بالم لب چیست و چگونه می‌توان لب‌ها را همیشه نرم و سالم نگه داشت؟

0 1,467

شاید برای شما پیش آمده که در زمستان با هر بادی که در خیابان به صورت شما خورده می‌شود، احساس سوزش و همچنین ترک خوردگی روی لب‌های خود کنید و این را حتی در طول دیگر فصل‌ها و به دلایل مختلف تجربه کرده باشید. در واقع خشکی لب‌ها مشکلی است که برای همه ما پیش آمده است و شاید خیلی از ما بی اعتنا از کنار آن گذشتیم و به هیچ عنوان به محصولاتی که می‌توانند این مشکل را کاهش دهند، فکر نکردیم.

یکی از بهترین محصولات برای کاهش خشکی لب و رطوبت رسانی به آن، بالم لب است که این محصول می‌تواند به شما در مرطوب نگه داشتن لب، جلوگیری از پوسته پوسته شدن آن، جلوگیری از ترک و چاک خوردن و بسیاری از مشکلات دیگر، کمک کند. در این مقاله قصد داریم تا تعریف کلی‌تری از بالم لب داشته باشیم و به شما درباره مزایای استفاده از بالم لب بگوییم.

بالم لب چیست؟

بالم لب محصولی از لوازم آرایشی و بهداشتی است که از موم درست می‌شود و برای مرطوب سازی و تسکین درد ناشی از ترک خوردگی یا خشکی لب از آن استفاده می‌شود. به دلیل نازک بودن پوست لب‌ها، این نقطه از صورت بسیار آسیب پذیر است و معمولاً علائم خشکی را قبل از سایر مناطق پوست نشان می‌دهد. بالم لب به محافظت از لب در برابر هوای خشک، باد و سرمای زیاد کمک می‌کند. به همین سادگی این محصول می‌تواند به بهترین شکل از پوست لبان شما محافظت کند و تعریفی به این سادگی دارد.

خب مسلما این محصول نیز مانند دیگر محصولات مراقبتی پوست، مزایای بسیاری برای ما دارد و به همین خاطر است که در روتین پوست قبل از خواب مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ادامه به بررسی آنها می‌پردازیم.

آبرسانی لب‌ها

بالم لب

از بالم لب برای موارد زیادی استفاده می‌شود، اما از بین بردن ترک و چاک خوردن لب یکی از بزرگترین دلایلی است که افراد چه مردان و چه زنان را به استفاده از محصولاتی برای رفع آنها مجاب می‌کند. لب ترک خورده در هر فصلی از سال پیش می‌آید، که در فصل سرد سال دلیل آن می‌تواند یا کمبود رطوبت هوا یا قرار گرفتن در معرض باد و سرما باشد و در تابستان نیز، می‌تواند بودن در معرض آفتاب و گرما باشد.

واکنش فوری ما در برابر خشکی لب‌ها زبان زدن و خیس کردن آن است، اما همان‌طور که احتمالاً می‌دانید، این کار نه تنها درمانی برای خشکی لب نیست، بلکه می‌تواند خشکی و پوسته پوسته شدن لب را تشدید کند. در حقیقت این کار همه چیز را بدتر می‌کند، زیرا بزاق رطوبت لب را از بین می‌برد و باعث مشکلات بیشتری می‌شود.

بهترین بالم لب برای لب‌های خشک و پوسته پوسته باید حاوی موادی باشد که این خشکی را تسکین دهد. انواع بالم لب دارای ویتامین و گلیسیرین هستند و همچنین برخی از آنها رنگ و مزه‌های مختلف دارند. بسیاری، از این محصول برای لایه برداری لب و پوست خشک شده روی لب استفاده می‌کنند و برخی نیز به جای رژ لب و تنها برای درخشش دادن به لب استفاده می‌کنند.

در این میان بالم لب کامان می‌تواند گزینه مناسبی برای آبرسانی لب باشد، چرا که دارای ویتامین‌ها و مواد مغذی است که باعث نرمی و لطافت پوست لب می‌شود.

مراقبت‌های پیشگیرانه

از بالم لب برای پیشگیری از هر گونه مشکل پوستی استفاده می‌شود. اگر به طور مرتب از آن استفاده کنید، در وهله اول می‌توانید لب‌های خود را نرم و مرطوب نگه دارید. یک بالم لب خوب با ایجاد لایه‌ای بر روی پوست لب شما، باعث می‌شود که رطوبت و لطافت در آن باقی بماند و به عنوان مانعی برای از دست رفتن رطوبت عمل می‌کند. به همین خاطر شما دیگر نیازی به آبرسانی ندارید و می‌توانید مطمئن باشید که همیشه لبانتان رطوبت لازم را دارد.

شاید کمی عجیب باشد، اما بالم لب می‌تواند به لب‌های شما آسیب نیز بزند؛ برخی از محصولات در بازار هستند که دارای مواد شیمیایی هستند که باید از مصرف آنها به صورت جدی اجتناب کرد. رایحه‌ها و طعم دهنده‌های قوی نیز می‌توانند باعث تحریک پوست یا ایجاد واکنش‌های آلرژیک از جمله خشکی و پوست پوست شدن شوند.

