صفر تا صد کراتینه مو به همراه مزایا و عوارض

0 4,394

برای بسیاری از زنان از جمله آنهایی که همیشه به دنبال زیبایی هستند، داشتن موهای صاف و براق بسیار مهم است. برای بسیاری از خانم‌ها همیشه بهترین انتخاب کراتینه است و برای صاف کردن و حتی احیای موهای خود به دنبال کراتینه می‌روند. اما آیا این روش به طور قطع برای براق و صاف کردن موها جواب می‌دهد؟ به طور کلی این روش چه کاری روی موهای خانم‌ها انجام می‌دهد و برای چه مدتی روی موها باقی می‌ماند؟ در مورد این روش زیبایی مو سؤالات بسیاری وجود دارد که در این مقاله قصد داریم تا به تمام این سؤالات پاسخ دهیم و شما را با این روش احیا و زیبایی مو آشنا کنیم. همراه ما باشید.

کراتینه مو چیست؟

کراتین نوعی پروتئین است که درون مو، پوست و ناخن‌های شما وجود دارد. کراتین همچنین در اندام‌های داخلی و غدد نیز وجود دارد. کراتین در واقع یک پروتئین محافظ است، که کمتر از دیگر سلول‌هایی که بدن تولید می‌کند، دچار مشکل و نابودی می‌شود.

کراتین را می‌توان از پر، شاخ و پشم حیوانات مختلف تهیه کرد و به عنوان ماده‌ای در لوازم آرایشی مو استفاده کرد. از آنجایی که کراتین به عنوان یکی از مهم‌ترین عناصر ساختاری مو به شمار می‌آید، برخی از افراد معتقدند که مکمل‌ها، محصولات و روش‌های درمانی مانند کراتینه مو می‌توانند به تقویت موهای شما و همچنین درمان موی وز کمک کرده و باعث زیبایی موهای شما شوند.

فواید و نتایج کراتینه مو

افرادی که از کراتین روی موهای خود استفاده می‌کنند، به دیگران این توصیه را کردند که در نتیجه موهایشان نرم و صاف‌تر شده است. البته که تأثیر کراتینه مو بستگی بسیار زیادی به میزان سالم بودن موها، ضخامت طبیعی موها و نوع کراتینه‌ی مویی دارد که استفاده می‌کنید. کراتینه مو سلول‌های مو که روی هم قرار می‌گیرند را صاف می‌کند و باعث ایجاد رشته شدن موها و باز شدن آنها می‌شود. از نظر علمی و تئوری عنوان شده، لایه‌های سلولی مو که کوتیکول مو نامیده می‌شوند کراتین را جذب می‌کنند و در نتیجه باعث می‌شود که موها شلاقی و براق به نظر برسند. همچنین عنوان می‌شود که افرادی با موهای وز و به شدت فر نیز از کراتینه مو استفاده می‌کنند، تا ظاهر موهای خود را صافت‌تر و همچنین خوش حالت‌تر کنند.

روش‌های استفاده و کاربردهای کراتینه مو

کراتینه مو در سالن‌های زیبایی

روش کراتینه مو که در سالن‌های زیبایی استفاده می‌شود، شامل  چند مرحله پ حتی چند روش است. ابتدا متخصص کراتینه به موهای خشک و تمیز مراجع ماده کراتینه را می‌زند. در یک روش به مشتری توصیه می‌شود که موهای خود را با ماده کراتینه روی مو چند روز بدون شستشو نگه دارد و بعد از چند روز موها را شسته به سالن دوباره مراجعه کند. اما در روش دیگر ابتدا ماده کراتینه روی موهای مشتری زده می‌شود و بعد از گذشت چند ساعت، موها شسته می‌شود. در هر دو حالت بعد از شستشو، موها را با اتو مو صاف می‌کنند. به طور معمول ادعا می‌شود که این روش در سالن‌ها برای مدت ۱۲ هفته روی موهای شما باقی خواهد ماند.

