چگونه لوسیون بدن می‌تواند به درمان اگزما کمک کند؟

0 80

نگه داشتن رطوبت در پوست یکی از مهم‌ترین کارهایی است که می‌توانید برای کنترل اگزما یا درماتیت آتوپیک انجام دهید. مرطوب کننده‌ها و لوسیون‌های بدن به محافظت از بیرونی‌ترین لایه پوست به نام لایه شاخی پوست یا سد پوستی کمک می‌کنند. مهم‌ترین دلیل بیماری اگزما این است که افرادی که به این بیماری مبتلا هستند، سد پوستی آنها آسیب دیده که همین موضوع باعث می‌شود پوست آنها نسبت به محرک‌ها، آلرژن‌ها، باکتری‌ها و سایر عوامل مهاجم پوست حساس‌تر شود. علاوه بر این وقتی سد پوستی آسیب می‌بیند، نگه داشتن آب در پوست سخت‌تر می‌شود که همین منجر به خشکی مزمن و خارش پوست می‌شود، که می‌تواند اگزما و سایر بیماری‌های پوستی را تشدید یا بدتر کند.

باد، رطوبت کم، هوای سرد، صابون‌های خشن و استفاده بیش از حد از آب، همگی منجر به خشکی پوست، به ویژه برای برخی از انواع پوست می‌شوند. بنابراین، بسیار مهم است که بدانید چگونه و چه زمانی به درستی پوست خود را مرطوب و در صورت ابتلا به اگزما از کدام محصولات استفاده کنید.

قبل از اشاره به موارد بالا، خوب است نکات زیر را در زمان مرطوب کردن پوست یا استفاده از لوسیون بدن به خاطر بسپارید:

  • اگر از یک داروی موضعی یا تجویزی استفاده می‌کنید، آن را طبق دستور پزشک و قبل از مرطوب کردن با کمک لوسیون استفاده کنید.
  • یک لایه ضخیم از لوسیون را در عرض سه دقیقه پس از حمام کردن یا دوش گرفتن روی پوست خود بمالید تا رطوبت در پوست حبس شود و به این ترتیب، از سد پوستی محافظت کنید.
  • مرطوب‌کننده‌هایی که عطر و رنگ ندارند، بی‌خطرترین و کمتر تحریک‌کننده هستند.
  • اگر لوسیون بدن داخل ظرف است، بهتر است از یک ابزار دیگر غیر از دست برای برداشتن آن استفاده کنید تا از پخش شدن آلودگی جلوگیری کنید.
  • مرطوب کننده را با مالش بین دستان خود نرم کنید و سپس با استفاده از کف دست و با حرکات رو به پایین به بدن خود بمالید. از زدن مرطوب کننده با کشیدن آن به سمت بالا و پایین یا دایره‌ای خودداری کنید.
  • اگر لوسیون روی پوست شما چسبناک است، اضافی آن را پاک نکنید. در عرض چند دقیقه، همین باقی مانده لوسیون جذب می‌شود.
  • هر بار که دست‌ها را می‌شویید یا در تماس با آب هستند، آنها را مرطوب کنید.

نقش لوسیون بدن در درمان اگزما

چه نوع لوسیون‌هایی برای بهبود اگزما موثرتر هستند؟

هنگام خرید لوسیون بدن حتما مراقبت برخی موارد باشید. ابتدا اینکه، برخی از این محصولات دارای موادی هستند که بیشتر از اینکه مفید باشند، مضر هستند. از آنجایی که لوسیون‌ها عمدتاً از آب ساخته می‌شوند، به همین خاطر به سرعت تبخیر می‌شوند. علاوه بر این برخی لوسیون‌ها ممکن است حاوی مواد نگهدارنده‌ای باشند و وقتی آنها را روی پوستی که خراش یا ترک دارد می‌زنید، احساس کنید که دستان می‌سوزد. برای جلوگیری از این اتفاق، باید از لوسیون‌هایی استفاده کنید که حاوی روغن هستند و حتما کرم‌های دست و لوسیون‌های بدن بدون عطر را انتخاب کنید.