چطور می‌توانید لب‌های خود را همیشه نرم و سالم نگه دارید؟

بالم لب

استفاده از بالم لب یک چیز است، اما روش‌های زیادی وجود دارد که می‌توانید با انجام آنها لب‌های خود را همیشه سالم و بدون هر گونه مشکلی حفظ کنید. برای این منظور و برای اولین قدم لازم است که در سبک زندگی خود تغییراتی ایجاد کنید، زیرا کارها و عادت‌هایی وجود دارد که می‌توانند تأثیر مستقیمی روی پوست لب شما داشته باشند و باعث تحریک آن شوند.

چند پیشنهاد از طرف ما به شما:

آب زیادی بنوشید!

هیدراته نگه داشتن بدن کمک می‌کند تا پوست شما به هیچ عنوان دچار خشکی نشود، از جمله پوست حساس روی لب. مسلما همه از اهمیت نوشیدن به اندازه آب در طول روز آگاهی دارید و نیازی نیست که به شما بگوییم، اما فقط آب خوردن است که به شما کمک می‌کند تا پوست صورت و لب شفاف و همیشه سالمی داشته باشید.

از مرطوب کننده استفاده کنید

استفاده از کرم آبرسان و مرطوب کننده می‌تواند چربی مورد نیاز پوست را تأمین کند و رطوبت را در پوست نگه دارد. استفاده از مرطوب کننده لب به افرادی که در مناطق سردسیر زندگی می‌کنند، بیشتر توصیه می‌شود. حتی می‌توانید استفاده از وازلین روی لب را نیز امتحان کنید و پوست لب خود را چرب نگه دارید.

بیشتر بخوانید: کرم آبرسان چیست؟

نمک و ادویه را کم کنید

نمک و ادویه هر غذایی را لذیذ می‌کنند و همه می‌دانیم که دل کندن از آنها چقدر می‌تواند سخت باشد؛ اما خوب است بدانید که نمک و انواع ادویه می‌توانند روی لب‌های شما تأثیر بگذارند! تا جایی که ممکن است از خوردن خوراکی‌ها و غذاهای تند خودداری کنید و مصرف آنها را کاهش دهید و نمک را نیز به تدریج از رژیم غذایی خود حذف کنید.

اگر لب‌هایتان چاک خورده است کارهای زیر را انجام دهید

درد و سوزشی که بعد از چاک خوردن درد باید تحمل کرد بسیار زیاد است و معمولا کارهایی انجام می‌دهیم که این دردها تشدید می‌شود. بعد از چاک خوردن لب این کارها را انجام دهید تا روند ترمیم آن را سریع‌تر کنید.

۱) آب بنوشید

در این حالت و موقعیت یکی از مهم‌ترین کارها هیدراته نگه داشتن بدن است. ممکن است بدیهی به نظر برسد، اما مهم است که به یاد داشته باشید که رطوبت (یا کمبود آن) روی لب‌های شما و به صورت کلی روی زیبایی و سلامت شما تأثیر مستقیمی دارد. آب را به اندازه بنوشید و از تأثیر آن روی ترمیم چاک خوردن لب و شفاف شدن صورت خود، قطعا متعجب خواهید شد.

۲) از بالم لب دارای SPF استفاده کنید

بالم لب

لب‌ها نیز می‌توانند مانند سایر قسمت‌های پوست پیر، آفتاب سوخته و به سرطان پوست مبتلا شوند. به همین خاطر باید برای مراقبت لب خود همیشه به دنبال بالم لب بگردید که دارای SPF باشد که هم همان کار روتین بالم لب‌ها را انجام دهد و هم، از لب‌ها در برابر اشعه خورشید محافظت کند. بالم لب کامان یکی از همان محصولاتی است که دارای SPF 15 است و می‌توانید هنگام خرید این مورد را در نظر داشته باشید.

۳) ماهی بخورید

به نظر احمقانه می‌رسد، اما ثابت شده است که اسیدهای چرب امگا ۳ پوست را مرطوب نگه می‌دارند. آنها همچنین به بازیابی چربی‌های طبیعی پوست کمک می‌کنند. ماهی را دوست ندارید؟ می‌توانید به جای آن قرص‌های روغن ماهی بخورید و همان نتیجه را بگیرید.

۴) پوست لب را با شکر لایه برداری کنید

چرا؟ شکر یک ماده مرطوب کننده است، به این معنی که باعث جذب رطوبت می‌شود. شما می‌توانید عسل را با شکر مخلوط کنید و از این ترکیب یک لایه بردار خانگی با خواص ضد التهابی برای لب‌های خود آماده کنید.

