فواید استفاده از خمیر دندان‌های حاوی فلوراید

0 70

فلوراید یک ماده معدنی طبیعی است که بسیاری از موسسات و حتی مردم عادی آن را به آب، غذا و سایر محصولات اضافه می‌کنند. خمیر دندان نیز یکی دیگر از محصولاتی است که در آن فلوراید یافت می‌شود و مسلما، این محصول بخش مهمی از بهداشت دهان و دندان است. این روزها تعداد و تنوع خمیر دندان‌های موجود در بازار بسیار زیاد است و شاید همین موضوع باعث شده که انتخاب از میان ده‌ها مدل مختلف بسیار سخت شود.

حتما می‌دانید که بسیاری از خمیردندان‌ها حاوی فلوراید هستند و این به دلیل فواید بسیاری است که این ماده برای بهداشت و سلامت دندان‌ها دارد. با اینکه بسیاری اعتقاد دارند که فلوراید ماده‌ای خطرناک برای سلامت بدن است (که در صورت زیاد بودن این ماده در خمیر دندان، این ادعا درست است)، اما میزان فلوراید موجود در خمیر دندان به طور کلی کم و بی‌خطر است و اگر بهترین خمیر دندان‌ها را تهیه کنید، نگرانی‌ای بابت این موضوع نخواهید داشت.

اما برای رفع برخی سوالات در مورد وجود فلوراید در خمیر دندان، در این مقاله قصد داریم درباره این بگوییم که فلوراید چیست و چرا تولیدکنندگان از آن در تولید خمیر دندان استفاده می‌کنند. همچنین مزایا و خطرات فلوراید و نکاتی مهم در انتخاب بهترین خمیر دندان را توضیح خواهیم داد.

مواد تشکیل دهنده خمیر دندان

انواع خمیر دندان به گونه‌ای طراحی می‌شوند تا بتوانند به‌عنوان مانعی برای تشکیل پلاک روی دندان‌ها عمل کنند. پلاک لایه نازکی است که پس از خوردن مواد شیرین و قندی روی دندان‌ها ایجاد می‌شود. باکتری‌های موجود در پلاک باعث از بین رفتن مینای دندان شده و در نهایت نیز سبب پوسیدگی و دیگر مشکلات مربوط به دندان‌ها می‌شوند. استفاده از خمیر دندان برای این است که بتوانید به آرامی پلاک و سایر مواد زائد را از روی دندان‌های خود پاک کنید و در واقع باعث از بین بردن پلاک دندان شوید.

خمیر دندان‌هایی که امروزه در بازار مشاهده می‌کنید، معمولا دارای مواد تشکیل دهنده‌ی مشترکی هستند که شامل موارد زیر می‌شوند:

  • مواد ساینده مانند کربنات کلسیم یا فسفات کلسیم: این مواد قرار است هر چیزی که به سطح دندان می‌چسبد را بدون اینکه خراشیده شود از بین ببرند.
  • بایندرهایی مانند آلژینات سدیم یا صمغ: این مواد خاصیت ارتجاعی به خمیر دندان‌ها می‌دهند و باعث می‌شوند که هنگام استفاده از خمیر دندان، در دهان خشک نشود.
  • مواد مرطوب کننده مانند گلیسرول یا پروپیلن گلیکول: این مواد حاوی آب هستند که برای جلوگیری از سفت شدن خمیردندان استفاده می‌شوند.
  • عوامل کف کننده مانند سدیم لوریل سولفات یا سدیم آلکیل سولفو سوکسینات.
  • مواد نگهدارنده، برای جلوگیری از رشد میکروارگانیسم‌ها.

برخی از خمیردندان‌ها بسته به فرمول آنها حاوی مواد دیگری هستند. این مواد عبارت‌اند از:

  • فلوراید که مینای دندان را تقویت می‌کند و از پوسیدگی و ایجاد حفره جلوگیری می‌کند.
  • طعم‌دهند‌هایی مانند نعناع، ​​نعناع فلفلی یا منتول.
  • شیرین‌کننده‌ها از جمله سوربیتول، گلیسرول و زایلیتول.
  • عوامل ضد حساسیت از جمله کلرید استرانسیم یا نیترات پتاسیم.

فواید استفاده از خمیر دندان حاوی فلوراید

فلوراید چیست و چرا در خمیر دندان وجود دارد؟

فلوراید یک ماده معدنی طبیعی است که در موارد زیر وجود دارد:

  • خاک
  • برخی سنگ‌ها
  • آب
  • بسیاری از غذاها

فلوراید را می‌توان بخش مهمی از رشد دندان در کودکان زیر ۷ سال در نظر گرفت، زیرا مینای دندان در این سن در حال رشد است و فلوراید مینای دندان در این سن را تقویت می‌کند. وجود فلوراید در دندان کودکان و بزرگسالان، همچنین توانایی تولید اسید پلاک را کاهش می‌دهد که از دندان‌ها در برابر پوسیدگی محافظت می‌کند.