اما در یک روش دیگر، موها با ماده کراتینه شسته نمی‌شود و با سشوار موهای دارای ماده کراتینه را خشک می‌کنند و بعد از آن اتو مو را روی مو می‌کشند تا کاملا صاف شود. در این روش مراجعه کننده در طی چند روز نباید موهای خود را بشوید.

سرم‌ها، شامپوها و نرم کننده‌های کراتینه

سرم‌ها، شامپوها و نرم کننده‌های کراتینه مو، معمولا نمی‌توانند درست همان کاری را انجام دهند که ماده کراتینه در سالن‌های زیبایی انجام می‌دهد. اما استفاده از سرم، شامپو، ماسک مو و نرم کننده‌های دارای کراتینه، موها را در برابر آسیب بیشتر حفظ می‌کند و موهایی را که در اثر گرما و رنگ مو خشک شده‌اند را، ترمیم می‌کنند.

محصولات کامان در محصولات مراقبت از مو خود این روش درمانی را برای شما قرار داده است و می‌توانید با خرید محصولات کامان در دسته مراقبت از مو مانند شامپو مانند شامپو ضد ریزش کامان، کراتینه مو، ماسک مو و غیره این کار را در خانه انجام دهید. محققان در سال ۲۰۱۳ به این نتیجه رسیدند که کراتین یک ماده بسیار عالی برای افرادی است که به دنبال موهای محکم‌تر و در عین حال زیباتر هستند که این ماده را می‌توانند با انتخاب شامپوی مناسب برای موهای خود به دست آورند.

مکمل‌های کراتین

مکمل‌های کراتین را می‌توانید تقریباً در فروشگاه‌های خرید لوازم آرایشی و بهداشتی و همچنین داروخانه‌ها پیدا کنید. مکمل‌های کراتین به صورت پودر و کپسول در دسترس هستند و در واقع نمی‌توان آنها را در میان محصولات کامل و همچنین بی خطر قرار داد. در صورت استفاده بیش از حد از این مکمل‌ها، باعث تجمع پروتئین بیش از حد در بدن خود می‌شوید و این مورد می‌تواند باعث بروز بیماری‌هایی در این رابطه شود.

هزینه کراتینه مو

کراتینه مو در سالن‌های زیبایی به روش‌های متعددی انجام می‌شود؛ هر سالن زیبایی بسته به نوع کاری که انجام می‌دهد و همچنین عوامل دیگر قیمت را تغییر می‌دهد. از جمله عواملی که باعث تغییر قیمت در کراتینه می‌شود، قد و بلندی موهای مشتری است. به طبع هر چه موها موها کوتاه‌تر باشد، میزان موادی که استفاده می‌شود کمتر می‌شود و هزینه پایین‌تر می‌شود. نوع ماده کراتینه‌ای که استفاده می‌شود نیز، از عوامل مهم در تغییر قیمت کراتینه مو است. همچنین شهرت و منطقه جغرافیایی آرایشگاه مورد نظر برای انجام کراتینه نیز، روی قیمت تأثیرگذار است.

اما در نهایت باید عنوان کنیم که می‌توانید انتظار داشته باشید که هزینه کراتینه مو از ۵۰۰ هزار تومان آغاز شود و حتی در برخی آرایشگاه‌ها و سالن‌های زیبایی تا ۵ میلیون نیز، برای کراتینه هزینه گرفته می‌شود. مراقبت بعد از کراتینه کردن مو نیز نیاز به مراجعه به سالن‌های زیبایی دارد که هزینه این مورد را نیز باید انتظار داشته باشید.

خطرات احتمالی و عوارض جانبی کراتینه

ماده‌ی کراتینه مو که در سالن‌های زیبایی مورد استفاده قرار می‌گیرد، حاوی مقادیر زیادی فرمالدئید است. استنشاق مداوم بخارهای ناشی از این ماده در درازمدت باعث خونریزی بینی و مشکلات تنفسی می‌شود. این میزان فرمالدئید پنج برابر استاندارد ایمنی برای قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی است. به همین دلیل، زنان باردار باید از انجام کراتینه مو در حین بارداری خود خودداری کنند. افرادی که به فرمالدئید حساسیت دارند و یا مشکلات تنفسی حاد دارند نیز، باید از انجام کراتینه مو خودداری کنند.

