استفاده از نخ دندان و مزایای آن

0 499

نخ دندان کشیدن منظم نقش مهمی در بهداشت دندان و لثه شما دارد. وقتی نخ دندان کشیدن را کنار می‌گذارید، پلاک بین دندان و لثه‌های شما ایجاد می‌شود. با گذشت زمان از به وجود آمدن این پلاک‌ها، خطر پوسیدگی دندان و بیماری لثه در شما افزایش پیدا می‌کند.

طبق گفته انجمن دندانپزشکی آمریکا (ADA)، محصولاتی که آلودگی میان دندان‌ها را تمیز می‌کنند مانند نخ دندان‌ها نقش حیاتی در از بین بردن پلاک و باقی مانده غذا و خوراکی‌ها از مناطقی که مسواک به آنها دسترسی ندارد، ایفا می‌کنند.

برای اطلاعات بیشتر در مورد فواید کلیدی نخ دندان و اینکه چند وقت یکبار و چه زمانی باید نخ دندان بکشید، ادامه مطلب را بخوانید. اگر به دنبال جایگزینی برای نخ دندان‌های سنتی برای تمیز کردن بین دندان هستید، درباره آن نیز در این مقاله گفته‌ایم.

مزایای استفاده از نخ دندان چیست؟

بیرون آوردن یک تکه پاپ کورن یا برداشتن مقداری اسفناج باقیمانده میان دندان‌ها حس بسیار خوبی دارد. اما، استفاده از نخ دندان علاوه بر اینکه به دندان‌ها و لثه‌ها کمک می‌کند تا ظاهر خوبی داشته باشند و شما نیز حس خوبی به دست آورید، همچنین فواید بسیار دیگری نیز دارد. بیایید با این مزایا و فواید آشنا شویم.

۱. از شر پلاک خلاص می‌شوید

مزایای استفاده از نخ دندان

پلاک یک لایه چسبنده بی رنگ است که در اطراف و بین دندان‌ها و در امتداد خط لثه جمع می‌شود. اگرچه دیدن آنها به صورت عادی سخت است، اما باید بدانید که بودن آنها در دهان و آن هم برای طولانی مدت به هیچ عنوان خوب نیست و باید آنها را از بین ببرید.

زمانی که باکتری‌های موجود در دهان با غذاهای دارای نشاسته و نوشیدنی‌های شیرین ترکیب می‌شوند، پلاک روی دندان‌ها و اطراف آن ایجاد می‌شود. این باکتری‌ها اسیدهایی آزاد می‌کنند که کربوهیدرات‌ها را تجزیه می‌کنند. اگر دندان‌هایتان را مسواک نزنید، باکتری‌ها، اسیدها و کربوهیدرات‌ها می‌توانند با هم ترکیب شوند و لایه‌ای از پلاک رو و اطراف دندان‌ها و لثه‌تان تشکیل دهند.

باکتری‌های موجود در پلاک می‌توانند اسیدهایی را آزاد کنند که به مینای دندان شما آسیب می‌زنند. اگر این اسیدها با مسواک زدن و نخ دندان برداشته نشوند، به مرور زمان منجر به پوسیدگی و خراب شدن دندان‌ها می‌شوند.

علاوه بر این، تجمع پلاک روی دندان‌ها می‌تواند به جرم تبدیل شود که این جرم‌ها روی لثه‌ها قرار می‌گیرند. وقتی این اتفاق می‌افتد، خطر ابتلا به بیماری لثه افزایش پیدا می‌کند. نخ دندان کشیدن منظم می‌تواند به حذف ذرات غذا از اطراف دندان‌ها و همچنین پلاک‌هایی که بین دندان‌های شما ایجاد می‌شوند، کمک کند.