استفاده از این مدل لوسیون‌ها، خصوصا برای قسمت‌هایی از پوست که بیش از حد آسیب دیده‌اند مناسب هستند. لوسیون‌هایی که ضد حساسیت هستند نیز انتخاب خوبی به‌شمار می‌آیند. برخی از محصولات مانند محصولات کامان یکی از انتخاب‌های مناسب برای مرطوب کردن پوست حساس هستند. به‌عنوان مثال، کرم کامان برای پوست خشک به طور خاص برای افراد دارای خشکی پوست طراحی شده است و فاقد پارابن و الکل است. این کرم، پوست را عمیقا رطوبت رسانی می‌کند، به ترمیم و بازسازی پوست کمک می‌کند، نرم‌کنندگی و بهبود خاصیت کشسانی پوست را نیز بیشتر می‌کند.

چرا مرطوب کردن پوست بعد از حمام یا دوش گرفتن بسیار مهم است؟

آب یک راه موثر برای بازگرداندن رطوبت به پوست است، اما فقط در صورت استفاده از آب ولرم (نه داغ)، آن هم به شرطی که از شستشوی مداوم و پی در پی پوست خودداری و ظرف سه دقیقه پس از حمام یا دوش گرفتن از مرطوب کننده استفاده کنید. این مرحله آخر بسیار مهم است؛ اگر بلافاصله بعد از حمام کردن یا دوش گرفتن پوست خود را مرطوب نکنید، رطوبت موجود در پوست شما تبخیر می‌شود و این می‌توانید باعث خشکی بیشتر پوست شود.

برخی از فرآیندها مانند نرم کننده بعد از حمام یا استفاده از محصولات مناسب در حمام، ممکن است باعث تسکین بیشتر اگزما و در نهایت درمان اگزما شود.

نکاتی در مورد انتخاب لوسیون بدن

مطمئنا پیدا کردن لوسیونی که برای پوست شما بهترین گزینه باشد، سخت و چالش‌برانگیز خواهد بود. چیزی که برای یک نفر جواب می‌دهد ممکن است برای دیگری جواب ندهد. همان‌طور که سلامت پوست شما تغییر می‌کند، اثربخشی یک محصول نیز ممکن است تغییر کند. علاوه بر این، تولیدکنندگان محصولاتی آرایشی و بهداشتی نیز ممکن است فرمول محصولات خود را سال به سال تغییر دهند. بهترین لوسیون بدن، کرم یا مرطوب کننده برای اگزما همانی است که روی پوست شما جواب داده است.

نقش لوسیون بدن در درمان اگزما

هنگام خرید و استفاده از یک محصول جدید مراحل زیر را انجام دهید:

  1. اگر می‌دانید به یک ماده خاص حساسیت دارید، قبل از خرید هر محصول از قبیل لوسیون بدن، حتما برچسب ترکیبات محصول را بررسی کنید.
  2. روی بسته برخی محصولات ذکر شده که آن کرم برای استفاده اگزما مناسب و ایمن است یا خیر.
  3. اولین بار که از یک محصول جدید استفاده می‌کنید، مقدار کمی از آن (به اندازه یک نخود) را روی نبض مچ دست یا خمیدگی آرنج خود بمالید. به مدت ۲۴ تا ۴۸ ساعت آن محل را نشویید و مراقب هرگونه واکنش آلرژیک مانند قرمزی، بثورات پوستی، هر نوع جوش روی پوست، خارش، درد یا پوسته پوسته شدن باشید.

اگر محصول واکنش آلرژیک روی پوست شما نشان نداد، می‌توانید به راحتی از آن برای مرطوب نگه داشتن پوست خود استفاده کنید. طرز استفاده از لوسیون بدن را نیز در مقاله‌ای دیگر بیان کردیم که به‌طور خلاصه در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد:

  • تقریباً به اندازه یک سکه از لوسیون بردارید (اگر پوست شما خشکی زیادی دارد یا در نواحی خشن‌تر مانند آرنج و زانو خشکی بیشتر است، میزان بیشتری لوسیون بردارید)
  • کف دست‌های خود را به هم بمالید تا لوسیون گرم شود
  • از دستان خود برای ماساژ دادن لوسیون به بدن خود با حرکات دایره‌ای ریز استفاده کنید
  • این کار را تا زمانی تکرار کنید که تمام بدن خود را از لوسیون بپوشانید (گردن خود را فراموش نکنید!)

استفاده منظم از لوسیون‌های بدن می‌تواند فواید شگفت انگیزی داشته باشد. لوسیون بدن پوست خشک را آبرسانی می‌کند، تکه‌های زبر، به‌ویژه پینه‌ها را التیام می‌دهد، احساس و بوی خوب دارد و به پوست درخشش می‌دهد. اینها همه دلایل استفاده از لوسیون بدن هستند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.