کراتینه، بوتاکس مو و ماسک مو

بوتاکس مو و کراتینه متداول‌ترین روش‌های درمانی هستند که در سالن‌های زیبایی برای کسانی که به دنبال موهای صاف و براق هستند، استفاده می‌شود. با این حال، در حالی که هر دو نتایج مشابهی دارند (مانند از بین بردن موخوره و افزایش درخشش مو)، اما با این حال تفاوت‌هایی دارند که آنها را از هم متمایز می‌کند.

تفاوت کراتینه مو با بوتاکس مو این است که،‌ بوتاکس مو یک روش درمانی غیرشیمیایی و عمیق است که سطح مو را پوشانده، مشکلات، موخوره و همچنین آسیب دیدگی مو را به صورت عمیق و با مواد ارگانیک درمان می‌کند. در عین حال، کراتینه مو یک فرآیند صاف سازی مو به صورت شیمیایی است (معمولاً حاوی فرمالدئید است)، که همچنین با وز شدن مو مقابله می‌کند، اما نسبت به بوتاکس خاصیت صاف کنندگی بیشتری دارد و همچنین ماندگاری آن بیشتر است. اما در نهایت باید بگوییم که خاصیت درمانی بوتاکس بیشتر از کراتینه است و کراتینه خاصیت زیبایی و ماندگاری بیشتری نسبت به بوتاکس دارد.

اما اگر بخواهیم درباره ماسک مو بگوییم باید عنوان کنیم که، ماسک مو یک روش درمانی و نرم کننده عمیق است که به بهبود موهای آسیب دیده کمک می‌کند. ماسک مو حاوی مواد غنی مانند روغن‌های طبیعی و لیپیدها در غلظت‌های سنگین‌تر از نرم کننده‌های نرمال هستند. یکی از نکات مهم در خصوص ماسک مو نسبت به بوتاکس مو کراتینه مو این است که این ماده را می‌توان در هفته یک یا دو بار استفاده کرد و موهای خود را زنده‌تر و سالم‌تر کرد، اما بوتاکس و کراتینه را نمی‌توان به صورت پشت سر هم و مدام استفاده کرد. در واقع ماسک مو مانند نرم کننده، در میان محصولاتی به شمار می‌آید که باید آنها را به صورت مداوم در خانه و هنگام حمام استفاده کرد.

آیا می‌توان بعد از کراتینه موها را رنگ و دکلره کرد؟

اگر بعد از کراتینه موهای شما آسیبی ندیده باشد و هیچ مشکلی در موهای خود نداشته باشید، می‌توانید بعد از ده روز این کار را انجام دهید. اما در صورت بروز هر گونه آسیب در موهای خود، باید از رنگ کردن و خصوصا دکلره کردن موهای خود خودداری کنید.

سخن پایانی

در  پایان باید عنوان کنیم که کراتینه مو خواص بسیاری برای موهای شما می‌تواند داشته باشد. با انجام کراتینه مو در بهترین سالن‌ها می‌تواند موهای خود را احیا کنید و به ‌آن درخشش و صافی خاصی بدهید. اما قبل از انجام چنین روشی، باید به درک درستی از مواد شیمیایی درون آن برسید.

این روش در برخی افراد با آسیب همراه است و حتی نه تنها زیبایی موهای خود را بیشتر نمی‌کنند، بلکه باعث وز شدن و آسیب بسیار زیاد موهای خود می‌شوند. همچنین باید عنوان کنیم که کارمندان سالن‌های زیبایی که در بخش کراتینه کار می‌کنند، در معرض مقادیر زیادی مواد شیمیایی قرار دارند که با گذشت زمان می‌تواند باعث بروز بیماری‌های بسیاری در آنها شود. قبل از روی آوردن به کراتینه مو سعی کنید یک محصول موی حاوی کراتین را امتحان کنید تا ببینید آیا می‌توانید موهای خود را به روش‌های ایمن‌تر براق و زیبا کنید و کراتینه را به عنوان آخرین روش برای خود لحاظ کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.