۲. خطر کرم خوردگی دندان را کاهش می‌دهد

پوسیدگی دندان می‌تواند منجر به کرم خوردگی دندان شود که یک سوراخ یا حرفه‌ای باز در سطح سخت دندان شما به نام مینای دندان به وجود می‌آورد. اگرچه این فرآیند زمان بر است، اما هرچه پلاک بیشتری روی مینای دندان شما وجود داشته باشد، خطر بروز کرم خوردگی دندان در شما بیشتر می‌شود.

نخ دندان و آن هم حداقل یک بار در روز، می‌تواند به خلاص شدن از شر ذرات غذای پنهان و تجمع پلاک کمک کند و خطر پوسیدگی دندان را کاهش دهد.

۳. به پیشگیری از بیماری لثه کمک می‌کند

مزایای استفاده از نخ دندان

ورم و التهاب لثه مرحله اولیه بیماری لثه است. یکی از اولین علائم التهاب لثه، التهاب اطراف لثه است. همچنین ممکن است هنگام مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن لثه‌های شما خونریزی کند.

اگر التهاب لثه درمان نشود، می‌تواند منجر به عفونت جدی‌تری به نام پریودنتیت یا بیماری بافت‌های اطراف دندان شود. این می‌تواند باعث تحلیل لثه‌ها شود. در نتیجه، دندان‌های شما ممکن است تکیه گاه استخوانی خود را از دست داده و لق شوند. در صورت عدم درمان، پریودنتیت می‌تواند یک مشکل جدی در تمام بدن به وجود آورد.

مسواک زدن دو بار در روز و نخ دندان کشیدن یک بار در روز می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به بیماری لثه کمک کند. جرم گیری حرفه‌ای دندان که توسط دندانپزشک شما هر ۶ ماه یکبار انجام می‌شود نیز، می‌تواند به حفظ سلامت لثه کمک کند.

چند وقت یکبار و چه زمانی باید از نخ دندان استفاده کرد؟

انجمن دندانپزشکی آمریکا توصیه می‌کند دندان‌های خود را به مدت ۲ دقیقه دو بار در روز مسواک بزنید و حداقل یک بار در روز از نخ دندان استفاده کنید. برخی از افراد ترجیح می‌دهند در طول برنامه صبحگاهی خود از نخ دندان استفاده کنند، در حالی که برخی دیگر دوست دارند تا نخ دندان را قبل از به رخت‌خواب رفتن استفاده کنند.

به طور کلی توصیه می‌شود قبل از مسواک زدن، دندان‌های خود را نخ دندان بکشید. وقتی نخ دندان می‌کشید، معمولاً ذرات غذا و پلاک اطراف دندان‌هایتان را شل می‌کنید. سپس با مسواک زدن به حذف پلاک و ذراتی که از روی دندان‌ها و خط لثه خود برداشته‌اید، کمک می‌کنید.

انواع نخ دندان

مزایای استفاده از نخ دندان

به طور کلی، نخ دندان استاندارد در دو نوع وجود دارد: نخ دندان مومی و نخ دندان بدون موم. انتخاب بین این دو اغلب به ترجیح شخصی بستگی دارد، به ویژه از آنجایی که انجمن دندانپزشکی آمریکا ادعا می‌کند تفاوتی بین اثربخشی این دو نوع وجود ندارد. اگر دندان‌های به هم نزدیک‌تر یا با تراکم بالایی دارید، نخ دندان مومی آسان‌تر به فضای بسیار باریک میان دندان‌ها نفوذ می‌کند.

نخ دندان همچنین به صورت نواری عرضه می‌شود که پهن‌تر و مسطح‌تر است و در صورت وجود شکاف در دندان‌هایتان به خوبی عمل می‌کند.

علاوه بر این، اگر اورتودنستی دارید و یا دندان‌هایتان به هم متصل هستند، می‌توانید از نخ دندان‌هایی استفاده کنید که دارای نخ پلاستیک هستند که به راحتی از میان دندان‌ها و اورتودنسی آنها عبور می‌کنند و دندان‌ها را تمیز می‌کنند.

