تفاوت سن واقعی و سن پوستی در چیست؟

0 1,998

سن واقعی و سن پوستی افراد ممکن است با هم مطابقت نداشته باشد، آن‌ها که پوستی جوان‌تر از سن واقعی خود دارند، بسیار خوش شانس هستند و البته حتما روتین مراقبتی منظمی از پوست خود دارند. افرادی هم که نسبت به پوست خود بی‌توجهی می‌کنند، در دراز مدت اثرات نامطلوب آن را بر چهره خود می‌بینند و سن پوستی آن‌ها پیر است. متاسفانه این افراد زمانی متوجه این مشکل می‌شوند که خیلی دیر شده و باید پول زیادی برای بهبود وضعیت پوست خود خرج کنند. در این مطلب به بررسی مفهوم سن واقعی و سن پوستی می‌پردازیم و تلاش می‌کنیم راهکارهای خوبی در این خصوص ارائه دهیم.

سن پوست به چه معنا است و عوامل تاثیرگذار روی آن کدامند؟

سن پوست چیزی است که در ظاهر فرد نمایان می‌شود و بیشترین تاثیر را در زیبایی چهره افراد ایفا می‌کند. اینکه ما افراد را جوان‌تر یا پیرتر از سن واقعی خودشان می‌بینیم، بیش از هر عاملی به سن پوستی آن‌ها وابستگی دارد. در حال حاضر تست‌ها و آزمون‌های مختلفی وجود دارد که سن پوستی افراد را مشخص می‌کند اما چیزی که بیشتر از همه سن پوستی شما را مشخص می‌کند چیزی است که در آینه می‌بینید.

انسان در طول روز در معرض آلودگی‌های محیطی متفاوتی مثل تابش نور آفتاب، آلودگی هوا و لوازم آرایشی قرار می‌گیرد. اگر مراقبت‌های لازم از آن صورت نگیرد، دچار خشکی پوست شده و به مرور چروک‌های عمیقی روی پوست شکل می‌گیرد. به طور کلی عوامل تاثیرگذار روی سن پوست عبارت‌اند از:

  • وراثت و ژنتیک
  • تغذیه
  • قرار گرفتن در معرض آلودگی محیطی
  • آرایش زیاد
  • خوابیدن با آرایش
  • رنگ پوست
  • نداشتن برنامه مراقبتی منظم پوست
  • خشکی و حساسیت پوست
  • استفاده خودسرانه و بدون مشورت پزشک از محصولات مراقبتی
  • شرایط آب و هوایی
  • کمبود ویتامین و پروتئین‌های مورد نیاز پوست

چطور می‌توان سن پوستی کمتری نسبت به سن واقعی داشت؟

تفاوت سن واقعی و سن پوستی

در دور و اطراف خودمان بسیاری از افراد را می‌بینیم که جوان‌تر از سن واقعی‌شان به نظر می‌رسند .این امر اگرچه به ژنتیک مرتبط است، اما با رعایت یک روتین مراقبتی خوب می‌توان پیری پوست را به تاخیر انداخت و سلامت و زیبایی آن را حفظ کرد.

نخستین نکته‌ای که در این خصوص باید بدانید آن است که مراقبت از پوست یک فرآیند مستمر است و همه افراد باید به روتین خود پایبند باشند تا بتوانند سن پوستی خود را کاهش دهند. اینکه هر از چند گاهی و برای سرگرمی راهکارهای مراقبتی را رعایت کنید قطعا به سلامت و زیبایی پوست کمک بسیاری نخواهد کرد.

نکته دیگر آنکه، نوع پوست روی شیوه مراقبت از آن تاثیر بسیار زیادی دارد. محصولات مراقبتی و لوازم آرایشی و بهداشتی که فرد مورد استفاده قرار می‌دهد باید با نوع پوست او هماهنگی داشته باشد، در غیر اینصورت به میزان لازم تاثیرگذار نخواهد بود.

مراقبت‌های پوستی باید در سنین کم و با بروز نخستین تغییرات پوستی آغاز شود؛ متخصصان معمولا آغاز ۳۰ سالگی را زمان مناسبی برای پیگیری روتین مراقبتی پوست می‌دانند. البته این به آن مفهوم نیست که قبل از آن نباید از پوست مراقبت کرد. استفاده از کرم ضد آفتاب امری است که از کودکی باید شروع شود و هر فردی موظف است آن را رعایت کند. آبرسانی به پوست هم یک امر همیشگی است که با نوشیدن به اندازه آب، دوری از قرار گرفتن در معرض نور شدید آفتاب و استفاده از مزایای کرم آبرسان باید همیشه به آن توجه کرد. هیچگاه نباید مراقبت از پوست را متوقف کرد و این کار تا پایان عمر باید دوام داشته باشد.

مراحلی که برای مراقبت از پوست باید رعایت شود کدامند؟

برای داشتن پوستی شفاف و شاداب هر فرد باید برای مراقبت از پوست خود یک برنامه منظم داشته باشد. مراحل اصلی که در این روتین باید رعایت شود عبارت است از:

۱. پاکسازی پوست

به صورت طبیعی پوست افراد در معرض انواع آلودگی‌ها قرار می‌گیرد و به همین دلیل همیشه باید پاکسازی شود. شستشو با شوینده‌های مناسب و متناسب با پوست باید جدی گرفته شود. شستشوی باید به اندازه باشد؛ اگر بیش از اندازه پوست خود را بشویید، ممکن است باعث حساسیت آن شده و غدد چربی بیشتر از همیشه فعال شده و پوستتان چرب‌تر شود.