در بسیاری از شهرها و کشورها، بسیاری از مقالات از فلوراید در آب آشامیدنی نیز استفاده می‌کنند که نشان داده شده است که پوسیدگی دندان را حداقل تا ۲۵٪ کاهش می‌دهد. ویژگی‌های یک خمیر دندان خوب حاوی فلوراید این است که یک لایه محافظتی اضافی در برابر پوسیدگی دندان و تجمع پلاک ایجاد می‌کند.

فواید فلوراید چیست؟

فلوراید با کمک به تقویت مینای دندان‌های در حال رشد و کاهش تولید اسید باکتری‌های ناشی از پلاک، از دندان‌ها در برابر پوسیدگی محافظت می‌کند. علاوه بر این، فلوراید از دندان‌ها در برابر فرآیندی به نام دمینرالیزاسیون نیز محافظت می‌کند. این فرآیند زمانی اتفاق می‌افتد که باکتری‌ها با قند ترکیب شده و اسیدی ایجاد می‌کنند که باعث سایش دندان‌ها می‌شود. علاوه بر این، فلوراید باعث بهبود مواد معدنی موجود در دندان می‌شود. استفاده از خمیر دندان حاوی فلوراید باعث می‌شود که یون‌های کلسیم و فسفات روی دندان‌ها بیاید تا سطح جدیدی ایجاد کند که مقاوم به اسید است.

خطرات فلوراید چیست؟

استفاده بیش از حد از فلوراید منجر به فلوئوروزیس دندان می‌شود. فلوروز عارضه‌ای است که باعث تغییر رنگ و فرسایش مینای دندان می‌شود. این تغییر رنگ معمولاً به صورت لکه‌های سفید یا گاهی قهوه‌ای روی دندان‌ها ظاهر می‌شود.

فلوئوروزیس معمولاً زمانی اتفاق می‌افتد که کودکانی که در سنین رشد هستند، خمیر دندان را به جای تف کردن، می‌بلعند. بر اساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC)، زمان شکل‌گیری دندان قبل از ۸ سالگی است.

اکثر موارد فلوئوروزیس دندانی بسیار خفیف تا خفیف هستند. در موارد متوسط ​​تا شدید، تغییرات قابل توجه و بسیار زیادی روی مینای دندان از جمله لکه‌های تیره و حفره‌های دندان اتفاق می‌افتد. احتمال رخ دادن این خطری که در مورد فلوراید عنوان کردیم، ‌معمولا در استفاده از خمیردندان کم است و بیشتر این خطر برای کودکان است که احتمال قورت دادن خمیر دندان در آنها بیشتر است.

برای کاهش خطر فلوئوروزیس دندانی، والدین باید موارد زیر را در زمان مسواک زدن کودکان در نظر بگیرند:

  • برای جلوگیری از بلعیدن خمیر دندان، باید روی روند مسواک زدن کودکان ۶ سال و کمتر نظارت داشته باشید.
  • در سنین ۳ تا ۶ سالگی فقط به اندازه یک نخود از خمیر دندان استفاده کنید.
  • در مورد استفاده از خمیر دندان حاوی فلوراید برای کودکان زیر ۲ سال، حتما با پزشک یا دندانپزشک مشورت کنید. معمولاً مقدار خمیر دندان مناسب برای کودکان زیر ۲ سال، اندازه یک دانه برنج است.

اگر میزان استفاده از فلوراید بسیار بالا باشد، منجر به فلوئوروزیس اسکلتی می‌شود. این مشکل زمانی اتفاق می‌افتد که فلوراید روی استخوان‌ها انباشته می‌شود و باعث سفتی و بروز درد در آن ناحیه می‌شود. در شدیدترین حالت، بافت‌های همبند بین استخوان‌ها سفت می‌شوند و این باعث درد و مشکل در حرکت دادن می‌شود. به طور معمول این مشکل در افرادی رخ می‌دهد که به طور طبیعی در معرض سطح بالایی از فلوراید در آب آشامیدنی هستند.

فواید استفاده از خمیر دندان حاوی فلوراید

آیا می‌توان فلوراید را ماده‌ای بی‌خطر تلقی کرد؟

در حالی که فلوراید موجود در خمیر دندان به طور کلی برای سلامت بی‌خطر در نظر گرفته می‌شود، اما بحث مهم‌تری در مورد مصرف کلی فلوراید در آب، غذا، دهانشویه‌ها و منابع دیگر وجود دارد. انجمن بین المللی طب دهان و سم شناسی (IAOMT)، که از استفاده از فلوراید اضافه شده در آب و محصولات حمایت می‌کند، مشکلات زیر را که مرتبط با مصرف فلوراید می‌داند:

