بهترین میوه و سبز‌ی‌ها برای پوست سالم کدامند؟

0 418

وقتی صحبت از داشتن پوستی سالم به میان می‌آید، باید چند رویه را در پیش گرفت. در گام اول باید تمام عادت‌هایی که باعث پیری پوست می‌شوند را کنار گذاشت. پس از آن باید برنامه‌ریزی دقیقی برای محافظت از پوست در برابر آسیب‌ها آماده کرد. در چارچوب این برنامه بخش از اقدامات مربوط به رژیم غذایی هستند. در بین مواد غذایی گوناگون، میوه‌ها و سبزیجات سهم ویژه‌ای در کمک به حفظ سلامت پوست ایفا می‌کنند. در ادامه با ما همراه باشید تا بهترین میوه و سبزی‌های مفید برای پوست سالم را معرفی کنیم.

۱۰ میوه و سبزی‌های مفید برای پوست سالم

میوه‌ها و سبزی‌ها سرشار از ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان‌ها هستند. بخشی از آن‌ها برای درمان مشکلات مانند خشکی پوست، آکنه و … نقش مفیدی ایفا می‌کنند. این در حالی است که بخشی دیگر از آن‌ها به جایگزینی سلول‌های مرده پوست کمک می‌کنند. در کنار آن جلوگیری از فعالیت‌های مخرب رادیکال‌های آزاد در سطح پوست، به حفظ سلامتی و در عین حال شادابی پوست منجر می‌شود. در همین راستا فهرستی از بهترین میوه و سبزی‌های مفید برای پوست سالم را آماده کرده‌ایم که در زیر قابل مشاهده هستند.

۱. پرتقال

بهترین میوه و سبز‌ی‌ها برای پوست

همان طور که می‌دانید پرتقال سرشار از ویتامین C است. مصرف منظم این ویتامین برای داشتن پوستی درخشان و شفاف ضروری است. نقش دیگر ویتامین C کمک به تولید کلاژن در سطح پوست است که باعث می‌شود علائم پیری آن برطرف شود. در عین حال روغن‌های طبیعی موجود در این میوه به هیدراته شدن پوست کمک می‌کند. هیدراته کردن به عنوان یکی از بخش‌های برنامه روتین مراقبت از پوست به شمار می‌رود.

مصرف روزانه نصف پرتقال را در رژیم غذایی خود بگنجانید. البته می‌توانید از آب پرتقال نیز به همین نسبت استفاده کنید. در عین حال از آب پرتقال نیز برای کمک به سلامت پوست خود بهره ببرید. اگر پوست صورت شما چرب است، ۳ قاشق غذاخوری آب پرتقال را با ۱ قاشق چایخوری آب لیمو مخلوط کنید. سپس یک پیمانه زردچوبه به همراه ۲ قاشق غذاخوری آرد به آن بیفزایید. ترکیب را هم بزنید تا یکدست شود. سپس آن را روی صورت خود بمالید. ۱۵ دقیقه صبر کنید و سپس با آب سرد یا ولرم صورت خود را بشویید.

اگر پوست صورت شما خشک است، ۳ قاشق غذاخوری آب پرتقال را با ۱ قاشق چایخوری آب لیمو مخلوط کنید. سپس نصف قاشق چایخوری شیر را به همراه کمی زردچوبه و ۱ قاشق چایخوری عسل به آن‌ها بیفزایید. ترکیب را هم بزنید تا یکدست شود. سپس آن را روی صورت خود بمالید. ۱۵ دقیقه صبر کنید و سپس با آب سرد یا ولرم صورت خود را بشویید.

۲. هندوانه

در بین میوه و سبزی‌های مفید برای پوست سالم، هندوانه یکی از بهترین انتخاب‌ها به خصوص در روزهای گرم سال است. ۹۲ درصد هندوانه از آب تشکیل شده و مقدار زیادی نیز فیبر در آن وجود دارد. وجود آب زیاد در هنداونه باعث کمک به نرمی و لطافت پوست می‌شود. در عین حال ویتامین‌های B6، B1، A و C نیز در هندوانه یافت می‌شوند که برای درمان خشکی پوست ایده‌آل هستند.

از آن گذشته هندوانه هیچ‌گونه چربی و کلسترول ندارد. به همین دلیل افرادی که از رژیم غذایی خاصی پیروی می‌کنند نیز می‌توانند بدون نگرانی آن را در برنامه غذایی خود بگنجانند. بنابراین اگر در تابستان فعالیت زیادی بیرون از منزل و زیر نور آفتاب دارید، با مصرف هندوانه علاوه بر خنک شدن، به تامین رطوبت پوست صورت خود کمک کنید.

۳. خیار

بهترین میوه و سبز‌ی‌ها برای پوست

بهترین گزینه در بین میوه‌ها برای ایفای نقش آبرسانی به پوست را خیار ایفا می‌کند. میوه‌ای که حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان نیز هستند و به همین دلیل در برطرف کردن لکه‌های پوستی نیز موثر است. ویتامین‌های C و K نیز در خیار یافت می‌شوند که به درخشندگی پوست صورت کمک می‌کنند.

توصیه می‌کنیم که روزانه یک خیار را در رژیم غذایی خود قرار دهید. البته امکان استفاده از خیار به عنوان ماسک صورت نیز وجود دارد. برای این منظور یک خیار متوسط را رنده کنید. سپس با یک قاشق چایخوری گلاب ترکیب کنید. سپس ترکیب را روی صورت خود بمالید و بعد از چند دقیقه با آب سرد بشویید.