اگر هم پوست به اندازه شسته نشود، آلودگی‌ها به لایه‌های زیرین پوست نفوذ کرده و منافذ پوست بسته می‌شود که جوش و آکنه پوستی را به همراه دارد.

برای اینکه پاکسازی به بهترین شکل انجام شود، بهتر است در هفته یک یا دوبار لایه بردار ملایم روی پوست قرار بگیرد تا پوست‌های مرده پاکسازی شده و لایه رویی پوست صاف و شفاف شود.

تفاوت سن واقعی و سن پوستی

۲. آبرسانی پوست

آبرسانی به لایه رویی و زیرین پوست باید به بهترین شکل انجام شود و در طول روز دو بار آبرسان‌های مناسبی استفاده کنید. بمب آبرسان کامان که یکی از پرفروش‌ترین محصولات کامان به شمار می‌آید و انتخاب خوبی است، چرا که به لایه‌های زیرین پوست نفوذ کرده و رطوبت مورد نیاز آن را تامین می‌کند. برای حفظ چربی روی پوست که برای ادامه حیات آن واجب است می‌توانید از مرطوب کننده‌های مناسب استفاده کنید. روش کار به این ترتیب است که اول آبرسان روی پوست تمیز و خیس زده می‌شود و بعد از اینکه جذب شد می‌توانید از مرطوب کننده استفاده کنید.

۳. استفاده از کرم‌های شب و روز

کرم‌های محافظتی شب و روز هر کدام برای شرایط مناسب طراحی شده و به کمک آن‌ها می‌توانید مواد مغذی و مورد نیاز را به پوست خودتان برسانید. به سراغ محصولات شناخته شده و باکیفیت بروید که امتحان خود را پس دادند و به بهترین شکل می‌توانند از پوست شما محافظت کنند.

۴. محافظت از اطراف چشم با کرم مناسب

پوست اطراف چشم بسیار حساس است و معمولا زودتر از هر بخش دیگری از پوست چروک‌های ریز روی آن ظاهر می‌شود. بهتر است بعد از ۳۰ سالگی کرم‌های مناسب اطراف چشم را استفاده کنید که از چروک شدن زود هنگام پوست این ناحیه‌ها پیشگیری شود.

انجام چه کارهایی ممکن است باعث پیری پوست افراد شود؟

استفاده از لوازم آرایش بی‌کیفیت و آرایش مستمر ممکن است به پوست صدمه زده و باعث پیری آن شود. تغذیه نامناسب و مصرف دخانیات به ویژه سیگار هم روی سن پوستی افراد تاثیر منفی دارد. افرادی که به پوست خود بی‌توجه هستند و هیچ محصولات مراقبتی خاصی را استفاده نمی‌کنند، بیشتر از دیگران در معرض پیری پوست قرار دارند.

مراقبت از پوست گاهی لازم است توسط پزشکان متخصص و افراد خبره انجام شود. مراجعه به سالن‌های آرایشی که مجوزهای لازم را ندارند برای پاکسازی پوست یا دریافت خدمات مراقبتی، ممکن است اثرات منفی روی سلامت افراد بگذارد.

کرم ضد آفتاب متناسب با پوست فرد باید در همه فصول سال حتی در زمستان مورد استفاده قرار بگیرد و افراد باید نسبت به انجام این کار حساس باشند. برخی افراد عادت دارند که به صورت مداوم اطراف لب یا چشمان خود را لمس می‌کنند یا پوست خود را می‌مالند؛ این عامل هم می‌تواند باعث شکل گیری چروک‌های اطراف لب و چشم‌ها شود.

تفاوت سن واقعی و سن پوستی

مصرف مواد مخدر و مشروبات الکلی هم تاثیر بسیار بدی روی پوست دارد و افرادی که این مورد را جدی نمی‌گیرند، بسیار مسن‌تر از سن واقعی خود به نظر می‌رسند. در نهایت افرادی که مدام در حال افزایش و کاهش وزن خود هستند هم به پوست خود صدمه زده و با افتادگی آن مواجه می‌شوند. پوست این افراد حالت کشسانی خود را از دست می‌دهد و باعث نازیبایی افراد می‌شود.

برای همه افراد مهم است که سلامت جسم و روح خود را حفظ کنند و سن پوستی آن‌ها کمتر از سن واقعی‌شان به نظر برسد. اگرچه برخی موارد مثل عوامل وراثتی و ژنتیکی در دست‌تان نیست، اما با رعایت برخی نکات ساده و روتین‌های مراقبتی می‌توانید پوستی شفاف و زیبا داشته باشید.

استفاده از محصولات مراقبتی و بهداشتی مناسب مثل محصولات کامان راهکار مناسبی است که کمک می‌کند بتوانید به بهترین محافظت را پوست خود داشته باشید و جوان‌تر از سن واقعی خود به نظر برسید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.