  • آکنه
  • مشکلات قلبی عروقی، از جمله فشار خون بالا، نارسایی قلبی و آسیب مربوط به بافت عضلانی قلب
  • دیابت
  • مشکلات مربوط به باروری و بلوغ زودرس در دختران
  • استئوآرتریت، اختلال مفصل گیجگاهی فکی و سرطان استخوان
  • برخی مشکلات در سیستم ایمنی بدن
  • ضریب هوشی پایین‌تر
  • مشکل در توانایی‌های شناختی، اختلال بیش فعالی کمبود توجه (ADHD) و نقایص عصبی
  • اختلال عملکرد تیروئید

یک مطالعه در سال ۲۰۱۶ روی کودکان در مکزیک نشان داد که قرار گرفتن در معرض فلوراید آن هم در سطح بالا و قبل از تولد، می‌تواند منجر به کاهش توانایی‌های شناختی برای نوزادان در سنین ۴ و ۶ تا ۱۲ سالگی شود. محققان سطح فلوراید را در ۲۹۹ زن باردار و در کودکان آنها در سنین ۴ و ۶ تا سال آزمایش کردند. نتایج نشان داد که بین سطوح بالای فلوراید در مادران و نمرات ضریب هوشی پایین در فرزندان آنها ارتباطی وجود دارد.

اما سایر محققانی که این مطالعه را ارزیابی کردند، اعلام کردند که سطح فلوراید مورد استفاده دو یا سه برابر سطح موجود در آب آشامیدنی در آمریکا است. محققان همچنین سایر عواملی که می‌توانستند روی میزان ضریب هوشی نقش داشته باشند را در نظر نگرفتند. به طور کلی، محققان تشخیص داده‌اند که مطالعات مرتبط با خطرات سلامتی مصرف فلوراید غیرقابل اعتماد هستند.

۷۵ سال است که فلوراید در آب آشامیدنی استفاده می‌شود و تحقیقات بسیار، بی‌خطر بودن آن را ثابت کرده است. مانند بسیاری از مواد، مصرف بیش از حد فلوراید نیز می‌تواند منجر به مشکلاتی مانند فلوئوروزیس شود، اما مقدار مناسب این ماده مفید نیز است و می‌تواند از دندان در برابر برخی مشکلات مانند پوسیدگی محافظت کند.

انتخاب بهترین خمیر دندان

این روزها تعداد خمیر دندان‌ها و مدل‌های آنها بسیار زیاده شده و همین موضوع، تشخیص اینکه کدام خمیر دندان برای آنها مناسب است را برای افراد دشوار کرده است. اولین سوالی که هنگام خرید خمیر دندان باید از خود بپرسید این است که آیا دنبال خمیر دندان حاوی فلوراید هستید یا خیر؟ اگر پاسخ شما به این سولا مثبت است، انتخاب‌های بسیاری دارید اما در غیر این صورت، به دنبال خمیر دندان طبیعی باشید که به احتمال زیاد فاقد فلوراید است.

اگر انتخاب شما خرید خمیر دندان حاوی فلوراید است، کودکان تا ۳ سال باید از خمیر دندان با سطح فلوراید ۱۰۰۰ قسمت در میلیون (ppm) استفاده کنند. کودکان ۳ سال و بالاتر باید از خمیر دندان با سطح فلوراید ۱۳۵۰-۱۵۰۰ ppm استفاده کند.

در زمان خرید خمیر دندان حاوی فلوراید، همچنین باید به دنبال مهر تایید موسسان پزشکی و دندانپزشکی نیز باشید. این نشان می‌دهد که خمیر دندان:

  • حاوی فلوراید است.
  • دارای مواد فعال برای بهبود سلامت دندان مانند کاهش حساسیت دندان، جلوگیری از فرسایش مینای دندان، یا کاهش التهاب لثه است.
  • در مواد طعم دهنده آن قند وجود ندارد.
  • عملکرد و کارایی خوبی روی دندان دارد.

فراتر از آن، یک خمیر دندان را بر اساس ترجیح شخصی یا نیازهای دندانی خود انتخاب کنید. سفید کردن دندان‌ها، رفع حساسیت دندان، کنترل تارتار و انتخاب طعم دهنده‌های مختلف، همه گزینه‌هایی هستند که شما در زمان خرید خمیر دندان با آنها روبه‌رو هستید.

فواید استفاده از خمیر دندان حاوی فلوراید

با خرید خمیر دندان‌ های میسویک می‌توانید خیال خود را برای همیشه از خرید یک محصول با کیفیت و استاندارد راحت کنید. این خمیر دندان‌ها علاوه بر خاصیت سفید کنندگی و ضد حساسیت، ضد پوسیدگی هم هستند و از ایجاد و پیشرفت پوسیدگی‌های سطح دندان پیشگیری می‌کنند.

خمیر دندان میسویک یک لایه محافظ روی دندان‌ها ایجاد می‌کند که مزیت آن کاهش حساسیت دندان است. این خمیر دندان از ایجاد لکه‌های ناشی از مصرف چای و قهوه پیشگیری کرده و تغییر رنگ ناشی از مصرف غذا، نوشیدنی و سیگار را به سرعت برطرف می‌کند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.