۴. سیب

سیب را به عنوان نماد سلامتی در بین میوه و سبزی‌های مفید برای پوست سالم می‌شناسند. این میوه بهشتی سرشار از ویتامین C و A است. با مصرف مداوم سیب می‌توانید از پوست خود در برابر علائم پیری محافظت کنید. روزانه یک سیب را در رژیم غذایی خود قرار دهید. حتی کسانی که از خشکی پوست در رنج هستند نیز می‌توانند آن را رنده کرده و با عسل مخلوط کنند. سپس ترکیب حاصل را روی صورت خود مالیده و بعد از ۱۰ دقیقه به آب ولرم بشویند.

۵. آووکادو

آووکادو میوه‌ای است که خاصیت ضد التهابی برای پوست دارد و از آسیب دیدن آن جلوگیری می‌کند. فیبر و ویتامین‌های A، K و C به میزان زیادی در این میوه ارزشمند یافت می‌شوند. علاوه بر آن مصرف آووکادو در محافظت از پوست صورت در برابر اشعه ماورابنفش خورشید بسیار موثر است. این خاصیت مربوط به دو ماده غذایی ارزشمند به نام لوتئین و زآگزانتین در این میوه سبز رنگ است. جالب است بدانید که در بسیاری از محصولات آرایشی و بهداشتی موجود در بازار برای سلامتی پوست از عصاره آووکادو استفاده می‌شود. به عنوان مثال می‌توان به محصولات کامان اشاره کرد.

۶. بلوبری

بهترین میوه و سبز‌ی‌ها برای پوست

بلوبری یکی از میوه‌های با ارزش غذایی بالاست که ویتامین A و C به میزان زیادی در آن وجود دارد. مصرف بلوبری به نرم و جوان‌تر شدن پوست صورت کمک می‌کند. بلوبری را نیز می‌توانید علاوه بر مصرف خوراکی به صورت ماسک روی صورت خود بمالید. برای این منظور تعداد از آن‌ها را بخار پز و سپس له کنید. یک قاشق غذاخوری ماست به آن‌ها بیفزایید. ترکیب را روی صورت خود بمالید. به مدت ۲۰ دقیقه صبر کنید و پس از آن صورت خود را با آب سرد بشویید.

۷. اسفناج

شاید اسفناج در بین میوه و سبزی‌های مفید برای پوست سالم چندان محبوب نباشد. اما واقعیت این است که خیلی از مواقع برای حفظ سلامتی باید به سراغ خوراکی‌هایی بروید که چندان هم باب میل شما نیستند. اسفناج حاوی مقدار زیادی آهن، کلروفیل، ویتامی E، منیزیم، ویتامین A، فیبر، پروتئین گیاهی و ویتامین C است. شاید در بین سایر میوه‌ها و سبزی‌ها کمتر گزینه‌ای با این ارزش غذایی بالا یافت شود. بنابراین با مصرف اسفناج می‌توانید بسیاری از مشکلات پوستی خود را به طور کامل برطرف کنید.

۸. کلم بروکلی

اگر سیب در بین میوه‌ها به عنوان نماد سلامتی شناخته می‌شود، در سبزیجات نیز این لقب برازنده کلم بروکلی است. کلم بروکلی به میزان بسیار زیادی ویتامین A، C و همچنین آنتی اکسیدان دارد. با مصرف منظم کلم بروکلی می‌توانید پوست خود را برای همیشه در برابر تیرگی محافظت کنید. به علاوه اینکه میزان کلاژن تولیدی پوست افزایش پیدا می‌کند و در نتیجه درخشندگی بیشتری را به ارمغان می‌آورد.

۹. گوجه فرنگی

گوجه فرنگی که در ردیف صیفی‌جات قرار می‌گیرد، منبعی غنی از آنتی اکسیدان به شمار می‌رود. برای محافظت از پوست در برابر پیری زودرس یا آسیب‌های ناشی از اشعه فرابنفش خورشید، به سراغ گوجه فرنگی بروید. حتی اگر میزان چربی پوست شما خیلی زیاد است، برای تنظیم آن گوجه فرنگی قطعا کمک می‌کند. روزانه مصرف یک گوجه فرتگی به صورت خام یا به همراه غذا برای دستیابی به اهداف ذکر شده کفایت می‌کند.

۱۰. هویج

بهترین میوه و سبز‌ی‌ها برای پوست

نمی‌شود در بین میوه و سبزی‌های مفید برای پوست سالم جستجو کنیم ولی نامی از هویج به میان نیاوریم. هویج به عنوان منبع غنی ویتامین‌های A و E شناخته می‌شود. دو ویتامینی که برای محافظت از پوست در برابر آسیب‌های خارجی نقش اساسی ایفا می‌کنند. حتی اگر آب هویج میل می‌کنید، تفاله آن را دور نریزید. این تفاله‌ها را روی پوست به ویژه محل زخم‌ها و لکه‌ها بمالید تا آثار آن‌ها را خیلی زود از بین ببرند.

کلام پایانی

میوه و سبزی‌های مفید برای پوست سالم را با هم بررسی کردیم. خیلی از اوقات شاهد هستیم که افراد هزینه‌های هنگفتی را برای خرید محصولات بهداشت پوست صرف می‌کنند؛ اما از اقدامات ساده‌ای مانند استفاده از میوه و سبزی در رژیم غذایی غافل هستند. این در حالی است که میوه‌ها و سبزی‌ها خواص بسیار زیادی به همراه دارند که کمک به حفظ سلامت و شادابی پوست فقط یکی از آن‌هاست. به هر ترتیب توصیه می‌کنیم که به جای رفتن به دنبال راه‌های پر هزینه و بعضا خطرناک، از روش‌های طبیعی و سالم برای داشتن پوست سالم استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: حداقل هزینه برای داشتن یک روتین پوستی خوب چقدر است؟

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.