۵) مرطوب کننده هوا را امتحان کنید

این امر مخصوصاً در شب بسیار مفید است. اگر در میان افرادی قرار می‌گیرید که در فصل سرد سال دچار خشکی دهان و مخصوصاً لب‌ها می‌شوید، می‌توانید به استفاده از مرطوب کننده هوا نیز فکر کنید. بسیاری از ما با دهان باز می‌خوابیم که باعث خشک شدن لب‌های ما می‌شود. یک مرطوب کننده هوا می‌تواند هوا را سالم‌تر و همچنین مناسب‌تر برای تنفس کند.

۶) بالم لب مناسب را قبل از خواب استفاده کنید

اگر قصد دارید بالم لب بزنید، فقط در طول روز به دنبال آن نباشید. آن را قبل از خواب نیز استفاده کنید. به دنبال بالم لب‌هایی باشید که دارای گلیسیرین باشند و ویتامین لب را نیز در طول شب تأمین کنند.

۷) بالم لب را خارج از خط لب خود نیز بزنید

به این نکته توجه کنید که بالم لب تنها برای روی لب‌ها نیست و شما می‌توانید آن را بر روی حاشیه لب‌های خود نیز بزنید و چاک لب، خشکی و پوست پوست شدن این ناحیه از لب خود را نیز ترمیم کنید.

اگر لب‌هایتان چاک خورده است کارهای زیر را انجام ندهید

بالم لب

اگر می‌خواهید که درد چاک خوردن درد را نیز کاهش دهید، این مواردی که در زیر بیان می‌کنیم در لیست نبایدهای خود قرار دهید.

۱) لب‌های خود را زبان نزنید

همان‌طور که عنوان کردیم به هیچ عنوان در چنین مواقعی لب‌های خود را زبان نزنید، بزاق دهان شما می‌تواند این وضعیت را تشدید کند و بنابراین، تمام تلاش‌های شما برای درمان بی فایده بماند.

۲) از رژ لب استفاده نکنید

هم رژ لب مات و هم رژ لب مایع باعث خشک شدن لب‌های شما می‌شود. شما به جای استفاده از رژ لب می‌توانید از نرم کننده‌های لب و بالم لب‌های رنگی استفاده کنید. همچنین کشیدن رژلب‌های مات و حتی چرب روی لب‌های خشک، فقط می‌تواند پوسته شدن لب را بیشتر کند. البته که مواد داخل رژ لب‌ها نیز تأثیر منفی روی لب‌ها می‌گذارند و اگر لب شما چاک خورده نیز باشد، آن را به شدت تحریک می‌کنند.

۳) پوسته‌های لب خود را به زور نکنید

کندن پوست لب‌ها در این حالت می‌تواند هم باعث خونریزی شود و هم می‌تواند التهاب را بیشتر کند. تمام اینها نه تنها برای هر فردی خوشایند نیست، بلکه می‌توانند کاری باشد که منجر به عفونت‌های جدی و بیماری شوند.

۴) آدامس نعناع نجویید و سراغ استفاده از نعناع و دارچین نروید

دارچین به عنوان یکی از محرک‌های لب شناخته می‌شود. اگرچه خوردن و قرار دادن این دو روی لب ممکن است حس خنکی به فرد دهد و بسیار دلپذیر به نظر برسد، اما این مواد اغلب در ابتدای کار خوب هستند اما بعد از گذشت زمانی اندک، می‌توانند همه چیز را بدتر کنند.

۵) از محصولات مراقبت لب قدیمی و تاریخ مصرف گذشته استفاده نکنید

بسیاری از ما تمایل داریم تا از محصولات مراقبت پوستی خود برای مدت طولانی استفاده کنیم و آنها را مادام العمر نگه داریم. اما خوب است بدانید که این محصولات نیز مانند هر چیز دیگری تاریخ انقضا دارند و فاسد می‌شوند. یا حتی بدتر، در برخی از این محصولات با گذشتن تاریخ انقضا، باکتری‌ها شروع به رشد می‌کنند که این می‌تواند استفاده از این محصولات را فاجعه کند.

مشکلات دیگری که می‌توانید با بالم لب برطرف کنید

بسیاری از مشکلات دیگر وجود دارد که می‌توانید با بالم لب حل آنها را حل کنید! دونده‌ها در هوای سرد از بالم لب در اطراف بینی خود استفاده می‌کنند تا از خشک شدن و گرفتگی آن ناحیه جلوگیری کنند. حتی بسیاری از افراد از بالم لب‌های رنگی به جای رژلب به صورت روزانه استفاده می‌کنند و هم با این کار لب‌های خود را مرطوب نگه می‌دارند و هم به آن رنگ و درخشش می‌دهند.

مزایای استفاده از بالم لب و موارد استفاده از آن پایان ندارد و تنها چیزی که باقی می‌ماند این است که، مراقبت از لب‌های خود را مانند دیگر اعضای بدن خود اهمیت دهید و به هیچ عنوان آن را شوخی نگیرید. با خرید بهترین بالم لب‌های بازار مانند بالم لب از محصولات کامان می‌توانید طراوت، زیبایی و سلامت را به لب‌های خود هدیه دهید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.