اگر استفاده از نخ سنتی برای شما سخت است، می‌توانید از موارد زیر استفاده کنید:

  • نخ دندان دسته دار
  • نخ دندان‌های مدل بریج
  • نخ دندان کمانی
  • نخ دندان‌های فلوراید دار
  • نخ دندان برقی

البته فراموش نکنید که مراقبت از دندان‌ها باید به صورت کامل و انجام شود. زمانی که نخ دندان را استفاده می‌کنید، حتما سراغ خرید خمیر دندان‌های باکیفیت نیز بروید و دندان‌های خود را با کمک این دو تمیزتر کنید. از ویژگی‌های خمیر دندان خوب این است که پلاک‌های روی دندان‌ها را از بین ببرد و این درست همان کاری است که نخ دندان نیز انجام می‌دهد و می‌توان که این دو مکمل هم هستند. خمیر دندان میسویک علاوه بر پاک کردن لک‌های زرد، خاصیت ضد حساسیت دارند و بدون صدمه زدن به دندان‌ها انواع آلودگی و میکروب را از سطح آن پاک می‌کنند. محصولات برند میسویک برای تمام سنین قابل استفاده هستند و بدون ایجاد سایش، در دست نیافتنی‌ترین کرم خوردگی دندان نفوذ کرده و آن را ضد عفونی می‌کنند.

چه چیز دیگری برای سلامت دندان مهم است؟

مزایای استفاده از نخ دندان

نخ دندان کشیدن حداقل یک بار در روز تنها یک مرحله از یک روال بهداشت دهان و دندان سالم است. برای سلامت دندان‌ها، باید موارد زیر را نیز در نظر بگیرید:

  • دندان‌های خود را حداقل دو بار در روز و به صورت دَوَرانی و ملایم مسواک بزنید.
  • از خمیر دندان حاوی فلوراید استفاده کنید.
  • برای جلوگیری از آسیب دیدن لثه، از یک مسواک نرم استفاده کنید.
  • به خاطر داشته باشید که برای از بین بردن باکتری‌ها، زبان خود را مسواک بزنید.
  • استفاده از دهان‌شویه حاوی فلوراید را در نظر بگیرید.
  • مسواک یا سر مسواک خود را هر ۳ تا ۴ ماه یکبار تعویض کنید.
  • بعد از خوردن غذا یا نوشیدنی شیرین، یک لیوان آب بنوشید تا به از بین بردن هرگونه قند یا ذرات غذا روی دندان و لثه کمک کنید.
  • یک رژیم غذایی متعادل داشته باشید که شامل مقدار زیادی میوه و سبزیجات شود و مصرف غذاها و نوشیدنی‌های شیرین را محدود کنید.
  • دو بار در سال برای جرم گیری و معاینات معمول به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

سخن پایانی

نخ دندان کشیدن به طور منظم بخش مهمی از روال سلامت دندان شما است. علاوه بر از بین بردن مواد غذایی و باقی مانده آنها از بین دندان‌ها، نخ دندان کشیدن منظم چندین مزیت مهم دیگر نیز دارد.

با حذف باقی مانده غذا و جلوگیری از تشکیل پلاک، نخ دندان کشیدن هر روز می‌تواند خطر پوسیدگی دندان و بیماری لثه را کاهش دهد.

نخ دندان کشیدن همچنین می‌تواند از پوسیدگی غذا بین دندان‌های شما جلوگیری کند که به نوبه خود ممکن است به جلوگیری از بوی بد دهان کمک کند. برخی شواهد همچنین نشان می‌دهد که مسواک زدن منظم و نخ دندان کشیدن ممکن است خطر ابتلا به مشکلات قلبی را کاهش دهد. سعی کنید حداقل یک بار در روز، ترجیحا قبل از مسواک زدن، از نخ دندان استفاده کنید.

خرید خمیر دندان

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.