنید.
  • از آنجایی‌که در بسیاری از موارد مواد کراتینه فرمالدئید دارند و تنفس فرمالدئید مضر است، اگر بیماری تنفسی مثل آسم دارید حتما از قبل با پزشک خود مشورت کنید.
  • می‌توانید برای راحتی بیشتر موقع خواب موهای خود با یک کش شل ببندید و داخل کاور مو قرار دهید تا تماس کمتری با بالش داشته باشد و ناخواسته کشیده نشود.

در نهایت کار کراتینه مو ممکن است چند ساعتی طول بکشد. بهتر است کار را بدست کاردان بسپارید و از یک آرایشگر حرفه‌ای برای کراتینه کردن موهایتان استفاده کنید. اینطوری می‌توانید در مورد شامپو، ماسک موی کراتینه و مراقبت بعد از کراتینه کردن مو هم با آرایشگر خود مشورت کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.